/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Kniv
Fra : Kasper1002
Vist : 749 gange
20 point
Dato : 07-01-14 12:07

Hvor kan jeg finde en "En Håndsbetjent kniv". Kender til loven og det må vi jo ikke have. Men kender du/i et sted man kan skaffe sig det (HER I DANMARK)

PS til jagt

-Kasper

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-01-14 12:15

Tvivler på du lovligt kan anskaffe en, men prøv at se på Ebay eller diverse Kinesiske sider, så dukker der masser af slagsen frem, har selv lige bestilt et par stykker på Ebay.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-01-14 13:21

Tja Kasper1002, du skal næppe forvente bedre svar her på kandu end det "mig-selv" leverede. Der er ikke ret mange der vil hjælpe dig med at begår direkte ulovligheder, der er en grund at den slags knive ikke er lovlige.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-01-14 13:53

Kontakt nærmeste politistation, de har garanteret en del af de springknive. Om de er til salg får du nok at vide.....

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-01-14 14:19

De fleste "rigtige" jagtknive er en - håndbetjente - http://www.daggerten.dk/shop/jagtknive-88c1.html se evt. under "jagtknive i indeks til venstre.
Hvis du tænker på foldeknive - syntes jeg ikke at det er én rigtig jagtkniv!
MV2

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-01-14 15:45

Citat
de har garanteret en del af de springknive. Om de er til salg får du nok at vide.....

Fik engang konfiskeret sådan én, men bøden udeblev, så den ligger sikkert hos en politimand

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-01-14 19:08

Når du skriver, "En Håndsbetjent kniv" Kan du så forklare helt nøjagtig hvad du mener..?
I min verden er alle knive "håndbetjente"

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-01-14 19:11

Hvorfor vil du have springkniv/butterflykniv til jagtbrug?
Alle anvendelige jagtknive er da enhåndsbetjente--ellers må du forklare dig nærmere

Kommentar
Fra : Kasper1002

Dato : 07-01-14 19:24

Hvorfor skulle jeg bruge en stik kniv eller en trick kniv til jagt. Der er knive der er bregnet til at åbne en hånd som er hurtige og dynamiske og så er der knive der er bregnet til at åbne med en hånd.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-01-14 19:45

En foldekniv er ikke egnet til jagt, enten søger du en jagtkniv, eller også søger du en ulovlig foldekniv, du må bestemme dig

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-01-14 19:54

Citat
Der er knive der er bregnet til at åbne en hånd som er hurtige og dynamiske

Det er da vist kun læger der bruger dem

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-01-14 20:32

Her er en god jagtkniv:

http://www.lauritz.com/da/auktion/tamatsu-battle-knife-loveless-style/i3251158/

De fås ikke meget bedre!
MV2

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 08-01-14 08:27

moersvilje - Hvorfor skulle en foldekniv dog ikke være egnet til jagt?

Jeg har en lille lomme-foldekniv med et blad på 7 cm. Bladet kan låses og med lidt fingersnilde, kan jeg også åbne den med en hånd, så den er "kampklar" næsten lige så hurtigt, som en almindelig kniv/dolk.

Jeg har brækket flere stykker kronvildt, råvildt og vildsvin med den foldekniv og synes da bestemt ikke den er uegnet. Faktisk kan jeg, på ingen måde, forestille mig at have en større kniv til formålet.

Bladet er præcis så stort/lille, at jeg kan affange et stykke råvildt ved at stikke dyret i nakken - mellem genik og kranium og ind i hjernestammen.

Men Kasper1002, du kan ikke lovligt købe, hverken enhåndsbetjente knive eller foldeknive med låsbar klinge i Danmark mere.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-01-14 10:23

Det glæder mig at en foldekniv virker for dig Charlottefrich , men det virker ikke for mig og det er måske vanens magt, da min morfar lærte mig at brække det første stykke vildt jeg skød i det herrens år 1972. Jeg tænker "bare" at hvis foldeknive er gode - så burde den rejsende slagter vel også bruge dem, men det gør de ikke. I sidste ende er det, hvad der ligger bedst til den enkelte
bruger!
MV2

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 08-01-14 10:37

Forskellen er nok, at den rejsende slagter har en kasse til sine knive og ikke har behov for, eller må have dem i lomme eller bælte. (hygiejniske og sikkerhedsmæssige årsager) Jeg bruger/brugte heller ikke foldekniv, når jeg er på arbejde som slagter.

