/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Pc-Plus udskrift ø Ø
Fra : jgl
Vist : 515 gange
50 point
Dato : 16-01-14 15:47

Jeg har fået ny printer Hp Jet Pro 400. Og nu kan jeg ikke udskrive ø / Ø, Pc-Plus bf. program.
Har altid anvendt koder, for ø=155 og Ø=157. Det virker bare ikke nu. Alt andet virker.

Har forsøgt med ø: 155 - 124 - 148 - 248 - alt+155
Har forsøgt med Ø: 157 - 92 - 143 - 216 - alt+156

Er der nogen der har et forslag ? På forhånd tak

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-01-14 15:53
Kommentar
Fra : jgl

Dato : 16-01-14 16:01

Nej driver er ok.
Det er simpelhent opsætning af koden i Pc-plus, under vælg printer, som normalt er:
æ=145 ø=155 å=134
Æ=146 Ø=157 Å=143
Men nu virker ø / Ø ikke.
tak for forsøget

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-01-14 16:30

Hvad søren er pc plus?
Skyldes det noget tegnsæt halløjsa? Kører dit tastatur dansk?

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 16-01-14 18:23

Hvilke tegn bliver udskrevet med kode 155 og 157?
/Janus

Kommentar
Fra : jgl

Dato : 16-01-14 20:47

Et Y med streg over v'et

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 16-01-14 21:51

Den var svær, ikke til at finde i de almindelige tegn tabeller http://www.ascii-codes.com/
Kan du ændre printerens default tegn tabel med HP Web Jetadmin programmet?
/Janus

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 16-01-14 22:40

Hvis det er PC-Plus for DOS du bruger, kommer det an på hvilket Tegn-Sæt din Printer er sat op til at kører med som default.

PC-850, PC-437, ...
Lyder som om den kører 437, så find manuallen og lav det om til 850

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-01-14 02:01

Som Jegerher er inde på, er det måske printeren, der ikke står til det rigtige symbolsæt
http://cando.dk/Spg107787.aspx

Kommentar
Fra : jgl

Dato : 17-01-14 05:51

Det hjalp så heller ikke. De siges, at jeg skal finde de rigtige tal til Pc-plus (gl. dos program) for ø og Ø. Som før var 155 og 157. Æ og Å virker fint.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 17-01-14 23:39

Jeg prøver igen, din printer kører default Codepage 437, den har ikke Ø,ø men i stedet for har den YEN SIGN & CENT SIGN hvilket du ser her -> http://www.ascii-codes.com/

hvis du vil ha ø,Ø skal du konfigurere din printer til at kører default Codepage 850 også tit kaldt CP850 eller PC850 eller Nordic 850.

Men efter hvad jeg lige kan se supportere Hp LaserJet Pro 400 ikke DOS, så der står intet om hvordan eller om man kan ændre denne setting.
Så måske du "bare" skulle købe PrintFil -> http://www.printfil.com/english.htm
da dette program kan Fange DOS print og konverter/videre sende det til en Windows installeret Printer, ja også evt. en Windows installeret PDF printer driver.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 17-01-14 23:41

PS. din gamle printer var konfigureret til CP/PC850 hvor Ø netop ligger på 157 -> http://www.ascii-codes.com/cp850.html

Kommentar
Fra : jgl

Dato : 21-01-14 10:43

Hvor gør jeg det:?
hvis du vil ha ø,Ø skal du konfigurere din printer til at kører default Codepage 850 også tit kaldt CP850 eller PC850 eller Nordic 850.
Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 02-02-14 09:35

Ser ud til at "Hp Jet Pro 400" ikke supportere DOS, hvilket så også gør der ingen vejledninger er i hvordan/eller om man kan sætte disse Default/Standard indstillinger.
Måske HP Support kan give dig en mulighed, men da DOS (None-Driver) ikke er listet som understøttet skal du ikke sætte for store forhåbninger.

Vil klart anbefale dig at købe PrintFil, som netop kan fange print fra DOS programmer, og konvertere/format dette format til en hvilken som helst anden installeret Windows Printer.
PS. det er også måden man får en USB printer til at virke med DOS programmer.

Du kan hente en Trial version og se det virke i 30 dage, og ja der er Dansk Sprog mulighed.
http://www.printfil.com/edown.htm

PPS. Desværre har PC-Plus ikke et Initialisere Printer punkt, og har kun 8 tegn/code pr. format valg (komprimeret/Ikke-komprimeret/Fed/ikke-Fed). Så du kan heller ikke få PC-Plus til at sende koder til printeren for at få den til at skifte Codepage/font-format/tegnsæt