/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
becifringer/akkorder
Fra : Sønder
Vist : 792 gange
100 point
Dato : 04-12-13 11:24

Jeg kan efterhånden en del, men er i tvivl om bl.a.:
Er Am7 den samme akkord som A7m?
Kan Am7 betyde både A major7 og A minor7 ?
Hvem kender den bedste side, hvor jeg let kan se dem alle sammen?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-12-13 12:03

Har aldrig set A7m før :-/

Am betyder A mol (a-c-e) og er ikke det samme som noget andet.

A7 er A + septim=7.tone (a-c-e-g) Læg mærke til at den 7. tone ikke er G#, som man ville forvente men G - altså en hel tone under grundtonen a = en Aminor7, men skrives altid blot som en A7
Am7 er en A mol med minor 7 altså (a-c-e-g) minor betyder jo lille altså den lille 7'er =g

Amaj7 eller Amajor7 er A + den store septim altså g# i stedet for g
Ammaj7

Major og minor har altså ikke noget med mol at gøre!

Ovenstående gælder for alle tonearter.

Håber det hjalp

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-12-13 12:05

Rettelse:
Citat
A7 er A + septim=7.tone (a-c-e-g)

skal være a-c#-e-g

Sorry

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-12-13 12:10

Jeg burde vist læse korrektur, inden jeg klikker på send

Citat
Ammaj7
er en akkord, som ikke findes mange steder i trad. musik, men det er altså en akkord (a-c-e-g#)

Håber ikke jeg finder flere fejl :-/

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 04-12-13 12:32

Foreløbig tak, myg. Men hvad så med C7M og G7M som jeg bl.a. har i denne:
http://www.megachords.com/piano/print/101246/yesterday-when-i-was-young.htm
Her kan jeg se, hvad jeg skal spille, men jeg ville gerne lære reglen også.
Har ikke rigtig lært termerne septim osv.
Kender du en side, hvor det forklares så selv jeg firstår det?

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 04-12-13 12:33

forstår

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 100 point
Dato : 04-12-13 14:00

Jeg har ikke set den notation før, men på tonerne kan jeg/du aflæse, at det er en maj/major7 akkord.

Eks.:
Tag en G akkord, som har tonerne g-h-d
G7 (når der ikke står andet, så altid det lave 7. trin=minor) altså et F, som er 1/1 tone under grundtonen (g-h-d-f).
Når der står Gmaj7 så er det det høje 7. trin alts å et F# (g-h-d-f#) altså 1/2 tone under grundtonen.

Her er der en (selvbestaltet) notering med et stort M, som skal betyde Major, men jeg har ikke før set denne form for notering

Jeg kender ikke lige nogle sider på nettet, da jeg er så gammel, at jeg lærte det FØR nettet
men spørg bare løs

Kommentar
Fra : vith

Dato : 04-12-13 16:06

Prøv at kigge på denne side

http://keychord.com/

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-12-13 16:18

vith => Den side giver ikke nogen teoretisk baggrund for akkordernes opbygning, men er god til her og nu at finde en akkord.

Sønder => prøv denne i stedet.
http://www.tartelet.dk/musikteori/vocal/jazz/JazzvokalKompendie.pdf
Er du ikke til noder kan du alligevel godt få et udbytte af den - især de første sider

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 05-12-13 07:28

Tak for svaret myg. Jeg studerer videre.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 05-12-13 07:29

Også til dig, vith