/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Lejlighed eller ejerlighed
Fra : rudik
Vist : 533 gange
45 point
Dato : 13-11-13 19:06

Jeg er ny i faget, har boet til leje de sidste 3 år og står nu og spekulere på om jeg skulle købe mig en 3værelses ejerlighed.
Hvis jeg bor i boligen i 5 år foreksempel, kan det så bedst betale sig at lege eller eje hvis ydelsen er den samme omkring de 5000kr/mdr.

Jeg har forsøgt at stille det op i excel men synes ikke at kunne få det op at stå og give mening. Hvad er jeres holdning til dette?

Jeg er ung og single, så chancen for at jeg bor der 10år er lille.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-11-13 19:15

Du har skattefradrag på de renter du betaler på dit boliglån, og herudover er der muligheden for en værdistigning, men selvfølgeligt også risikoen for et fald.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-11-13 19:50

Hvis du har råd til at give et vist indskud ved køb af lejligheden, og beholder den flere år, vil det med stor sandsynlighed være en fordel økonomisk. Du risikerer selvfølgelig at den falder i pris, men priserne på lejligheder er lav for tiden (de fleste steder), så chancen for at den stiger i pris er god. Det med indskuddet er lidt vigtigt, for det koster temmelig meget at låne de sidste ca. 20%.

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 13-11-13 22:24

Ja det er korrekt. Jeg kan spare 30 til 35 tusinde op og det resterende kan jeg låne af familie, så renterne på den måde ikke er eksisterende. Men naturligvis er ejerbolig bedst i det lange løb. Men hvis tidsorisonten kun er over 5 år? - Kan det mon så stadig betale sig. Jeg kan godt hører på det hele at jeg må sætte mig ned og sætte mig ind i tingene og ud fra det lave mig et excel ark der kan vise dette. Der vil jo måske også være en anden udvej, denne er at leje den ud hvis jeg skal ud at finde anden bolig sammen med en evt. kæreste/familie om 5år.

//Godnat, og tak for svarende Fun2 og Bille1948

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 13-11-13 22:53

Citat
Jeg er ung og single, så chancen for at jeg bor der 10år er lille.

Tænk dig om inden du køber, du er stavnsbundet til købet,hvis du skulle få lyst til,at rejse ud eller flytte, se den boligkrise vi er midt i,lej og du kan flytte når det passer dig,du er ung og skal ud se verden,afsted med dig og held og lykke uden gæld

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-11-13 23:10

Hvis 5 år i lejligheden virker som længe for dig, så skal du nok ikke eje. Det koster ret mange penge at handle ejebolig og optage lån. Du kan selvfølgelig godt fremleje den, men det kan ikke rigtigt betale sig, hvis det skal være for en længere periode.

Du kan selvfølgelig godt sætte dig ned og regne på det i et regneark, men der er store usikkerheder. Hvis du køber en lejlighed til en million, kan den let stige eller falde 10%, det er 100000,- og vil fuldstændig ændre billedet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-11-13 10:08

efter min mening er det ikke klogt at købe, hvis du allerede nu ved, at du ikke kommer til at bo der ret længe.
lige pludselig har du en kæreste, og så er der jo en af jer der bliver nødt til at flytte, og så er det sgu træls at stå med en ejerbolig som man måske har svært ved at få solgt

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 14-11-13 12:53

Excel har ikke svaret, dit hjerte har svaret.
Overvej, hvor bundet du vil være -
-nyt job, kæreste, uddannelse, sygdom, udland -
men hvis du vælger at købe, så spørg udlejer,
om du kan købe din NUVÆRENDE leje-lejlighed
med stor rabat, fordi du jo
allerede har "afdraget" i 3 år.