/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Opretning af bordplade
Fra : August100
Vist : 1603 gange
20 point
Dato : 27-11-13 12:11

Jeg har en maghoni bordplade som spisebord og den buer opad hvad kan jeg gøre med den
Vh lene

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-11-13 12:49

Slibe den.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-11-13 15:23

Laker den med en lak, der krymper under hærdningen på den konvekse side eller laker med noget, der udvider sig under hærdning på den konkave (indadbuede) side.

Det gælder generelt for træplader, at de skal behandles ligedan med lak og olie på begge sider, ellers vil de bule og hule afhængig af hvor man ser dem fra.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-11-13 15:41

Citat
Det gælder generelt for træplader, at de skal behandles ligedan med lak og olie på begge sider, ellers vil de bule og hule afhængig af hvor man ser dem fra.

Hmmm, den undrer mig lidt.

Mit sofabord er 27 år gammelt, bordpladen er kun lakeret på den ene side, og blev også kun lakeret på den ene side da jeg renoverede det for nogle år siden.
Og der er hverken "buler" eller "huler" at se.

Mit spisebord er købt brugt, men jeg er sikker på, at det er min. 20 år gammelt, det er også kun lakeret på den ene side.
Og der er heller hverken "buler" eller "huler" at se.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-11-13 16:54

grunden til at din bordplade krummer, kan være luftfugtigheden i det rum den står i. og so andre har skrevet, så kan det hjælpe at lakere den på bagsiden.
mange gange er en bordplade lakeret på begge sider fra fabrikken, men forsiden får flere gange lak end bagsiden, og så kan problemet opstå
skal du gøre det helt rigtigt, skal du afmotere pladen og slibe den helt ned, hvorefter du lakerer den nogle gange på begge sider. og husk at lakere skiftevis på bagsiden og forsiden.
start med bagsiden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-13 20:17

Ja - træ skal behandles på begge sider for at holde faconen.
Når jeg har købt træplader til mine vinduer, står der højt og tydeligt at pladen skal lakeres behandles på begge sider med det samme når den tages ud af embalagen (plast). Og så først skæres den til.

Hvis du sliber meget åbnes træet igen og skal straks lukkes.
For et par hundrede kroner kan du købe en god ret-skinne i aluminium, som er god til at se hvor der skal slibes. Det er muligt at du kan få den ned på plads ved at slibe den godt over det hele, og så lakere / behandle pladen hvor efter du anbringer noget tungt midt på den opadgående svage bue.

Sådan ville jeg forsøge, at rette den.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-11-13 14:03

Du kan også købe et par stykker jern profiler og skrue på bagsiden, hvis du ikke vil til at slibe, de gange jeg har prøvet det nummer, har træet været mættet af vand og så ellers bare lagt til tørre.
Det har virket på alt fra skæve spækbræt til større træplader.
Og når de har rettet sig ud, så behandl begge sider af træet ens.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-11-13 16:35

Og når de har rettet sig ud, så behandl begge sider af træet ens...................tilføjelse gør det samtidig og start med bagsiden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-11-13 17:54

Citat
start med bagsiden

Hvad er bagsiden?
Ligesom = hvor er den anden ende af vejen

Nå, men.