/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
chokolademousse med likør
Fra : Sandvad261
Vist : 479 gange
100 point
Dato : 13-12-13 00:20

Jeg har flere gange lavet den roulade fra Summerbird, og den er såmænd også ganske god, men så i dag fik jeg den ide at lave nogle små Peti four kager, i min verden er det nogle små kager på et par bidder så er den kage spist, og så skal de være lidt mindre end en alm. flødebolle, men ligne en flødebolle, og det gik såmænd også godt i dag, indtil jeg kom likøren i mussen, så skilte den pr. omgående, nå ja det kunne jo være at jeg havde været lidt for rundhåndet og kommet for meget likør i på en gang, så den derved skiller, så jeg tog en anden lille klat musse, og nu kun nogle ganske få dråber likør, den skilte igen omgående, det skal dertil siges, at mussen på nuværende tidspunkt står meget flot, og absolut på intet tidspunkt skilt, men det gør den som sagt / skrevet med det samme når Likøren kommer i.
I den summerbird musse bruges der kun chokolade og fløde.
er der nogen her der har forstand på den slags ???

Hilsen Jens

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-12-13 09:01

Er det Helles rolade?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 13-12-13 09:43

Nu skriver du ikke hvad den musse er lavet af. Hvis du bruger ægte likør med alkohol, kan det meget vel være alkohollen, som har virkningen.
Når de professionelle sælger r kager me "ægte" rom , likør eller lignende, betyder det ægte essens.

Selv en ubetydelighed alkohol påvirker væskens overfladespænding drastisk. Så kan emulsioner og skum dårligt holde. Der er en kemisk-fysisk forklaring, som har med molekylernes polaritet at gøre. Den skal du slippe for her.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 13-12-13 17:31

Thyregod8
Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med " Helles roulade " ????

Transor
For mange år siden blev jeg udlært som bager " 1968 " og ikke Konditor, og der er ret stor forskel, men som bager laver man jo også lidt kager, og jeg kan huske at mester kom selv med flasken og målte op hvad der skulle bruges af sprut i kagerne, så vi havde igen mulighed for at få en billig skid på, men jeg kan ikke huske hvad det de i dag kalder mussen hvad der kom i den er desværre gået i glemmebogen, jo du jeg er klar over at der sker noget kemisk der ikke falder ud til min fordel.
I sommerbirds roulade er dette chokofyld kun Varm fløde der hældes over noget chokolade så det smelter, når det så er afkølet, kan det så piskes op, og kommer man så med sprutflasken nu går det grueligt galt.

Hej

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-12-13 17:35

Citat
Thyregod8
Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med " Helles roulade " ????

Helle bagte en rol(k)ade på borgen. Det kan være der har været sprut i.

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 12-01-14 14:19

Tak for svaret transor.
Med den beskrivelse du der gav mig, gav du mig også en ide om hvor problemet opstår, og jeg har så rodet rundt på nettet og brugt en masse tid på det, og jeg fandt så ud af, at sprutten skal man komme i med det samme.
EKS.
1.Hvid smeltet Chokolade
2.Piskefløde piskes lige sammen
3.SPRUTTEN kan nu tilsættes

Hej