/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ovn vil pludselig ikke varme ;-(
Fra : bluesky
Vist : 1100 gange
500 point
Dato : 03-01-14 17:00

Hejsa,

Tænkte lige om der også kunne være hjælp til dette spørgsmål som gudskelov først blev aktuelt igår og ikke i julen.
Vi har en indbygningsovn fra Gaggenau med bl.a varmluft. Blæseren kører, grillen virker men på varmluft eller alm. ovn tændes lampen ikke og ingen varme ???

Det er en lidt ældre udgave men det kunne jo være at de vise sten fandtes her

På forhånd tak og godt nytår til alle
Bluesky

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 03-01-14 17:06

Mon ikke den kører på to faser og den ene sikring så er gået?

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 03-01-14 18:30

Det vil jeg da lige undersøge EXTERMINATOR - tak

Bluesky

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 03-01-14 18:45

EXTERMINATOR - jeg har på mit HFI relæ 3 16A sikringer som går til komfuret. Det er da her jeg skal udskifte sikringerne eller .... for at spørge dumt : sidder faserne ikke der ?

PFT
Bluesky

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-01-14 18:51

Selve kabelforbindelsen kan nu også være syg. Det kræver lidt elværktøj (og en anelse viden om hvad man piller ved). Jeg vil anbefale dig at få en trikker forbi.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 03-01-14 18:52

lige præcis. Monikke en af sikringerne er sprunget

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 03-01-14 18:59

Jeg køber lige nogle friske 16A imorgen og forsøger det for elektrikeren tilkaldes men foreløbig tak og jeg vender tilbage imorgen

Takker
Bluesky

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-01-14 20:27

Citat
Vi har en indbygningsovn fra Gaggenau med bl.a varmluft. Blæseren kører, grillen virker men på varmluft eller alm. ovn tændes lampen ikke og ingen varme ???

Blæser og grillen bruger 1.fase +nul = 230 v
ovnen bruger 2.faser = 400 v og hvis der er gået en fase/sikring er der ingen varme i ovnen, så det er stor sandsynlighed for at det er en fase/sikring der er gået.
Citat
jeg har på mit HFI relæ 3 16A sikringer som går til komfuret. Det er da her jeg skal udskifte sikringerne eller .... for at spørge dumt : sidder faserne ikke der ?

JA, det er en kraftgruppe med 3. faser/sikringer i og de skal være grå i enden for at de er ok, og hvis du kun har den ene kraftgruppe som også går til komfuret, kan du da lige tjekke om komfuret virker på alle blader, hvis ikke er du sikker på at der er gået en fase. og skal ha skiftet en sikring.

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 04-01-14 21:36

Det lyder som et varmelegeme der er stået af, som sidder bagpå. Har selv haft samme problem to gange, så anden gang gik lidt hurtigere da jeg vidste hvad der skulle til..

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 06-01-14 12:10

Hej Igen,

Jeg har nu udskiftet alle 3 sikringer - desværre uden resultat ;-(
Farmer-k kan du fortælle lidt mere om hvordan du fik løst problemet med varmelegemet ?
Skiftede du selv og i så fald hvor købte du et nyt og evt. prisleje

Andre bud ?

På forhånd tak
Bluesky

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-01-14 13:21

http://www.nettoparts.http://www.nettoparts.dk/shop/komfurer-ovne-gaggenau-1152s.htmldk/shop/video-komfur-ovn-8875c1.html

Enden du køber et nyt varmelegeme så tjek lige om der kommer spænding til det, for det kan også termostaten/kontakt der ikke virker.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-01-14 13:22
Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-01-14 13:28

http://www.nettoparts.dk/shop/frontpage.html

under gør det selv er der en vejledning der måske kan bruges til det du søger

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 06-01-14 13:56

Tusinde tak for links Hejdu58

Jeg vil kigge nærmere på dem senere idag og håber også på at Farmer-k kommer tilbage

Bluesky

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 07-01-14 20:38

Hej igen, på min ovn fandt ud af det ved at skrue bagpladen af, så sidder den lige midt for ca med to 5-6 mm møtrikker og fire ledninger mener jeg, så målte med min Fluke multimeter( satte den til at måle ohm) om der var gennemgang, min måler hvis der er gennemgang giver en biiiiiip lyd og hvis ikke der er gennemgang siger den jo ingenting, og den sagde ingenting. så jeg kiggede efter model nummer på ovnen og googlede det, og fandt frem til en side der hedder www.reservedele.nu, jeg fandt den til 334 kr inkl. fragt.
Og ja jeg lavede det selv, er selv elektriker

håber det var svar nok

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 14-01-14 21:01

hej igen det jeg skrev for noget tid siden kunne det bruges???

