/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Påkravsgebyr
Fra : Winther00
Vist : 836 gange
50 point
Dato : 19-01-14 01:55

Jeg har sendt påkrav til lejer, som efterfølgende har betalt huslejen, men denne gang ikke påkravsgebyret. Jeg modtog lejen 2 dage efter påkravsskrivelsen var modtaget. Hvis nu han har overført penge inden og de bare ikke er gået ind på min konto, hvordan finder jeg ud af det mon?
Han har ikke beddelt at der var betalt inden, bare undladt påkravsgebyret?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-14 04:54

Det må banken vide, og der er (var) det normalt at der gik 1 til 2 dage før penge var overført,
så i dit tilfælde, kan han have betalt til tiden - få eventuelt en udskift fra ham, der står tydeligt hvilken dag han har overført pengene.
Og dette er elektronisk betaling - girokort kender jeg ikke til (betaling på Posthus)

Og så er det egenligt noget svineri med folk der absolut skal vente til sidste dag, en forglemmelse kan forekomme, men ikke med en tilbagevendene betaling.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-14 04:57

NB: ellers ville jeg sende endnu en rykker på selve opkrævningen + endnu et gebyr hvis den heller ikke bliver betalt, det plejer at få folk op af stolene og betale = eller brokke sig noget så grundigt, til dig over at det er altså betalt = bevis fra lejer.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 19-01-14 05:15

Du skal vente nogle dage efter sidste dag for betaling af huslejen inden du sender en rykker med gebyr. Betaler vedkommende sidste dag (som er fuld lovligt) kan der gå 2-4 dage inden huslejen er på din konto. Jeg mener det står i lejeloven hvor dage efter du må sende en rykker og denne frist skal du overholde, da du ellers ikke kan sende sagen til fogedretten hvis vedkommende skal smides ud. Jeg har selv haft 2 sager i fogedretten og de tjekker de gældende frister som står i lejeloven.

vic200

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-14 05:19

Tror problemet er = at han ikke kan se hvornår lejeren betalte - sidste dag eller overtrådt

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-01-14 07:49

1 normalt ville man sætte rykkergebyret på næste måneds husleje ( dette vil også normalt stå på rykkeren) såfremt at betalinger ikke er betalt retstidig vil dette beløb blive opkrævet på næste månes husleje ( det giver lejeren mulighed for at bevise at den er betalt retstidig eller appelere. Imod dette ved at bevise at den er betalt på betalingsdatoen
2 rykkergebyret må højst var på 100kr ( erhversdrivende)
3 du skriver at den er betalt 2 eller dage efter du har sendt rykkeren? Er det et anbefalet brev da?

Kommentar
Fra : Winther00

Dato : 19-01-14 15:22

Det er sendt pr mail, som vi plejer, og han plejer at betale påkravsgebyr. Ved af erfaring at der godt kan gå 3-4 dage fra han har overført til det går ind på kontoen, men har jo mulighed for at få ham ud hvis han nægter at betale påkrav, som er pligtig ydelse. Dog kun hvis jeg kan bevise at han har modtaget påkrav inden han har betalt, og penge anses for betalt når de er anvist til betaling, ikke når de indgår på min konto..

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-01-14 20:20

Prøv lige og læse hvad du selv skriver ved godt der kan går 3-4 dage fra han betaler til jeg modtager betalingerne ? Jeg modtager først pengene 2 dage efter rykkeren

Et lille regnestykke 2 dage - 3 dage = 1 dag før rykkerskrivelsen?

Husk at rykker gebyret højst må være 100kr

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 19-01-14 20:31

Der er ikke noget der hedder højest 100 kr i påkravsgebyr ved husleje.
Her er list læsestof.

Lejer betaler ikke sin husleje - hvad gør jeg?

Hvis du som udlejer, har en lejer, som ikke betaler sin leje rettidigt, kan du ophæve lejeaftalen på grund af såkaldt betalingsmisligholdelse. Det kræver imidlertid, at du følger reglerne i lejeloven, som foreskriver fremgangsmåden ved ophævelse af lejeren. Det er vigtigt, at du som udlejer, er meget nøjeregnende med, at lejer betaler til tiden ved hver lejebetaling, idet du ellers kan risikere stiltiende at acceptere, at lejer betaler med forsinkelse.

Hvornår er lejen rettidig?
En leje som skal betales månedsvis, er rettidigt indbetalt, hvis den er indbetalt på girokort eller med bankoverførsel senest 3. hverdag efter forfaldsdagen. Er denne dag en lørdag eller en helligdag udskydes forfaldsdagen til den næste hverdag, som ikke er en lørdag. Dette betyder, at du ikke kan fremsende et såkaldt lejepåkrav før denne frist er udløbet. Lejepåkravet vil i dette tilfælde være ugyldigt. Et lejepåkrav må derfor først fremsendes efter forfaldsdagen.

Rykkergebyr
Lejepåkravet er en rykker for huslejebetalingen. Lejeloven bestemmer, at du kan tage et rykkergebyr kaldet et påkravsgebyr. Gebyret størrelse er ligeledes reguleret i loven og udgør i 2007 maksimalt kr 129,00 + 2% af det skyldige beløb udover kr. 1000,00.

Påkravsgebyret er ligesom lejebetalingen og a conto vand/varmebetalinger det som i lejeretlig forstand kaldes ”pligtige pengeydelser i lejeforholdet”. Det betyder, at lejer skal betale både lejen og påkravsgebyret, hvis ikke han skal være i ophævelsesberettigende misligholdelse af lejeforholdet.

3-dages fristen
Det er et lovkrav, at lejer i lejepåkravet gives en frist på minimum 3 dage fra modtagelsen af påkravet til at foretage indbetalingen. Samtidig skal lejer gøres opmærksom på, at manglende betaling af lejen kan føre til ophævelse af lejemålet.

vic200