/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
opbygning af gavl inde
Fra : Rustica.dk
Vist : 532 gange
200 point
Dato : 13-12-13 17:02

Hej Kan´du- er.

Jeg vil høre om der er en der kan hjælpe mig lidt på vej.
Jeg har isoleret min ny opsatte gavl, og kommet dampspærre på.
Nu skal jeg så til at sætte gips væge på, men jeg har desværre udfordringen, med at de reglar (195mm brede), som jeg har sat op, ikke passer til de gipsplader jeg har købt. (plader udvendiger 120 cm brede, gipsplader er 90 cm brede)
Min tanke er nu at jeg vil sætte forskallingsbrædder på oven på dampspær!

Er det løsningen, eller er det helt forkert ???

Håber der er en tømmer der kan forklare mig hvordan jeg skal færdig gøre det projekt

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-12-13 17:43

Du kan bare komme høvlet 22 x 95 forskallingsbrædder pr. 30 cm på den anden led, derefter dampspærre. De er ikke så dyre, 7 kr./m hos J&F.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 13-12-13 19:47

Hvad nu når jeg har kommet dampspære?
Kan det ikke bare kommes oven på det dampspære som jeg har lavet?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-12-13 20:58

Bar du undgår at dampspærren blover utæt, er der ikke noget galt i at have noget træ og luftmellemfum indefor dampspærren. Blot mindst 2/3 af isoleringsevnen ligger udefor dampspærren er det ok-
Et tyndt luftmellemfum isolere ganske udmærket.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 13-12-13 21:04

Transor:
Mener du at jeg skal bruge forskallingsbrædder og så dampspærre igen ?
Der er 2 x 95 mm isolering uden for. jeg kan self. også bruge lægter i stedet for og lave det med 45 mm, isolering mere... men kun det ene lag dampspærre ik ?

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 200 point
Dato : 13-12-13 21:09

jamen så får du da et svar fra tømreren.
det er meget normalt, at man sætter en 45 x 45 mm regle på tværs over de lodrette regler.
grunden til det er, at man kan lave hele el-installationen i dette lag uden at man behøver at bryde dampspærren, desuden giver det plads til ekstra 45 mm isolering.
sæt dem med 30 cm afstand, og skal det være rigtig godt, sætter du en 12 mm OSB plade først. så får du en fantastisk god konstruktion som du kan hænge alt muligt op på uden at være bange for, om gipsen er stærk nok.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 13-12-13 21:12

Trimare46:
Tak for svaret. skal lige høre.
Skal jeg har endnu et lag damspærre efter de 45x45 mm ?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 13-12-13 21:20

Nej, kun et lag dampspærrer - ellers kan der komme lommer hvor der kan dannes kondens.

Fugtspærren skal sidde mindst 2/3 inde i huset - så det er fint at den ene dampspærrer sidder 5 cm fra gipspladen - og har 10 cm isolering ud mod ydervæggen.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 13-12-13 21:24

Cool. så er det bare at komme i gang, tak for alle de gode svar

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 13-12-13 21:26

Tak for svaret trimare46.
Jeg tror du kom med det føste rigtige svar