/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch Maxi - underligt hul og koblingsarm
Fra : OleBAndersen
Vist : 867 gange
20 point
Dato : 19-12-13 17:12

Jeg har anskaffet mig en gammel Maxi P fra 1975 som jeg havde tænkt mig at rode lidt med og få til at køre. For 45 år siden havde jeg flere Puch knallerter og har ikke rodet med det siden, men nu er tiden kommet til at det kan lade sig gøre. Det har brug for hjælp til et par spørgsmål. Det håber jeg så jeg kan få svar på her. Spørgsmålene er 1) ovenpå motoren set i kørselsretningen allerbagerst på hjørnet er et hul. Der er ikke gevind i hullet og det er ikke et brud, men et hul fra fabrikkens side. Hvad skal det anvendes til ? og skal det bare være der ?. Skal der eventuelt en prop i ? og hvor får jeg den fra ?. Det andet spørgsmål er 2) koblingsarmen - er det korrekt at den kun kan monteres i en position ? Når jeg har monteret armen i den position kan jeg bevæge armen, men det er mit indtryk, at det kun er fjederen, der sidder under armen jeg bevæger. Er koblingen gået ?. Jeg håber at en måske har nogle svar på disse problemer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-12-13 19:18

Hullet kunne være til en OLIE-pind? eller bare udluftning af olie-gasser.
Armen skulle gerne have en masse ´riller´som den sættes ned i (som en gear-pedal) og som burde kunne låses, med en bolt = men lige som dig, er det mange år siden og kan sgu ikke huske det mere.
Ellers kan den være hoppet af i selve motoren og så er det som ´blødt smør´ der ikke virker.

Har du et kamera så prøv med et par billeder = de siger mere end ord.

Kommentar
Fra : OleBAndersen

Dato : 19-12-13 19:45

Hej mig-
Tak for din interesse. Jeg tager lige et par billeder i morgen af mit problem(er)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-12-13 19:55

Jeg kender ikke Puck, men nogle koblinger havde en kugle mellem armen og koblingsudrykkeren.

En der ved en masse om knallerter er Palle B Hansen, prøv at skrive en privat meddelelse til ham.
http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=62146

Kommentar
Fra : OleBAndersen

Dato : 19-12-13 20:36

Tak skal du ha Eyvind. Det vil jeg prøve i morgen og kan sende nogle FOTO med. Mvh Ole

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-12-13 20:54

Du kan ikke sende foto med en privat meddelelse, men du kan noget andet.

Tag et billede (helst ikke for høj opløsning / pixel) og læg det på skrivebordet
start www.peecee.dk Vælg og find dit billede
skriv din email adresse hvis du vil kunne hive det ud igen
Opload
kopier adressen her ind og så kan det vises.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-12-13 20:56
Kommentar
Fra : OleBAndersen

Dato : 19-12-13 21:46

Tak Eyvind. Jeg har manualer, men der står ikke rigtig noget jeg bliver klog af. På den Blå avis har jeg set motordele til Maxi P til salg, og der kan jeg se på de foreviste stumper, at det hul jeg taler om skal være der, og på de billeder er hullet ikke lukket med prop eller lignende. Skal nok være der. Men jeg prøver det i morgen med FOTO. Vil jo gerne vide om koblingen er i orden inden jeg samler igen, da koblingen jo kun kan skiftes ved totaladskillelse af motoren og det vil jo være lidt trist at skulle begynde forfra igen

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-12-13 23:03
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-12-13 23:25

Her er noget med koblingen
http://www.youtube.com/watch?v=ii0Afv6XdEg

Kommentar
Fra : OleBAndersen

Dato : 20-12-13 18:39

Tak allesammen for jeres hjælp og interesse
Jeg har desværre ikke tid i dag til at uploade mine foto mv., men vil gøre det i morgen
mvh Ole

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-12-13 23:36

Måske et brugbart forum
http://www.puchklub.dk

Kommentar
Fra : OleBAndersen

Dato : 21-12-13 07:54

Hej
Nu har jeg uploadet et par billeder af mine problemer

(hul oven på motor) http://peecee.dk/upload/view/428104

Hullet ses øverst til venstre. Hvad skal det bruges til ?

