/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Isolering at gulvet ned til kælderen
Fra : Pierre99
Vist : 505 gange
20 point
Dato : 07-01-14 15:33

Hej,

Jeg har et gammel hus hvor jeg har lavet helt nyt køkkengulv i stueetagen. Dette er lavet med metalplader lagt på store strøer. ovenpå er der lavet en støbning hvor der er lagt fliser.
Gulvet er koldt fordi der er kælder og derfor har jeg isoleret gulvet nede fra kælderen med 200 mm rockwool.
Der har dog konstant været ret fugtigt i køkkenet . Jeg har netop fjernet en af isoleringsmåtterne fra kælderloftet og konstaterede at der var fyldt med vand på metalpladerne over isoleringen.

Jeg har efterfølgende fjernet al isolering og sat varme på i kælderen. Jeg har også sat en mekanisk ventilator op for at ventilere.

Min umiddelbare tanke er at lave en dampspærre under isoleringen, men det er ikke hvad jeg har set anbefalet.

Mit spørgsmål er hvordan jeg skal lave en korrekt isolering af kælderloftet for ikke at komme i samme problem igen.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-01-14 15:43

Du finder måske noget af svaret på fugten her.

http://www.rockwool.dk/r%c3%a5dgivning/arbejdsvejledninger/u/7228/arbejdsvejledninger/efterisolering/krybekaelder---efterisolering

Hvis du lukker af med dampspærre kan det få nogle grimme konsekvenser på sigt.
Der vil jo meget naturligt kondesere en masse fugt på metal overfladen.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-01-14 15:50

http://www.energitjenesten.dk/efterisolering-og-fugt.html

http://www.energitjenesten.dk/images/faktaark/isolering/Velisoleret_krybekalder_giver_varme_fodder.pdf

Som de eneste anbefaler de en dampspærre. Igen vil være lidt varsom, med dampspærren.
Vill enok bruge 1000kr på en som kan rådgive.
Ved godt at kvaliteten på danske håndværker svinger meget og man sagtens kan få MEGET forkerte råd.

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 20 point
Dato : 07-01-14 18:05

Umiddelbart lyder det til at du har for høj fugtighed i dit køkken og i kælderen. Har du en fugtmåler ? Har du fugt på køkkenvinduerne?

Hvad med den fugt du har set - det er vel på kældersiden - på undersiden af gulvet. Det tyder på at dit køkkengulv er koldere end kælderen.

Har du brændeovn som eventuelt kunne hive lidt tør luft ind i huset - og ud af køkkenet/kælderen ?

Kommentar
Fra : Pierre99

Dato : 07-01-14 20:30

Jeg skal nævnte at det ikke er et hus der bliver brugt hele året rundt.

Så der er ikke konstant varme på. Når ikke der er varme på, så er gulvet i køkkenet sikkert koldere end der er i kælderen.

Før jeg fjernede isoleringen og ikke havde em mekanisk ventilering var der meget fugt i køkkenet.
Tænker det kom fra kælderen.

Huset er fra 1890 og bygget på kampesten. Også kældervæggen er bygget på kampesten.

Jeg har overvejet at lavet en understøbning af hele huset samt også en støbning ved kældervæggen udadtil. Men det koster flæsk.

Mine foreløbige tiltag mod fugten er som sagt en ventilator som kan trække den fugtige luft ud af kælderrummet.
Samtidig har jeg "malet" kældervæggen der vender udad med vandglas - dette skulle bevirke at fugten holder sig udvendigt.

To tiltag som jeg ikke helt har set effekten af.

Men er det nogen der har tips om ventilering og reducering af fugt til en billig penge er jeg også glad for at høre fra jer.

Godkendelse af svar
Fra : Pierre99

Dato : 07-01-14 20:39

Tak for svaret Thomas_Mygind.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 07-01-14 20:51

Hvis jeg var dig ville jeg prøve med endnu mere ventilation i kælderen. Måske der kan være et vindue der altid er åbent i kælderen - specielt om vinteren når der lavt fugtindhold i luften.

Det burde være mulig at få fugten ud af kælderen - specielt om vinteren - når der er meget ventilation.

Kommentar
Fra : Pierre99

Dato : 07-01-14 23:13

Der er ingen vinduer og kun 2 ventilationskanaler i samme side af kælderrummet - Dvs. der er ikke gennemtræk. Huset har kun kælder over køkkenet. -

Jeg vil lige afvente og se effekten af ventilationen - men er stadigvæk i vilrede mht isolering op til køkkengulvet. Jeg tør ikke prøve mig med dampspær - der er risko for at det lukker fugten inde...

I sidste ende så bliver jeg nok nødt til at bide i det sure æble og grave ud udefra og støbe og lægge dræn.....