/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Etablering af gulvvarme
Fra : lhg1
Vist : 769 gange
100 point
Dato : 28-12-13 12:10

Hej

I dag er der det originale plankegulv, som vi gerne vil fjerne og skifte til et gulv med gulvvarme.
I dag er varmen fjernvarme fra alm. radiatoere.

Min ide er at:
1. fjerne det gamle gulv.
2. Rette op på gulvbjælker med lasker.
3. Ligge forskallingsbrædder 25x100 og varme fordelingsplader
4. Et PEX gulvvarme rør
5. Få det forbundet til fjernevarme.
6. Ligge et nyt gulv.

Noget i stil med dette projekt fra gørdetselv.dk
http://goerdetselv.dk/gulv/nu-er-gulvet-lunt-og-bomstaerkt

Men jeg har et par spørgsmål, og er selvfølgelig også meget interesseret i om der er nogle erfaringer eller ting jeg skal være opmærksom på.

Spørgsmål.
Jeg forestiller mig at jeg selv laver alt, men at en VVS mand står for tilslutningen, men jeg vil gerne vide om nogen ved hvordan det skal laves, og hvad en fornuftig pris og arbejde for en VVS'er det vil være?
- Primært om der er noget jeg skal være opmærksom på her.

Hvad er forskellen om der bruges 22mm Pex rør og 16mm.

Egentligt havde jeg tænkt at tilslutningen og styringen skulle være med alm. radiator tilslutninger, og mere specifikt disse, som jeg kan tilslutte en styrring med z-wave
http://www.etotal.dk/product/danfoss-termoaktuator-230v-m30x15-242/
http://www.etotal.dk/product/danfoss-living-connect-z-radiatortermostat-rak-98/
Jeg kan se at man ofte har andre tilslutninger til gulvvarme hvor der er andre styrringselementer, min ide er at jeg vil bruge dette system, da z-wave tillader at jeg selv bygger en del af systemet, go kan styre det helt som jeg gerne vil. Men jeg kender ikke regler og hvad der er normalt og fornuftigt.

Og generelt er jeg jo interesseret i om der er noget jeg skal være opmærksom på

Mvh
Lhg

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-12-13 14:38

Citat
Ubesvarede 1
- Besvarede 12
- Annullerede 10
- Slettede 0
Ialt 23

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-12-13 17:39

Ingen vil hjælpe dig,når du bare annullerer efter at folk har brugt tid på at prøve at hjælpe dig.
alimak

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-12-13 17:49

Hvad skal du bruge VVSeren til? Centralvarmen er din egen, og fjernvarmen udveksler bare varme mit dit vand i uniten.

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 28-12-13 18:04

Hej

Annuleret spørgsmål, ja engang imellem, og nok mest som ny, så får man stillet nogle spørgsmål, der ikke er klare eller gode nok, hvor svarene ikke rigtigt kan bruges. Så syntes jeg det giver mest mening at anullere, alternativet er at folk efterfølgende køber et svar der ikke kan bruges. Det ser ud til at alle gør det.

Jeg tror at det skal være en VVS'er der tilslutter det, men det kan være mig der tager fejl.
Ideen var at jeg selv lavede gulvet og gjorde tingene klar til at VVS'eren tilsluttede det.

Mvh
Lhg

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-12-13 21:28

Nu har jeg da skimmet et par af dine annullerede og det er så ikke tilfældet. Der har du bare været ligeglad og undladt at svare/acceptere. Det må du så om. Jeg må så også selv bestemme og jeg gider rådgive dig.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-12-13 00:00

For at komme ud af din knibe må du jo forhøje dine point til feks. 500, og så love ikke at annullere.
Desuden skal der jo laves en blandekreds da fjernvarmevand jo kommer ind med feks. 90 grader.
Arbejder på ejendommens varmeinstallation skal udføres af firmaer med autorisation som VVS-installatør.
VH Palle

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 29-12-13 01:02

Det er nok de færreste steder i landet man kan finde fjernvarme med indgangstemperatur ove 70°.

Du kan alligevel ikke bruge radiatorstyring til gulvvarme.

En ratiator vil have tilgangstemperaturen i toppen og ret lav temperatur i bunden . Mindst 20° lavere , men ofte lavere endnu alt afhængig af radiatorstørrelse og forbrug. Denne temperaturforskel generer ikke komforten.

Med gulvarme er det helt anderledes. Varmt gulv i den ene ende og køligt i den anden er ikke rart.

Derfor skal vandet i et gulvvarmesystem have samme temperatur overalt og ikke ret varmt.

Man skal lave en særlig sløjfr med en pumåe som roterer vandet og med kun opblanding med en mindre nmængde varmt.

Gulvvarme er mindre smart og mindre økonomisk end folk tror. Du kan heller ikke undvære en rediatir for at sikre luftcirkulation.
Jo større rørdiameter der bruges, des mindre modsand og mindre elforbrug til pumpen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-12-13 01:04

Når man skriver hurtigt og lidt længere indlæg, betyder kandus system en bunke fejl i teksten. Håber du kan læse og forstå den alligevel

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 29-12-13 18:15

Hej

Jeg læser lidt at det måske slet ikke er en særlig god ide med gulvvarme, og måske også et størrer projekt end forventet.

Det er et gammelt hus (1920'erne) og ideen er at lave det i stureplan, dog er kælderen af god kvalitet og derfor ikke en kold kælder.

Som jeg læser det, så skal jeg beholde radiatoerne (der er 1 i hver stue hver på 20m2)

Har du noget billede af hvor dyrt det vil være at lave (udover selve gulvet og rør, det kan jeg selv regne på) - bare en grov ide.

/Lhg

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-12-13 18:52

Måske skulle du lige studere kvaliteten af Transors svar i almindelighed først. I særdeleshed inden for VVS og køle/varmeteknik stikker hans viden ret meget af fra alle fagfolks. Sagt med andre ord, er hans råd indenfor disse fag med en lødighed omtrent som en bøjet syv-øre.

Godkendelse af svar
Fra : lhg1

Dato : 05-01-14 20:06

Tak for svaret transor.