/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
ejerlejlighedsbutik - fordelingstal af
Fra : Strandkro
Vist : 567 gange
77 point
Dato : 27-12-13 22:40

Jeg købte en erhvervs ejerlejlighed (restauration) i en ejendom med 3 ejerlejligheder.
Fordelingstallet er
2 sal bolig 30.
1 sal bolig 30.
Stuen restauration 40.

Er det efter regler at alle udgifter skal fordeles efter fordelingstal ?

Udgifter som fordelt efter fordelingstal er følgende:
Fælles el forbrug.

Forsikringer Kr. 10.200 – kr. 1.500 ekstra i brand (ifølge ejerforeningens vedtægt skal stuen betale ekstra for forsikring for større risiko for brandfare.

Reparation og vedligeholdelse
Porto gebyr
administrations honorar
varmeregnskabs honorar

Jeg syntes at ovennævnte udgifter koster ikke mere at afholde for stuelejligheden end for de øvrige 2 ejerlejligheder.

Der er selvstændig varme og koldvandsmåler og renovation betales af stueetagen for sig selv.
OK.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-12-13 09:49

det er meget normalt at man afregner efter fordelingstallet.
det er ihvertfald det mest retfærdige.
og med hensyn til brandforsikringen, er der væsentlig større fare for brand i en restauration end i en bolig og en brand i stueetagen har væsentlig større mulighed for at sprede sig end en brand i tagetagen.
så det er vist som det skal være.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-12-13 18:41

Bruger du stuen til at drive restauration eller andet erhverv det glemmer du at oplyse for at vi kan vurdere "retfærdigheden"

Noget andet er at de fordelingstal vel var kendte, da du købte lejeligheden i stuen. De er således den betingelse du har erhvervet den på, og den må have påvirket prisen.
Så du har ikke noget at klage over.

Jej er selv med i et projekt med jejligheder i en ejendom. De er meget forskellig af størrelse, men vi betaler alle lige meget til fællesudgifterne.

Det indgik i oprindelige betingelser, men der er hele tiden nogen med små andele , som synes at det er uretfærdigt.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 28-12-13 19:28

TIL TRANSOR.
Svar:
Stueetagen bruges kun til erhverv.
Jeg klager ikke over fordelingstallet - eller overprisen !

Jeg fandt det urimeligt at nedenfor nævnte udgifter koster ikke mere at afholde for stuelejligheden end for de øvrige 2 ejerlejligheder. og alligevel jeg skulle betale efter fordelingstallet.

Porto gebyr
administrations honorar
varmeregnskabs honorar
fælles el(Trappelys)

Jeg blot have oplysning om hvorvidt det er normalt eller ej, så er det ikke længer :)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-12-13 22:17

Selvfølgelig betales de efter fordelingstallet. Du kan ikke tage nogle administrative udgifter og sige de skal ikke betales efter fordelingstallet. Det ville betyde at andre skulle betale mere for de af dig nævnte administrative udgifter end fordelingstallet.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 28-12-13 22:50

Bentjull
Så har jeg nok ikke forklaret det rigtigt.
De administrativ udgifter er ENS for alle ejerenheder, men de betales nu efter FORDELINGSTALLET.
(jeg har den største fordelingstal) 40 - mod de andre 2 - 30 og 30.
så i realiteten ikke andre - men MIG som betaler mere for de andre.
Jeg mener at den slas udgifter burdevære delt ligeligt.
Desværre jeg har ingen kendskab til om hvorvidt der er regler herom.
Jeg håbede at nogen i KANDU har kendskab til nogen vejledende regler herom.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-12-13 13:25

det er ejerforeningen der fastsætter reglerne og dermed også bestemmer hvem der skal betale for hvad og hvor meget.
udgifterne til porto og administrationsgebyr er nok ikke højere for din andels vedkommende end for de to andre andele, men det løber jo heller ikke op i flere millioner, så er det nu også så stort et problem som du gør det til.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 29-12-13 15:24

TRIMARE 46
Det handler hverken om problem, eller om beløbets størrelse, men om hvorvidt der fandtes regler som handle om de udgiftsposter der er ens for alle uanset arealets størrelse.

Jeg har fået oplyst af en rigtig jurist at:
Der er ingen regler herom, aftalen om den slags udgiftsposter varierer fra ejerforening til ejerforening
men som regel - disse administrations udgifter deles ligeligt mellem ejerforeningens medlemmer
og ikke efter fordelingstal.

Men tak for jeres hjælpsomhed og godt nytår :)

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 77 point
Dato : 30-12-13 00:09

Citat
Jeg har fået oplyst af en rigtig jurist at:
Der er ingen regler herom, aftalen om den slags udgiftsposter varierer fra ejerforening til ejerforening
men som regel - disse administrations udgifter deles ligeligt mellem ejerforeningens medlemmer
og ikke efter fordelingstal.
Så er der kun tilbage at tale med ejerforeningen - de er de eneste der kan ændre det ud fra de udtalelser juristen er kommet med.

Godt nytår til dig

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 30-12-13 10:30

Tak for svaret bentjuul. GODT NYTÅR til jer alle som prøvede at være behjælpelige med mit spørgsmål