/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Abs Lampe Lyser
Fra : tornen
Vist : 527 gange
55 point
Dato : 02-01-14 17:31

Hej
Jeg har en Skoda Oktavia 1,8 i 20 v fra 1998.
Min ABS Lampe Lyser når jeg kommer over 20 km i timen.
Jeg har haft tester på og den siger det er ABS pumpen, der er defekt.
Jeg har så prøvet at skifte pumpe på den, med 2 andre pumper.
Men den siger stadig at ABS pumpen er defekt.
er der nogle der har et godt råd.

Har snart ikke mere hår på hovedt, af at rykke mig i håret.

Den ellers tilfredse Skoda ejer.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 02-01-14 18:01

kør på værksted med skidtet og få en prof til at kigge på den...

Kommentar
Fra : netop

Dato : 02-01-14 18:03

Jamen så er dette spørgsmål da også klar til at blive annulleret...

Spørgsmål
- Ubesvarede   1
- Besvarede    0
- Annullerede   6
- Slettede    0
Ialt

Kommentar
Fra : tornen

Dato : 02-01-14 18:34

Det er ligesom en mekaniker der har set på den.
Jeg ligger ikke lige inde med en tester til 25 000 kr.

Men lad vær med at skrive en kommentar, marken84 og netop

Hvis du ikke kan skrive noget mere seriøst.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 02-01-14 18:51

Umiddelbart ville jeg gætte på en følerfejl på enten et af hjulene , magnet ?, eller fejl på en føler til pumpen...

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 02-01-14 19:16

Kører du tilfældigvis med reservehjul ?
eller med dæk af forskellig størrelse ?

Det giver med usvigelig sikkerhed ABS fejl, såsnart du kommer over den hastighed, hvor ABS virker.

Præcis det samme sker, hvis der er knækket en tand på tandkransen ved ét af hjulene.
Eller hvis tandkransen er revnet eller tæret over.
I sjældne tilfælde kan der være så fyldt med rustent snavs mellem tandkransens tænder, at føleren får svært ved at se forskel på "tænderne".
Endelig kan føleren sidde i forkert afstand fra tandkransen.

En defekt (afbrudt eller kortsluttet) føler, ville holde ABS fejllampen tændt hele tiden, lige fra tændingen drejes på.

Kommentar
Fra : tornen

Dato : 02-01-14 19:24

ABS Lampen lyser først ved de 20 km i timen.
Og forsvinder igen når den har været slukket.
Hvis det er en følerfejl eller kransen, så skulle testeren ikke meddele fejl i pumpen.
Men ved hjulene.
Har måske en ide om det kunne være relæet?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 02-01-14 20:11

Når ABS lampen tænder ved en bestemt hastighed, kan det kun være følerrelateret.

Dog er der en mulighed for, at det er en udefra kommende generel fejl, som viser sig på denne måde.
Det kunne f.eks. være lav batterispænding, som viser sig ved diverse mærkværdige fejlmeldinger fra elektronikken.

Prøv at tjekke både hvilespænding og ladespænding på batteriet.
Hvilespændingen skal være mindst 12,45V og ladespændingen skal mindst være 13,50V.
Målt direkte på batteripolerne (vigtigt !).

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-01-14 22:47

Først stor ros for en god overskrift og et præcist spørgsmål

Hvis det kun er "LIGESOM en mekaniker", så prøv en VIRKELIG mekaniker

Undskyld, men ku' ik' la' vær', men jeg er altså en "anti-lissomist", der foretrækker den virkelige verden.

Og marken 84, har altså ret, skift mekaniker, for en rigtig mekaniker véd alt det vi kan fortælle dig hér.
Og netop har ret, når han fortæller dig, at det ikke er god tone med så stor en andel af annulerede.
Hvis du selv finder løsningerne udenfor kandu, så skriv og fortæl om løsningen, mens du kan acceptere det svar, der kommer tættest på.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 02-01-14 23:22

Du forstår ikke, at alle der bruger tid på at hjælpe dig, de skider du på ,ved at bare annullere spørgsmålet.Hvorfor skal folk bruge tid på dig???
alimak

Kommentar
Fra : netop

Dato : 03-01-14 00:24

Citat
Hvis du ikke kan skrive noget mere seriøst.

Citat
Har snart ikke mere hår på hovedt, af at rykke mig i håret.

Skallepanden fatter tilsyneladende ikke en skid

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 03-01-14 11:07

Bruger du en tester som er specifik for bil modellen ?

Nogle gange kan det være en stor fordel at Google bilmodel og din fejlkode, fra fejludlæseren.

Nogle gange kan det vise sig at være et fejl et andet sted.

Eg. Peugout HDI, melder fejl på ABS, men fejlen ligger i tilstopet dieselfilet, som er noget helt 3., dette er en fejl man kan Google sig frem til.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-01-14 14:22

tornen:
Hvorfor ser du tornen i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje? Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du ......