/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Takttæller til umusikalske begyndere
Fra : iaso
Vist : 702 gange
60 point
Dato : 12-12-13 16:33

Findes der et program, eller har du lyst og evner til at udvikle det, der for mange taktarter kan holde styr på, hvor langt man er kommet i stykket.
Først kodes for taktart, f.eks. 4/4, antal takter med/uden optakt pr. vers, antal vers og tempo.
Der vælges eksempelvis en sang i 4/4 8 takter + 4 slag optakt og 2 vers og tempo 120
Ved tryk på start siger og viser programmet på taktslaget:
0 2 3 4 (optakt)
1 2 3 4 2 2 3 4 3 2 3 4 4 2 3 4 5 2 3 4 6 2 3 4 7 2 3 4 8 2 3 4

vh
iaso

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 21-12-13 18:28

Som gammel musiker ved jeg, at det er en metronom, det drejer sig om. Sådan en har eksisteret i flere hundrede år - altså længe før computeren blev opfundet. Og den findes nu om dage i mange udgaver. Men spørg i en musikinstrumentforretning - eller søg på nettet. I de fleste keyboards ved jeg, at den er "indbygget" - noget med en rød lampe, der blinker i takt. Og det med at holde takten har alle dage været en vigtig sag! Og et problem - noget, mange har ret svært ved!

Kommentar
Fra : iaso

Dato : 21-12-13 19:33

Tak til js2706. Metronom og keyboard er jeg med på, men ingen af dem jeg har set eller hørt om har kunnet vise/fortælle mig, at NU er jeg nået til 3. slag i 5. takt i 6. vers. Det er sådan et vidunder jeg efterlyser.
vh iaso

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-12-13 19:44

Så skal du nok snakke med en digital tekniker som synes er sjovt at konstruere sådan en.
Det er nok bare en generator med krystaller og lidt tællekredse og noget display og en prom til at indstille med..................................................vil jeg gætte på.
Men det er længe siden jeg legede med sådan noget, så der er nok noget der er smartere i dag.

Kommentar
Fra : iaso

Dato : 21-12-13 19:54

Mit håb er, at han læser min bøn og melder sig på banen

Kommentar
Fra : iaso

Dato : 07-02-14 01:55

Løsningen findes allerede på http://www.musikipedia.dk/metronom som jeg fandt ved et tilfælde.