/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Købeloven, TV retur
Fra : abcd22
Vist : 366 gange
20 point
Dato : 03-01-14 16:53

Hej

Jeg købte et smart tv i januar sidste år. Da jeg fik det hjem virkede det ikke, og butikken ombyttede det til et nyt.
I juli ville netværket pludselig ikke virke, og tv'et kunne heller ikke finde alle de kanaler, det burde. Det blev sendt til reparation, og da jeg fik det tilbage, havde de skiftet al indmaden deri.
Nu er den så gal igen. Der kan ikke findes netværk og tv'et slukker og starter af sig selv hver 5. minut.
I butikken i dag mener de kun, at jeg har ret til at de sender det til reparation, men er det korrekt?

Jeg bliver lidt forvirret af købeloven, hvor jeg sådan som jeg forstår disse §§ kan kræve pengene tilbage:

§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve skadeserstatning.
§ 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.
Stk. 2. Må manglen anses som uvæsentlig, kan købet dog ikke hæves eller omlevering fordres, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt eller har kendt manglen på et sådant tidspunkt, at han uden urimelig opofrelse havde kunnet skaffe mangelfri genstand.
Stk. 3. Sælgeren er, selv om han er uden skyld, pligtig at betale skadeserstatning dog således, at bestemmelserne i § 24 finder tilsvarende anvendelse.

Men når jeg læser stk. 3 i nedenstående, synes det ikke muligt at få tv'et byttet eller pengene retur??

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : netop

Dato : 03-01-14 17:39

http://taenk.dk/kend-din-kobelov

Læs og bliv klogere...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-01-14 17:41
Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-01-14 18:01

Hovedreglen når en forbruger ønske at hæve et køb der har væsentlige mangler er at apparatet skal været i stykker nogle gange - typiske 3 fejl og helst af samme type.

I dit tilfælde er det nu kun gået i stykker 2 gange - så jeg vil mene at forretningen har ret til at lave endnu en reparation. Hvis det tager uforholdsvis lang tid at lave reparationen så bør du kunne låne et tilsvarende apparat i reparationsperioden af forhandleren, eller modtage en vis kompensation svarende til de omkostninger du har til at leje et tilsvarende TV.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-01-14 21:41

Er det et Samsung tv?
alimak

Kommentar
Fra : abcd22

Dato : 04-01-14 15:55

Jep, det er et Samsung 8 serie.
Sådan som jeg læser på tænks hjemmeside, har jeg ret til at få det byttet til et nyt, og derinde står der også, at den der 3-fejls regel ikke gælder. Men butikken er kun interesseret i hvad der står i købeloven, derfor henvisning til den i mit første indlæg.
Butikken er dog ikke interesseret i at give mig på skrift, hvor det står i købeloven, at det er dem der enerådigt bestemmer hvad der skal ske med mit tv..

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-01-14 21:31
Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-01-14 15:36

Jeg så på tv om Samsung tv,der har den samme fejl som din.Det er fordi de har brugt billige komponenter.Men det koster kun 8 kr at købe den kondensator,( eller var det transistor?) Hvis du er lidt fiks på fingrene kan du skifte den selv.Det ligger film om hvordan du gør på youtube. Men det er seføli bedre hvis du kan få dem til at give dig en ny tv.
alimak

Kommentar
Fra : alimak