/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
PGO T-REX 110cc LADER IKKE
Fra : Peter1056
Vist : 518 gange
100 point
Dato : 01-12-13 13:34

Efter at min PGO T-REX 110cc har været stjålet, de pillede multistikket af foran for at starte den, så kan jeg ikke få den til at lade.
Har et multimeter, så jeg har målt efter Volt og amp når den er startet, men uden held.
Har I nogle gode ideer til hvordan jeg skal finde fejlen.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-12-13 16:30

Du skal have lavet det stik, al strømmen går sikkert gennem det.
Samt hvis den har kørt uden stikket, kan det være at dit ´lade anlæg´ er brændt af/ kortsluttet.
Men hvis du kan måle på din stator, så skal alle ledninger fra motor (3 ensfarvede) have samme volt og modstand, de skal så gå op i en ensretter som laver strømmen om til ca: 13,8 volt som går til dit batteri.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-12-13 16:35

Ved ikke om dette kan hjælpe dig på vej.
http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 01-12-13 16:45

Ja, jeg har selvfølgelig samlet stikket igen og alt er samlet som det skal være.
Når jeg på plus og minus, så bliver den ikke højere når jeg starter den og gir den nogle omdr.
Har taget plusledningen af og sat et amp meter imellem, heller ingen måling.

Det du skriver "mig-selv", er det ensretteren der sidder foran på scooteren, den alu klos med ripperne, som har et multistik med 4-poler. er det som kan været istykker?
kan jeg tjekke den på nogen måde?

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 01-12-13 17:45

Prøv at mål strømmen på den!!!! kender ikke meget til `knallerter´ men der burde være strøm IND og UD på den, og den med IND (muligvis vekselstrøm - op til 60 volt) og UD (omkring 14 volt) til batteri skal være jævnstrøm, samt der skal være forskel fra tomgang og til gas.

Sidder der ikke noget i ´gulvet´ på den?
Citat
Når jeg på plus og minus, så bliver den ikke højere når jeg starter den

Der skulle gerne være målbar forskel, fra tomgang og til megen gas, skal næsten virke som en omdrejningstæller.

Men har du ikke ledninger (3 stk) fra motor (stator) som du kan måle direkte på, det er det nemmeste, hvis du vil tjekke om det er den som er fejl på.

Ellers vil det ikke koste mange penge at får et autoværksted til at finde fejlen (højest en timeløn), de har de rette måle apperater.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 02-12-13 20:24

Så lader den igen. Købte et nyt uoriginalt Spændingsrelæ / lade regulator til 118kr, hos SAXE I SORØ, et originalt koster 450 kr.
Jeg kan nu måle 13,7 volt over batteriet når den er startet med lidt gas og ca. 2,0 - 2,5 amp. når amp meter sættes på plus ledningen. Ikke helt præcis da jeg skulle holde apparat ledninger samt gi gas samtidig.

Tusind tak for hjælpen, "mig selv"

Godkendelse af svar
Fra : Peter1056

Dato : 02-12-13 20:25

Tak for svaret mig-selv.
Så lader den igen. Købte et nyt uoriginalt Spændingsrelæ / lade regulator til 118kr, hos SAXE I SORØ, et originalt koster 450 kr.
Jeg kan nu måle 13,7 volt over batteriet når den er startet med lidt gas og ca. 2,0 - 2,5 amp. når amp meter sættes på plus ledningen. Ikke helt præcis da jeg skulle holde apparat ledninger samt gi gas samtidig.

Tusind tak for hjælpen, "mig selv"