Men ja, det vigtigste er helt klart, at værktøjet ligger godt i hånden og fungerer for den enkelte jæger. Det er ikke så vigtigt hvad andre synes eller om kniven er en dolk, en foldekniv, med krog, med savtakker eller med flotte dekorationer og fornemt skæftetræ.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-01-14 11:24

En strøtanke:

Akja,disse tider. Husker endnu,da enhver rask dreng på 8-9 år,måtte gå med lommekniv.

En par meter halmballe snor,to bøjede søm,og sin lommekniv....så var man herre over (næsten) enhver situation.

M.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-01-14 14:56

Nemlig - Mosebaek. Som 7-årig fik jeg en OTTER lommekniv af min kære bedstefar - og den har jeg endnu. For ikke at falde i kløerne på en jyde i uniform, har jeg omhyggeligt ændret bladlængden til 70 mm - hverken mere eller mindre og klingen er tjekket med en præcisionsskydelære.

Og hvad er så en god kniv? Charlottefrich bruger en kort kniv - som naturligvis også kan være en foldekniv. Sådan må det være, med mindre man påregner et slagsmål med en Grizzly bjørn.

Man må dog godt købe en låsbar foldekniv, men må kun anvende den til jagt og fiskeriformål.

Endelig skal man altid huske at desinficere en foldekniv, hvis den har været anvendt i bugen på vildtet.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 08-01-14 15:20

Helt enig med charlottefrich omkring brug af lommekniv med låsbart blad på 7 - 8 cm. Det er fint til at brække de fleste større vildtarter - men forudsætningen er, at kvaliteten er god og som holder sig skarp i lang tid. Hvis ikke en kniv er skarp, er det forbandet at bruge og så sker der ofte ulykker !!
Når jeg forlægger vildt herhjemme ved boligen, bruger jeg slagterknive som f.eks. Victorinox fra Schweiz, som en god ven der er slagter, skaffer. Det er professionelt værktøj som virker og som er lette at vedligeholde !!
Kan iøvrigt købes hos H.V. Larsen i Kødbyen, København, som forresten også sliber knive for alle interesserede.

Mosebaek har helt ret i, at vi som raske drenge fik en kniv af vor far, med besked om hvorledes vi skulle forholde os - kom man til at skære sig, fik man at vide man var en klovn med tilhørende skideballe - færdig Ak ja, det var dengang

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-01-14 23:48

Jep! En kniv skal være skarp. Som den kniv jeg brugte sidst, da jeg brækkede et dyr. Såret på venstre hånds langfinger er ved at være lægt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-01-14 23:51

Min allerbedste kniv er en TAPIO WIRKKALA. Lækkert skæfte med god tyngde.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-01-14 23:54
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-01-14 02:06
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-01-14 13:04

Den ser fin ud og har den rigtige klingeform, så man får meget svært ved at gennemskære indvoldene. Kunne være man skulle snuppe sådan en.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-01-14 13:06

Kære Kasper1002

Må jeg lige indskyde, at det koster 5.000 kroner at blive snuppet med en kniv på over 7 cm og/eller hvis klingen kan fastlåses + en påtegning i strafferegistret.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 09-01-14 22:45

Goddag,
Det vigtige ved en jagtkniv er:
Den skal virke efter hensigten!
Det er de færreste der kan pelse med en stillet!
At give fangst til et krondyr (med kniv) er ikke lige til!
Så derfor har de fleste seriøse jægere 2 stk. knive!
En til fangst og en til Bræk!
Hvor ligger problemet?
En lommekniv til begge dele ??
MV2

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 28-01-14 10:22

Du skriver det er til jagt brug, så må valget være en dolk i en god skede og med fingerstop, med en bladbredde som er egnet til at " stikke" et rådyr med, de kan erhverves i alle udformninger og prisklasser.

Med noget erfaring kan man, affange, brække og forlægge et rådyr med dette unikke værktøj: http://americanexports.dk/dk/product/142/512/Leatherman_New_Wave_Pro_Saet.htm?gclid=CObUre7CoLwCFYdb3godET8A3g.

Fangst til krondyr bør nok udføres med et halsskud, ingen bør gå i lag med, at forsøge at at affange et stykke kronvildt, ved at stikke det i nakkehullet.

MVH
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-01-14 13:58

Også ved affangning af bukke, skal man være forsigtig. En lærer et eller andet sted i Jylland ville bruge kniven til affangning, skrævede hen over bukkens skuldre og skulle lige til at støde til, da bukken ramlede opsatsen op i pungen på jægeren. Den arme mand skreg som en stukket gris og måtte køres på skadestuen, hvor man forsøgte at lappe ham sammen.

Mvh.
Tonganeseren