/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
Incremental kontra differential backup
Fra : lillelyst
Vist : 539 gange
25 point
Dato : 22-01-14 01:04

Hej. Jeg har svært ved at blive klog på EaseUs`s forklaring her på siden:
http://www.todo-backup.com/support/tutorial/differential-backup.htm

Som jeg læser det er det helt unødvendig at benytte sig af Incremental backup og i stedet benytte sig af differential backup, bl.a. på grund af tidsbesparelsen.

Resultatet i den anden ende ser i hvert fald ud til at blive præcis det samme?
Hvad siger I til det?

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 22-01-14 01:07
Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 25 point
Dato : 22-01-14 02:08

Citat
Resultatet i den anden ende ser i hvert fald ud til at blive præcis det samme?
Hvad siger I til det?

Hvis du mener at du i sidste ende står med en backup der virker, så ja. Men der er jo nogle temmelig store forskelle på de to metoder.

Du skal naturligvis starte med en fuld backup.

Så kommer forskellene.

Differential backup tager alle ændringer siden sidste fulde backup. Det gør næste differentential bacup også, og den næste og .......

Fordel: Når du skal genetablere det hele læser du den fulde backup ind og seneste differential backup og så er du kørende, nemt, hurtigt, enkelt.
Ulempe: Det fylder mest da hver eneste differential backup indeholder alle ændringer siden den fulde backup, Den tager også længere tid at fremstille da den skal tage backup af flere og flere filer for hver gang du laver en ny backup.

Incremental backup tager alle ændringer siden sidste backup uanset backupmetode, den går altså ikke tilbage til den fulde backup med mindre det var den der var kørt sidst.

Fordel: Den backupmetode fylder mindst og er hurtigst at fremstille.
Ulempe: Når du en dag skal genetablere dit system skal du først indlæse den fulde backup, dernæst første incremental backup, og så den næste osv. indtil alle sammen er indlæst. Det tager lang tid og er besværligt.

Hvis plads ikke er et problem vil jeg anbefale en fuld backup og så differential og så ellers et fornuftigt interval hvor du starter forfra med en ny fuld backup.

Lige et godt råd, Der er kun en ting der er værre end slet ingen backup, det er en backup der ikke er testet.
Det er IKKE sjovt at stå med en backup og så opdage at den ikke virker.
Så hvis du har adgang til en ekstra computer, så prøv at genskabe data der så du kan se at din backup rent faktisk virker.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 22-01-14 02:30

Tusind tak for godt svar. Jeg har lige netop sidder og eksperimenteret med recovery hvor data bliver flyttet over til en anden pc end den oprindelige. Og det virker bare!! Efter kaotiske oplevelser med norton ghost og tidligere problemer med acronis må jeg sige at EaseUS lever mere end 100% op til et godt backup program.

Den fulde backup er blevet oprettet for drev C (hele systemet). Ligeså fuld backup på en hel del mapper.
Altså der er ingen tvivl om at differenteret backup er det klart letteste. Laver jeg f.eks èn hver dag i en måned kan jeg - hvis jeg har forstået princippet rigtigt - nøjes med at recover den fulde backup og så den allersidste? I princippet ligger der jo 30 filer der er taget backup af og jeg kan så bare slette dem alle bortset fra nr 1 (full backup) og nr. 30 (den sidste backup). Er det korrekt forstået?
Jeg har diskplads nok så det er ikke et problem. Endvidere har pc`en 8GB RAM på en intel core i7-4771 3,5GHZ - så jeg vil ikke kunne "mærke" at differential løsningen tager længere tid end f.eks. incremental.
Håber du er enig i min opfattelse.

Godkendelse af svar
Fra : lillelyst

Dato : 24-01-14 10:32

Tak for svaret EXTERMINATOR.