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 15-01-14 09:01

Godmorgen Farmer-k

Det kunne det helt bestemt - Tak.
Problemet er endnu ikke løst da jeg ikke fået reservedele endnu men skal nok melde tilbage her når løsning er opnået.

Takker igen for jeres gode bidrag
Bluesky

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-01-14 11:00

Citat
Problemet er endnu ikke løst da jeg ikke fået reservedele endnu men skal nok melde tilbage her når løsning er opnået.

Hvilke reservedele vil/har du bestilt? for du kan måle dig frem til fejlen, så du ikke behøver at købe og skifte dele der ikke fejler noget.

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 15-01-14 18:24

helt i orden bluesky , prøvede du at teste den? altså hvis du har noget at måle med? og til hejdu58 efter hans skrivelse af hans problem lyder det altså som et varmelegeme der er stået af

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-01-14 22:27

grillen virker men på varmluft eller alm. ovn tændes lampen ikke og ingen varme ???
Citat
tændes lampen ikke og ingen varme ???
ud fra den beskrivelse vil jeg da lige tjekke om der kommer spænding til varmelegemet, for lampen skulle gerne tænde når der trykkes/drejes på kontakten der skal tænde for varmelegemet til oven, og er der INGEN spænding til varmelegemet ja så er det jo et andet sted fejlen skal findes.

Citat
hejdu58 efter hans skrivelse af hans problem lyder det altså som et varmelegeme der er stået af
Ja ingen varme er som regel = med defekt varmelegeme, men det er jo letter at kontrollere om der kommer spænding til det, end at købe og skifte det.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 16-01-14 10:53

Hejsa,

Jeg har godt nok et "Multimeter" men aldrig brugt det ;-( Et af de billige fra Silvan.
Anvendelsen af et såddan til at måle/teste og hvor på ovnens bagside jeg skal gøre det.... jan der er jeg på herrens mark....
Har I en "how to do" - vejledning ?

Tak for jeres kyndige assistance

Bluesky

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 500 point
Dato : 16-01-14 22:11

Citat
Jeg har godt nok et "Multimeter" men aldrig brugt det ;-( Et af de billige fra Silvan.
Anvendelsen af et såddan til at måle/teste og hvor på ovnens bagside jeg skal gøre det.... jan der er jeg på herrens mark....
Har I en "how to do" - vejledning ?

Så skal du hvis lige starte med at læse brugsvejledningen til instrumentet så du ved hvordan du måler og ved hvad AC volt, DC volt, Amp.AC, Amp. DC og Ohm er, og tjekke om der er strøm på batteriet i det. Før du går i gang, men jeg tror at det er bedst at du får en fagmand til at hjælpe dig så du ikke kommer i stødet Men jeg kan godt forklare dig lidt om det.

på linket er vist et alm. varmelegeme. og et ring varmelegeme til varmluft.
http://www.nettoparts.dk/shop/komfurer-ovne-gaggenau-1152s.html
http://www.nettoparts.dk/shop/varmelegemer-gaggenau-5069s.html
Når det er monteret i ovnen kan du kun se de to ender hvor ledningerne er monteret på
For at måle om der er spænding til det skal ovnen være tændt, instrumentet skal stå i 750 Volt AC område og du skal måle på de to spadestik på varmelegemet mens ledningerne er monteret og skal måle enten 230 Volt AC eller 400 Volt AC, hvis der er det er spændingen til varmelegemet OK og hvis ovnen ikke bliver varm er varmelegemet defekt og skal skiftes.
Det er forklaring på hvordan det tjekkes, men om du selv skal gøre det?? er op til dig selv.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 17-01-14 20:15

Hej Hejdu58

ak for din feed back og jeg plejer nu nok at få tingene til at lykkedes med lidt kyndige råd og det er du bestemt også kommet med, så det vil jeg prøve imorgen

Tak
Bluesky

Godkendelse af svar
Fra : bluesky

Dato : 24-01-14 10:09

Tak for svaret Hejdu58. og sandelig også til dig farmer-k

Resultatet blev at jeg var heldig at finde/handle mig til en forholdsvis ny Blomberg ovn til 350 Kr. og så er der ikke mere pjat med den gamle

Takker mange gange for jeres gode forslag

Bluesky

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 24-01-14 11:11

Selv tak bluesky

Så kan du jo øve dig på at skille den gamle ovn af så du ved lidt om hvordan en ovn er bygget op