/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Skanne billeder fra år 1900?
Fra : Flemsen
Vist : 676 gange
100 point
Dato : 12-01-14 20:52

Hejsa.

Jeg har fået en kasse med billeder fra omkring år 1900 og nogle af dem endda ældre.
De er i rammer og virker meget skrøbelige, så jeg tør næsten ikke tage dem ud.

Er der et sted jeg kan henvende mig som tager sig af den slags professionelt?

Tak.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 12-01-14 22:06
Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 13-01-14 20:15

De billeder jeg har/ haft, de er gået videre til andre nu, har kunnet holde til en almindelig udtagning i billed rammen = rammen er som regel mere ´skør´ end billedet.
Dog har nogle billeder haft en eller anden form for ´lak´på sig, så de krakelerer efter et par dage uden ramme og glas, men hvad gør det?? hvis du i mellem tiden kan scanne et par gode billeder i HØJ defination = MAX på din scanner.
Skal en pro gøre det samme, koster det for det første masser af penge, samt han kan sikkert ikke redde de billeder der endelig er svage.
Men ellers prøv en Dansk billed restraurator = koster det hvide ud af tegnebogen.

Jeg har altid ´fugtet´ billeder der sidder bag glas, da de nemmere løsner sig - hvis de sidder fast, men KUN rent vand = et par dråber de-miniraliseret vand og billedet i en pose, et par dage.

MEN? det er som jeg har brugt det, sikkert ikke hvad andre vil gøre = men jeg skulle som skrevet også BARE scanne de billeder - og var ligeglad med originalen, den kunne andre lege videre med.

Og det jeg skriver om, har for de fleste billeder været fra WW2 og før, men alle med glas på.

Godkendelse af svar
Fra : Flemsen

Dato : 15-01-14 08:38

Tak for svaret mig-selv. Lyder godt..