/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Tilskud til elevatorlift...
Fra : axelbjarne
Vist : 768 gange
100 point
Dato : 19-01-14 15:47

Nogen der ved, hvad kommunen vil give i tilskud til trappelift...???

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-01-14 15:53

Det ved kun kommunen...

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 19-01-14 16:13

Jeg har læst mig til, at man kan give op til 25.000 kr. - det er jo langt billigere end en plejehjemsplads...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-01-14 16:38

Citat
Jeg har læst mig til, at man kan give op til 25.000 kr. - det er jo langt billigere end en plejehjemsplads...
De to ting kan slet ikke sammenlignes. Men gør som marken84 skriver.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-01-14 16:45

Alt. Det er Gratis regel opfyldes.

§ 116 Stolelift/platformslift
Lovgrundlag for ydelsen Lov om Social Service, Boligændringer § 116,1.
I sagsbehandlingen indgår
Hjælpemiddelbekendtgørelse nr. 987 af 6. august
2007 samt tilhørende vejledning.
Hvilket behov dækker ydelsen? • At kompensere for nedsat eller ophævet
gangfunktion i forhold til at komme op og ned af
trappe/niveauforske.
• At gøre adgangsforhold til bolig eller i bolig
tilgængelig.
Hvad er formålet med ydelsen? At medvirke til at borger og dennes familie, kan leve et
almindeligt liv som andre på samme alder og i samme
livssituation.
Hvem kan modtage ydelsen? Borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, når og hvor boligændringen i væsentlig grad
er nødvendig for at gøre boligen bedre egnet som
opholdssted for borger, set i forhold til borgers ressourcer
og behov samt eventuelt bevilgede hjælpemidler.
Samtidigt skal boligændringen medvirke til at gøre
borgeren mere selvhjulpen eller uafhængig af hjælp, eller
andres bistand, i dagligdagen.
Hvilke kriterier indgår i ydelsen? • Borger er grundet nedsat gangfunktion ikke i stand
til at forcere trapper/niveauforskelle. Det skal
herunder vurderes, om der er mulighed for, borger
kan opholde sig i stueetagen, med de kompromisser
dette kan indebære.
• At boligen på længere sigt er egnet for borgeren
• At borger ønsker at blive boende i boligen på
længere sigt.
• Borger bliver uafhængig af andres hjælp.
• At andre løsningsmuligheder er udelukket, herunder
at niveauforskellen kan udlignes med rampe.
Hvad indgår i ydelsen Lejeboliger. Indhentning af skriftligt tilladelse til
boligændringen hos udlejer.
Reetablering i lejeboliger. Funktionel reetablering efter
nedtagning af boligændringen.
Hvad indgår ikke i ydelsen Almindelig drift og vedligehold i forhold til boligændringen
Reetablering i ejerboliger. Ingen reetablering efter
nedtagning af boligændringen.
Leverandør Næstved Kommunes Hjælpemiddeldepot.
Hvad koster ydelsen for
modtageren
Ydelsen er gratis for borgeren.Andet ( oplysninger til borger) Efter orientering til borger om bevilling af boligændringen;
bliver der samtidigt fra visitator givet besked til
Hjælpemiddelafdelingen, der varetager det videre

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-01-14 17:21

Husk du skal ansøge kommunen inden du køber noget som helst.
https://www.borger.dk//Sider/Hjaelpemidler-og-forbrugsgoder.aspx

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-01-14 17:29

Citat
Alt. Det er Gratis regel opfyldes.

Ingen rettesnor, kommunerne har også strammet meget op og er blevet eksperter i undskyldninger og i at "ikke kommentere enkeltsager" når pressen spørger............regeringen kan ikke sige andet end "vi skal hjælpe de svageste".

En kvinde i Nakskov kunne ikke få en rampe til et-planshus, også selv om lægefejl var årsag til at hun sad i rullestol, en lokal håndværksmester lavede så en til hende som sponsorat.

Men det er heller ingen rettesnor, der er forskel på kommunerne.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 19-01-14 18:19

jeg ved hvor står en som er gratis mod at man selv piller den ned

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-01-14 18:27

Det er selvfølgelig kun gratis hvis man bliver bevilget til det, og der er der mange ting der spilder ind, men hvis det bevilges er det gratis. Men det var lettere at få noget bevilget for nogle år siden.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-01-14 18:41

Ofte giver kommunerne afslag, udelukkende af hensyn til kommunens økonomi.

Får man afslag på et hjælpemiddel, som man mener, at være berettiget til, så bør man anke det, også selvom det fremgår af afslaget, at man ikke er berettiget.

Det er set rigtig mange gange, at afslaget ændres allerede ved kommunens revurdering.