/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
cloning - hvordan lige?
Fra : lillelyst
Vist : 558 gange
50 point
Dato : 17-01-14 14:47

Hejsa. Jeg har lige købt mig en ekstern harddisk som skulle bruget til cloning.
Jeg ønsker mit C-drev clonet over på den nye harddisk (og der skulle være plads nok) men jeg får meldingen om at størrelserne ikke passer sammen. Kan man ikke bare clone 455 GB over på en disk med 2,7 TB? http://peecee.dk/upload/view/429703/full

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-01-14 16:07

Prøv med Clonezilla

Disk to disk clone
In this example: Clone small disk to larger disk (e.g. 8 GB to 20 GB) (Step by step)
http://clonezilla.org/show-live-doc-content.php?topic=clonezilla-live/doc/03_Disk_to_disk_clone

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 17-01-14 16:12

Det gør jeg gerne såfremt der ikke dukker et løsningsforslag op til easeUS som er det program jeg har valgt at benytte til backup (og det virker 100%) ud af utallige mange andre programmer.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-01-14 16:28

Jeg kender ikke easeUS. Men jeg har lige været inde på deres hjemmeside, og der står der faktisk at man skulle kunne clone en disk med den, og det endda under den gatis udgave.

Men ofte er det sådan at man ikke kan clone den partition som man har bootet på. Men det kommer man ud over med for eksempel Clonezilla som man brænder på en CD/DVD som man så booter på. Den kommer nemlig med et Linuxbaseret styresystem som booter på CD'en/DVD'en. Der findes også tilsvarende som booter på samme måde med en specialudgave af Windows.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 17-01-14 16:59

Lyder interessant. Indtil nu har jeg været virkelig begejstret med easeUS, da det bare kører derudaf. Også ved recovered opgaver. (norton ghost var før min stortfavorit - men efter en meget kedelig oplevelse med programmet er det droppet 100). Acronis har jeg tidligere haft licens til, men det virker simpelthen for kringlet at komme igennem.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-01-14 17:05

Hej lillelyst

Beskeden du får hænger ikke sammen med selve diskstørrelsen eller partitions størrelsen men derimod (som der også står) sektor størrelsen.

Sektor størrelsen der er formateret i er forskellig på de to partitioner.

Check egenskaber for får dit c-drev og find sektor størrelsen.
Sammenlign så med dit f-drev, de er forskellige.
Løsning 1: formater f-drevet med en sektorstørrelse magen til c-drevet.
Løsning 2: Brug clonezilla, den klarer det hele for dig

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-01-14 17:07

Citat
Check egenskaber for får........

Måske jeg lige skulle have læst korrektur.

skulle naturligvis have været:
Check egenskaber for dit c-drev og find sektor størrelsen.

SORRY

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 50 point
Dato : 17-01-14 17:08

EaseUS Todo Backup kan også klare det!

How to upgrade hard disk to a bigger one without reinstalling operating system and applications?
http://www.easeus.com/disk-copy/clone-resource/upgrade-to-bigger-hard-disk.htm

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 17-01-14 17:17

Klaudi> Den du linker til er en kopi af den procedure jeg har fulgt og som er linket i mit indledende spørgsmål. Eller misforstår vi hinanden?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-01-14 17:29

Citat
EaseUS Todo Backup kan også klare det!

Ja Klaudi men kun når sektorstørrelserne er ens.
Når de er det er det ikke noget problem at clone med Easeus.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-01-14 11:27

Citat
Eller misforstår vi hinanden?

Nej det mener jeg ikke, det var bare for at bekræfte at det program skulle kunne!

Hvad hvis du laver en partition på samme størrelse(og sektor størrelse) og så kloner,
og derefter udvide partition til det ønskede?

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 21-01-14 20:00

Harddisken jeg skulle have klonet til er tilsyneladende stået af, så projektet er droppet. Jeg nøjes blot med en backup af systemet - er vist også lettere:)

Godkendelse af svar
Fra : lillelyst

Dato : 21-01-14 20:02

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-01-14 20:42

velbekomme