/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
ikke altid blødkogte morgen æg ?
Fra : boyelauritzen
Vist : 366 gange
50 point
Dato : 03-01-14 10:21

Jeg er ikke tilfreds med min elektriske æggekoger.

Er der andre med praktisk erfaring inden jeg selv prøver teori?

Variabel vægt af vand + 3 æg (alder) ca. (120 + 3x60) gram sammen med upræcis effekt tids indstilling giver ikke altid blødkogte morgen æg med OBH-Nordica 6726 prod. nr. 0379 på 350 Watt

Jeg overvejer alternativer:
1. At veje æg og vand og benytte ekstern tænd og sluk ur til at styre tid/effekt på æggekoger, da ur/knap på ægge ur er meget upræcis.
2. Bruge Låg og Bakelit æggeholder på tallerken i microbølge ovn, hvor tid kan styres bedre.
Men kan Bakelit holde til microbølgerne?
3. Slukke for æggekoger meget tidligt, og lade æggene blive i æggekogeren. Sluk Tidspunkt skal så blot afstemmes så temperaturen er mindre en 73 Grader C efter +5 min. og større end 56 Grader C efter 10 min. hvad jeg kan se på stege termometer.
Og æg kan blot blive i æggekoger og holde sig lune

Hvor svært kan det være (-:
Eller hyr?

Et blødkogt æg skal (i teorien) blot opvarmes til hele æg er mellem 56-73 grader C varmt.
Blommen emulgerer (stivner) ved 73 grader C. mens proteinerne (hviden) denauterer ved 56-56 grader C.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 03-01-14 16:34
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-01-14 19:32

Lad være med at varme æg i mikrobølgeovnen, du risikerer, at ét eller flere eksploderer spontant under opvarmning eller (meget værre!) efter udtagning. At regne ud, hvor meget energi, du skal bruge for at varme vand plus æg op fra 7 grader til 72 grader og så sætte tiden efter det, virker som en fornuftig løsning.
vh
pbp