/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
pletter på gulvets gangareal
Fra : Rosalil
Vist : 504 gange
100 point
Dato : 26-12-13 12:07

I den nye lejlighed, er der pletter på trægulvets gangareal, og farvenuancer hvor der har stået ting og sager.
Jeg har en mistanke om at gulvet enten slet ikke er behandlet eller at det er oliebehandlet? Selvfølgelig kan man altid slibe gulvet ned, men det er jo også en slidtage som har sin begrænsning.

Der må være andre som har haft det samme problem, så derfor vil jeg høre om man kan behandle og rense det på anden vis?

Mvh

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-12-13 14:54

Du skal have fat i viceværten, da det er dig som hæfter for pletter, ridser, farvenuancer m.v, når du engang flytter.
Tag billeder af gulvet, så du kan bevise, hvordan du har overtaget det.
Den tidligere lejer har muligvis betalt for et arbejde, som ikke er udført.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 26-12-13 16:25

Tak for din betænksomme omsorg. Men nu er det ikke et spørgsmål om ansvaret, men en løsning på problemet, bla fordi det er en andelsbolig.

Og pletter er måske en underdrivelse, det er store sorte mærker efter års gennemgang. Det er ikke slidtage af gulvet. Det er derfor jeg tror gulvet er oliebehandlet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-12-13 18:01

det er ikke bare lige at gøre noget ved. det er sollyset der giver gulvet farve eller bleger det, og der hvor der har stået noget, har solen ikke haft samme effekt.
du kan slibe hele gulvet, men efter nogle få måneder kan du allerede se farveforskel igen.
den simpleste løsning,hvis man ikke kan klare at se på farveforskelle er der vel ikke andre muligheder end at lægge gulvtæppe på

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-12-13 18:10

Oki

Kan du evt vise gulvet med billede?
Eller kan du ud fra dette link spore dig frem til hvilken overfladebehandling det har fået?
http://m.bolius.dk/nyhed/artikel/hvilken-behandling-skal-du-give-dit-traegulv/

http://m.bolius.dk/nyhed/artikel/vedligeholdelse-af-gulve/

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 26-12-13 18:15

trimare

Ok, jeg forestiller mig at træfrisker kunne blege træet. Det er værre med de sorte plamager, de kan ikke bare bleges.

Tæpper er ikke løsningen. Der er andre muligheder, feks slibning og behandling af gulvet, uden man kan se det efter måneder. Jeg har selv flotte hvide sæbevaskede gulve, uden farveforskelle. Men det kræver selvfølgelig at man vasker gulvet ;D

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 26-12-13 18:22

katekismus

Nej jeg kan ikke lægge et billed ind, det er min søns lejlighed. Jeg ved egentlig godt hvordan man kan behandle nyslebne eller ludbehandlede gulve.

Problemet her er især de grimme sorte felter der kommer på den stribe gulv man oftest bruger.
Jeg tænker på om man skal slibe gulvet eller om der er andet man kan gøre, feks kemisk. Jeg vil tro man kan bruge brunsæbe, eller trærens, eller grundrens, men hvor hård er den behandling ved oliebehandlingen? Skal der oliebehandles igen efterfølgende.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-12-13 21:58

Hvis du renser, skal du oliebehandle bagefter.

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 26-12-13 22:14

Pbp

Og hvordan skal det renses?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 27-12-13 02:56

Brun sæbe er skrap og effektiv, hvis du bruger den ægte vare. "Flydende brun sæbe" er 99% flydende, 0.5% sæbe og resten sovsekulør. Altså rigtig sæbe i en bøtte, gummihandsker spand, vand og et piskeris, 5 gange så meget vand som sæbe og så prøv med gulvmoppe. Hvis det ikke er nok, så med skrubbe og klud. Det burde tage det værste. afvaskning med rent vand og så vand med en anelse eddikesyre i - en deciliter eller to til en spand vand. Efter tørring kan man så begynde forfra med olie, lak eller voks eller hvad man nu vil beskytte træet med.
Nogen sværger til trærens. Det skulle ifølge rygterne (jeg har aldrig selv prøvet) føre træet tilbage hvor man kan starte forfra.
Oliebehandling, hvis det er linolie, vil trænge ned i træet, gøre det mørkere, mere gulligt og hærde til en fernis, der beskytter mod slid og nedsivning. Den skal gentages i løbet af nogle måneder og ellers hvert femte eller tiende år, afhængigt af sliddet.
Alt det, jeg har skrevet, går på bræddegulve af fyr eller gran. Parketgulve af bøg, ask eller eg skal formentlig have enten parketlak efter rensning eller bones med voks.
vh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : Rosalil

Dato : 27-12-13 10:27

Tak for svaret pbp_et.

Er det din egen erfaring?