/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
glasskår i plænen
Fra : blunderbuss
Vist : 3016 gange
200 point
Dato : 08-12-13 21:17

Efter den sidste storm, har jeg fået glasskår fra mit drivhus, ud over ca 15 m2 af min græsplæne, de store stykker er der ingen problemer med, men alle de små, ( måske 500 - 1000 stk, er ikke til at få op, og det er ikke så godt for hverhen hund eller børne børn, jeg har tænkt på at bruge en fejemaskine, når jorden er frossent , men er der andre der har en ide. bortset fra at skrælle det øverste lag af ?.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 08-12-13 21:34

Lån/lej/køb en våd/tør støvsuger, det burde kunne lade sig gøre hvis ikke stykkerne er for store

BOSCH PAS 11-21 VÅD/TØR STØVS. til 889,-
http://www.harald-nyborg.dk/p7141/bosch-pas-11-21-vaad-toer-stoevs

VÅD/TØR STØVSUGER 20 L WASCO til 399,-
http://www.harald-nyborg.dk/p4470/vaad-toer-stoevsuger-20-l-wasco

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-12-13 22:31

Yes til Klaudi's råd. Har selv en Wasco som den beskrevne der har fjernet ret eget glas. Men du skal over det mange gange, fra forskellige sider, før du får det hele med.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-12-13 22:43

Fejemaskinen vil kun flytte / sprede problemet. Der er kun støvsugning du kan fjerne det med, og har du en plæneklipper med opsamler og klippe det meget kort så er det lettere at støvsuge.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-12-13 00:53

Ellers er der muligheden at give det hele en topdressing; det kan plæner godt lide. Det vil så flytte problemet et stykke ud i fremtiden, hvor frost og tø vil bringe banditterne frem igen. Til den tid vil jordpartiklerne have slebet de skarpe kanter af. I min drengetid var der i min hjemby et foretagende, der hed Dano, som aftog byens dagrenovation og varmekomposterede det efter knusning. Det var inklusive glasflasker og elpærer, og produktet blev solgt billigt til haveejere og gartnerier. Min fars græsplæne var fuld af små glassplinter men efter en tur i tromlen og gennem jorden var de ufarlige.
vh
pbp

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-12-13 08:46

Der er nok ikke bedrre løsning end at sætte knæpuder på og så kravle en tur og lede efter stumper.
Dernæst klippe græsset og rive den engang med en løvrive, så kan du jo topdresse hvis du syntes det er nødvendigt.

Det giver lidt ekstra motion her til jul, med den slags ulykker.

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 09-12-13 13:36

Ja det er nok bedst med en støvsuger, men i den fra harald Nyborg er det poienteret flere gange at den ikke må bruges til glasskår, og heller ikke udendørs, men man kunne måske sætte et fint metal gitter i forenden af slangen, og så tømme slangen når modstanden bliver forstor ??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-12-13 15:22

Jeg spørger måske dumt,da jeg ikke selv kender den:

Men hvad med en Løvsuger. Hvis græsset er kort,er der måske en chance. Man går i det mindste oprejst.

M.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-12-13 15:40

Citat
Ja det er nok bedst med en støvsuger, men i den fra harald Nyborg er det poienteret flere gange at den ikke må bruges til glasskår, og heller ikke udendørs

Så er den da heller ikke vær at køber, så lad vær med det.

Har du ikke en alm. gammel støvsuger du bruger til bilen, den kan sagtens bruges til at suge de små stykker glasgård op du ikke kan tage med fingrene, og du gør det jo heller ikke i regnvejr, så den skal jo ikke suge vand op, så en dag med tørvejr kan en alm. støvsuger sagtens bruges og lidt fugtig græs skader ikke, du skal måske skifte posen nogle gange enden du er færdig og til sidst også det filter der er i støvsugeren, så tager den ikke skade af det.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-12-13 18:52

Jeg er glad for spørgsmålet, har samme problem med en stormsmadret udestue og har bestilt denne model "Kärcher WD 3.500 P Wet and dry vacuum cleaner" til små 800 kr leveret.

Den kan, udover forhåbentlig at fjerne glasskår, automatisk kobles til udsugningen til div skærende/slibende elværktøj, så den starter og stopper samtidig og skulle give mindre støv mv i værkstedet.

Godkendelse af svar
Fra : blunderbuss

Dato : 20-12-13 01:04

Tak for svaret Klaudi. Jeg købte en fra Harald Nyborg, byggede den lidt om, med bla. en køkken si så glasskårende ikke kom op i motoren, men da jeg har 70 % mos i min plæne blev den hurtig fyldt. jeg tror at jeg holder mig til min første indskydelse. Texas fejemaskine, op mod huset og så en skovl. så slipper jeg også af med mosset