Her ses tillige koblingsarmen monteret således at fjederen underneden passer med hullet i selve armen bag ved selve midterhullet

(koblingsarm) http://peecee.dk/upload/view/428105

Her har jeg trykket armen frem til stop og jeg kan ikke drive den videre. Det er mit indtryk at den vandring jeg kan give armen alene er fjederens bevægelse og indtil akslens stop.
Jeg bilder mig ind at man i det mindste skulle kunne trykke armen og mærke koblingens bevægelse, men det er måske helt forkert ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-13 09:34

Du kan ikke mærke koblingens bevægelse med fingrene (så stærk tror jeg ikke du er)
Det virker rimeligt at armen skal arbejde der hvor du har skubbet den frem til. Jeg går ud fra at kablet skal sidde på modsatte side af din fingernegl.
Koblings arme har ikke så stor en vandring som du også kan se oppe ved koblingsgrebet.

Med en stor skiftenøgle eller lign. kan du sikkert bevæge den arm og mærke.

Hvis du kigger på den lille film jeg henviste til, vil du se et lille stykke inde i filmen, hvordan armen påvirker koblingen - det er en aksel der er flad på den ene side.
http://www.youtube.com/watch?v=ii0Afv6XdEg

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-12-13 11:40

Mærkeligt med det hul, det må være for at lukke olie-gasser ud = sætter du noget ned i hullet, bliver det sikkert smadret af koplingen.
Har aldrig set det før..og hvis det skulle være for gasser, så tror jeg den ville have siddet et andet sted og med en anden form for ´studs´.

Og som der skrives, kan du ikke bevæge armen med hånden/fingrene, da den er alt for stram, eller også møder den ingen modstand og kan drejes næsten hele vejen rundt prøv at drej videre på den med en tang.

Kommentar
Fra : OleBAndersen

Dato : 21-12-13 12:31

Tak jer jer begge to

Jeg føler mig også overbevist om nu, at det hul har en udluftningsfunktion
Jeg fandt denne video http://www.youtube.com/watch?v=76pWsLt6T9g med et par gutter der skiller en motor ad og samler en restaureret, og der kan man på de allerførste billeder se hullet. Der er ingen prop i eller andet.
Faktisk sidder "hullet" jo også gemt væk bag dæksel og stel når motoren er monteret, så derfor formentlig udluftning af en slags.

F.s.v angår koblingen så lader jeg den være i første omgang. Er jo bare ærgerligt, hvis den ikke virker og jeg skal til at skille hele motoren ad igen, for det er jo nødvendigt, hvis koblingen skal skiftes på denne model.

Er det helt umuligt at kontrollere koblingens funktionalitet nu, hvor motoren ligger på arbejdsbænken ?

Men foreløbig tak for hjælpen.

Er der noget jeg skal foretage mig nu - er ny her på Kandu - men kan se der er noget med et pointsystem....

mvh Ole

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-12-13 12:50

Citat
Er det helt umuligt at kontrollere koblingens funktionalitet nu, hvor motoren ligger på arbejdsbænken

Hvis du bruger en tang, kan du hurtigt mærke om den sidder fast eller der er bid i den - altså punktet efter det du kan bevæge med fingrene.
Og hvis det hul er til udluftning, ville jeg sætte en slange på den, gerne så den peger opad, så olien ikke løber ud

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-12-13 12:51

Citat
så olien ikke løber ud

Hvis motoren ´pisker´ olien op i studsen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-13 13:14

Hvis du vil afslutte spørgsmålet, så bruger du bare en ganske almindelig terning, for mit vedkommende er de de point ligegyldige.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-12-13 13:18

Kan heller ikke bruge dem til noget - fornuftigt.

Kommentar
Fra : OleBAndersen

Dato : 21-12-13 15:08

jeg kan ikke se der er mulighed for at sætte en slange på hullet.
Det er værre med koblingen, den kan jeg ikke drive en millimeter efter det jeg kan trykke med fingeren, er den så defekt ?

I dag har jeg så fået samlet tændingen og der er en fin blå gnist så det er jo lækkert, men hvis koblingen skal skiftet skal svinghjulet jo af igen - nå, men man får da lidt træning.

I øvrigt besynderligt at THansen, hvor jeg har købt stumperne ikke også sælger den ledning, der går fra platinerne og ud bagud af svinghjulet som løs!!

