/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
æbleeddike og henkogt æblesaft.. hvordan
Fra : DBG1
Vist : 503 gange
100 point
Dato : 09-12-13 15:16

Jeg har 35,5 liter ren æblesaft stående som blev presset igår..

30 liter af dem skal blive til cider..

så har jeg ca. 5,5 liter saft tilbage som jeg godt kunne tænke mig at lave æbleeddike og henkogt æblesaft af.. det bliver ikk til så meget men bare for at prøve det.. jeg kan evt. tage et par liter fra cideren og smide oveni..

hvordan laver jeg æbleeddike og henkogt æblesaft?

altså jeg ved godt at æblesaft bare er saft som filtreres og hældes på glas og henkoges, men hvordan kan man vide hvor meget vand og sukker der skal blandes i? det afhænger jo meget af ens saft og ens æbler.. kan man måle det med f.eks. en oechslevægt og lave en udregning på det?

hvad med æbleeddike? hvor meget sukkerindhold må der være i saften som man bruger til det, og må man blande vand i? kan man også måle med oechslevægt og lave en udregning på det

tak for hjælpen..

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-12-13 16:21

Oechslevægten kan sagtens måle sukkerindholdet, men hvad vil du lave beregningen efter? det er kun smagsløgene der virker i første omgang.
Jeg laver også omkring 25-30 ltr. æblesaft hvert år, men bruger slet ikke sukker eller vand, da mine æbler giver den sødme og smag jeg foretrækker. Saften hviler i en beholder natten over, bliver derefter skummet og suget op med en hævert, så jeg undgår pulpen, og løber gennem et kaffefilter ned i 5 liters plastikdunke. Jeg giver hver dunk en spiseske Atamon, så holder saften nemt et år. Jeg drikker et glas hver morgen og det er bare guf.
Æbleeddike har jeg aldrig prøvet, men koger hvert år ca. 5 ltr. ind til æblesirup som er alle tiders til dessert.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 17-12-13 14:32

Jeg har lavet 30 liter cider som har stået og gæret, men jeg har ikke holdt øje med det, men da det stoppede med at boble i gærlåsen i dag tjekkede jeg oechslevægten og den var på 1005, og cideren smagte ret tør..

den skal selvfølgelig i flaske med det samme, men hvis jeg gerne vil gøre den sødere, hvordan bærer jeg mig så ad?

sidst jeg lavede cider kom den helt ned på 1003, så jeg tilføjede bare noget sukker for at få den op på en oechslevægt på:
1003 - 0 g. sukker pr liter
1008 - 13,5 g. sukker pr liter
1013 - 27 g. sukker pr liter
1018 - 40,5 g. sukker pr liter
(2,7 g. sukker pr liter øger oechslevægten med 1)

så lod jeg det stå i flasker i en måneds tid og smagte på de 4 forskellige blandinger med hver deres sukkerindhold, men de smagte alle meget tør..

hvorfor virker det ikke når man tilføjer sukker? har cideren bare omdannet det til alkohol fordi gæringen har fortsat i flasken eller hvad er der sket..?

Jeg har også noget saft som ikke er blevet sat til gærring og den har en oechslevægt på 1060.. kan det blandes op med cideren for at hæve værdien denne her gang, istedet for sukker? hvordan regner jeg ud hvor meget jeg skal tilføje?