/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Filhistorik, backup til Windows 8
Fra : jakjoe
Vist : 920 gange
100 point
Dato : 18-12-13 01:26

Hej på Kandu.

Jeg har nogle problemer med at få fat i min backup fra den gamle PC, som kørte med Vista.

Ny PC er med Windows 8, og nu skal jeg have gendannet min backup til denne.
Backupen er på min Homedisk, og jeg har nu forstået noget af metoden til gendannelse af filerne.

Ved hjælp af stifinderen har jeg markeret det der skal gendannet, men så kommer mit problem.
Under fanen Start gruppen Åbn.....hvor finder jeg det ??

Fra Windows Hjælp og Support
Citat
Bemærk!

Du kan også gendanne en version af en fil i Stifinder. Åbn Stifinder ved at stryge ind fra højre kant af skærmbilledet (hvis du bruger en mus, skal du pege på øverste højre hjørne af skærmbilledet og flytte musemarkøren ned) og derefter trykke eller klikke på Søg. Skriv Stifinder i søgefeltet, tryk eller klik på Apps, og tryk eller klik derefter på Stifinder. Søg efter den fil, du vil gendanne, og tryk eller klik derefter på den for at markere den. Under fanen[B] Start[/B] i gruppen [B]Åbn [/B]skal du trykke eller klikke på knappen HistorikKnappen Oversigt og derefter gendanne din fil eller mappe.

Jeg læste også dette spørgsmål.....men det var ikke lige om mit problem.
http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=168916

Mvh
Jakjoe

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-12-13 06:25

Kan du ikke bare copy&paste

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-12-13 09:01

Hej mig-selv.

Det er backup fra min gamle PC, som er død,
og det er mange GB, det kan jeg nok ikke bare lave copy&paste på ?

Backupfiler skal vel pakkes ud på den rigtige måde ?

Mvh
Jakjoe

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 18-12-13 09:05

På Windows Vista bliver fil versionerne backet up" af Volume Shadow copy service og det fungere ikke på samme måde til filhistorik.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-12-13 09:20

Mit spørgsmål er også hvor jeg finder de ting som beskrives i citatet fra Windows Support.
Det fortælles at det er muligt fra tidligere Windows versioners backup !

Her er noget af beskrivelsen:

Du kan også gendanne en version af en fil i Stifinder. Åbn Stifinder ved at stryge ind fra højre kant af skærmbilledet (hvis du bruger en mus, skal du pege på øverste højre hjørne af skærmbilledet og flytte musemarkøren ned) og derefter trykke eller klikke på Søg. Skriv Stifinder i søgefeltet, tryk eller klik på Apps, og tryk eller klik derefter på Stifinder. Søg efter den fil, du vil gendanne, og tryk eller klik derefter på den for at markere den. Under fanenStart i gruppen Åbnskal du trykke eller klikke på knappen HistorikKnappen Oversigt og derefter gendanne din fil eller mappe.

Mvh
Jakjoe

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 18-12-13 10:03

Citat
Mit spørgsmål er også hvor jeg finder de ting som beskrives i citatet fra Windows Support.

Som jeg skrev lige over dit seneste indlæg så er det med to forskellige "backup" funktioner. Hvis du har versions historik fra Vista så kan du ikke Windows 8 til at gendanne en tidligere version.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-12-13 12:51

Hvad hvis du havde en Vista DVD, så kunne du installere den og trække filer ud og gemme dem på en harddisk.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-12-13 15:38

Jeg har kun backup på ekstern harddisk, Homedisk (gammel PC er død, kørte med Vista).
Nu skal den backup til den nye PC med Windows 8.

Hvordan klares det ?

Mvh
Jakjoe.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-12-13 16:10

Citat
Hvad hvis du havde en Vista DVD

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 18-12-13 21:04

Nu ved jeg ikke om det er en Image (systemafbilbning) eller Fil baseret backup du har lavet.
Men det lyder som om det er Fil (altså gamle NTbackup), og dette program følger ikke med Windows 8, men kan du engelsk så følg nedenstående vejledning, ellers må vi jo oversætte.

http://www.techrepublic.com/blog/windows-and-office/restore-a-windows-xp-backup-in-windows-8/

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-12-13 22:55

Hej JegErHer

Jeg har læst dit link.
Det kan da være et forsøg værd, hvis det også kan bruges på Vista ?
Jeg er ude på dybt vand...men vil gerne forsøge.

Jeg har lige set på min backup, som kørte med faste mellemrum,
og det ser ud til at det kun er ændrede filer som medtages, altså ikke en fuld backup hver gang.

Jeg spørger igen....bruger XP og Vista samme "Restore-filer", sådan at dit link kan bruges ?

Mvh
Jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-12-13 01:00

Jeg har nu de filer der skal til.

Citat
ntbackup.exe
ntmsapi.dll
vssapi.dll

Citat
Running a restore operation
To get started, go to the folder to which you copied the three files and run the ntbackup.exe file. When you do, the Backup Utility will begin looking for backup devices, as shown in Figure C.

Men det vil ikke starte fordi ntmsapi.dll mangler, siger den meddelelse der kommer frem.....
men den er der !!!

Når der er foretaget backup, så er der dannet en mappe som f.eks. hedder:
Backup Files 2013-11-11 122043 Type=Filmappe
og det har jeg nu fundet ud af, at jeg kan læse noget af indholdet med UNZIP7.......men så bliver jeg ikke færdig før jeg skal have en ny PC.

Ja, det virker helt tosset, at en Backup ikke kan bruges......har jeg været naiv ?

Mvh
Jakjoe

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-12-13 01:56

Brug en Vista til at få dem tilbage.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-12-13 02:12
Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 21-12-13 14:47

Citat
Men det vil ikke starte fordi ntmsapi.dll mangler, siger den meddelelse der kommer frem.....
men den er der

Lyder som om du starter ntbackup.exe mens den stadig er zippet, men har fundet ud af at Restore programmet i Windows 7 & 8 hedder "sdclt.exe", så prøv at søg & start dette

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 21-12-13 15:50

Hej JegErHer.

Uha, det kan jeg ikke huske nu....og jeg vil nok vente med at "rode" videre til efter nytår.

Du skal foreløbigt have tak, og jeg vender tilbage.

Jeg har fundet en tung metode.
Kopiere et backup-punkt og unzippe.....så er der noget at lede i,
men vil stadigvæk gerne finde en nemmere metode.

Har også fundet denne
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-system/windows-7-restore-of-xp-backup/167a3939-8424-4c92-8d66-bf9f011b82c2?page=3&msgId=157245de-af6d-4a15-8ea1-1ac8c46cb7d4

Nu kører jeg Windows 8.1

Mvh
Jakjoe

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-12-13 15:55

Ja jeg troede også det var ntbackup du skulle bruge, men den laver backup ned i filer kaldt "xxxx.bkf"
og du skriver kun hvad folderen kaldes ikke hvad filerne i denne folder har for endelse.

Citat
Når der er foretaget backup, så er der dannet en mappe som f.eks. hedder:
Backup Files 2013-11-11 122043

Du skriver du kan "unzippe" filerne fra backup'en, hvilket ikke som en backup metode Microsoft benytter, er du sikkert på det ikke var et andet backup program du bruget under Vista ??
For der findes masser Backup programmer som bruger "ZIP" til at pakker/indeholde de filer som backup'en indeholder.

EKS.
http://www.fbackup.com/ (FBackup: Free backup software)
http://www.handybackup.net/backup-data-files-zip-compression.shtml
www.zipbackup.com/
..
.