Når jeg ser tegningen af svinghjulsmagneten går der et tændrørskabel fra tændspolen og en gul ledning fra lysspolen og så går der en sort ledning fra platinerne, men den følger ikke med eller kan umiddelbart købes løs. Den ledning der sidder på platinerne monterede jeg på kondensatoren og så lavede jeg en ledning fra kondensatoren, der så er den sorte ledning der går ud fra motoren sammen med tændrørskabel og den gule ledning.
På det platinsæt jeg afmonterede og bestemt trængte til at blive skiftet ud sad der to ledninger på platinerne, hvor den ene gik ud af motoren med den gule og tændrørsledningen, mens den anden gik til kondensatoren, hvor den var loddet på, derfor min løsning.

Opdagede så i øvrigt også, at stemplet er "hakket", ligesom motoren havde en lille gearing foran

fortsat god weekend

Ole

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-12-13 15:27

Hullet er så vidt jeg husker et støbehul, for trykstøbenaskinen, når den udskyder aluminiumsemnet, desuden kan det bruges til reference for beabejdningsmaskinen bagefter.
Koblingsarmen kan du afprøve ved at dreje den yderlig med en rørtang/vandpumpetang, da den er meget stram, men den skal kun give sig 1/2 cm for at koble helt ud.
Der er ingen grund til at ændre dens befæstigelse. Den er mangenotet:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=10057666731&n=1709621271&pn=1709622423
Hvis knallerten ikke kan starte, kan det skyldes den er hakket for meget, det må ikke være over 2 cm.
VH Palle B Hansen

Kommentar
Fra : OleBAndersen

Dato : 21-12-13 16:09

tak Palle

Jeg afprøver koblingsarmen i morgen

mvh Ole

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-13 16:40

Nå det var da godt, at PalleBHansen kiggede ind, for han er vist en knallertnørd.

Ps. Du kan roligt drøne derudaf, med din hakkede knallert,
for der kigges nok mest efter fulderikker for tiden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-12-13 20:54

Citat
Er det helt umuligt at kontrollere koblingens funktionalitet nu, hvor motoren ligger på arbejdsbænken

Hvis du bruger en tang, kan du hurtigt mærke om den sidder fast eller der er bid i den - altså punktet efter det du kan bevæge med fingrene.

Citat
Hullet er så vidt jeg husker et støbehul, for trykstøbenaskinen, når den udskyder aluminiumsemnet, desuden kan det bruges til reference for beabejdningsmaskinen bagefter.

Skulle alle motorblok delene så ikke have de huller? du finder ikke den slags huller på andre knallerter

Kommentar
Fra : OleBAndersen

Dato : 22-12-13 17:27

Hej med jer
Nu endelig blev der tid til knallerter Der er jo meget der skal ses til i denne tid.
Nu har jeg trykket koblingsarmen så lang frem jeg kunne med min små fingre og derefter satte jeg en større tang på, der kunne drive den endnu ½ - 1 cm frem, og hvor jeg kunne mærke en slags "bid" som du beskriver Palle.
Så i første omgang lader jeg den nuværende kobling blive siddende.
Så nu - når det bliver tid - vil jeg montere motoren og så håbe den kan starte, men hvorfor skulle den ikke kunne det.
Må nok hellere lige rense karburatoren også
Syntes også forgaflen virker lidt ledløs, så den skal jo også lige efterses..., men der er jo lang tid til foråret, så det går nok.
Tak for jeres hjælp og god jul mvh Ole

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-12-13 18:44

Citat
Nu har jeg trykket koblingsarmen så lang frem jeg kunne med min små fingre og derefter satte jeg en større tang på, der kunne drive den endnu ½ - 1 cm frem, og hvor jeg kunne mærke en slags "bid" som du beskriver Palle.

Ikke for at brokke mig, men jeg skrev det altså først.
Citat
Dato : 21-12-13 12:50

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
Er det helt umuligt at kontrollere koblingens funktionalitet nu, hvor motoren ligger på arbejdsbænken

Hvis du bruger en tang, kan du hurtigt mærke om den sidder fast eller der er bid i den - altså punktet efter det du kan bevæge med fingrene.
Og hvis det hul er til udluftning, ville jeg sætte en slange på den, gerne så den peger opad, så olien ikke løber ud

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-12-13 18:49

Koplingen plejer at kunne køres til den står lige med motor blokken = der efter skal der bruges kræfter i koplingsgrebet.
Men koplingen tager som regel altid fat/ fra på de første millimeter, hvis den ikke er nedslidt

http://peecee.dk/upload/view/428105

Kommentar
Fra : OleBAndersen

Dato : 22-12-13 19:04

jeps mig-selv

tak skal du ha glæder mig til at få det hele afprøvet, men det varer nok lidt før det kan ske

mvh OLe