/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
olie på automatgearkasse
Fra : webgun
Vist : 626 gange
100 point
Dato : 11-11-13 21:39

Hvordan tjekker jeg om der er nok olie på gearkassen?. kan jeg evt skifte olie selv?
Biler er vw passat fra 02 , 1.8T. auto/tiptronic gearkasse.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-11-13 21:57

Der skal sidde en målepind.
Det skal være den rigtige olie.
Målepinden må ikke tørres med en klud .................brugfingrene (rene)
Der må ikke drysse noget ned i gearkassen, for så kan det sætte sig i skifteventilerne

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-11-13 22:35

I gamle dage (firserne) skulle motoren være i gang når man målte olistanden i aut.gearet. Ved ikke om det stadig er sådan, da der er sket en udvikling der også, men hav det i baghovedet hvis ikke du har en manual.
Selvfølgelig kan man selv skifte olien, men dermed ikke sagt at du måske kan.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-13 01:54

Man skifter normalt ikke olien på en automatgearkasse.
Der skal stå i bilens instruktionsbog hvordan olien kontrolleres.

på de fleste automatgearkasser gøres det, efter at den er kørt varm. Det kræver en længere tur.
Med motoren kørende i tomgang bevæges gearvælger gennem alle stillinger og kort derefter måles oliestand med gearkassens målepin på prppen. Husk ekstrem renhed.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 12-11-13 10:56

Det er korrekt, at olie på automatgearkasser er beregnet til at "holde evigt".

Men det har aldrig været nogen skade til at smøre godt for at køre godt - og længe.
Specielt under de danske kørselsforhold, hvor det er helt normalt med daglige korte ture, uden at hverken motor eller transmission bliver ordentlig gennemvarm.
Det er derfor en rigtig god investering at skifte olie på automatgearkasser for hver ca. 100-150.000km, altså højst et par gange i løbet af bilens levetid.

Find de rigtige informationer om eksakt olietype (ikke fabrikat), for der findes i dag mange forskellige varianter af speciel automatgearolie, og nogle gearkasser kan bare ikke tåle den forkerte olietype, så er det slut.

Du skal også finde ud af, om din automatgearkasse er udstyret med et filte, det er lige så vigtigt at skifte det, som at skift olien. Filteret er normalt indbygget i gearkassen og ligner slet ikke de udvendige dåser til motorolie.

Under alle omstændigheder er det bedst at skifte olien, når den er varm, uanset.
Både på motor og transmission.
Det løber simpelthen nemmere ud.

Du skal have fat i :
1) din bils instruktionsbog
2) google info på lige din model og årgang
3) specialforum på internet om lige præcis din model og årgang
4) en Haynes gør-det-selv manual

Og så nærlæser du hvad der gælder for din model, og her skal du sørge for det er meget præcist til din model og årgang.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-13 13:18

*De indvendige filtre skiftes kun i forbindelse med reperation af gearkassen eller converter.

Da olien ikke slides og ikke forurenes ved normal brug , skal man heller ikke skifte den. Man risikerer bare at få lidt snavs med , sa de færreste kan gøre det rent nok.

Det eneste du skal passe på med er at overhede gearkassen. XDEt kan f. eks ske ved at køre med campingvogn, uden ekstra køler til gearkassen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-13 13:20

Det med at korte ture kræver olieskift gælder motorolien og bestemt ikke gearkasseolien

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-11-13 14:46

Jeg plejer at toppe op med lidt solsikkeolie i min gearkasse når den mangler - det virker rigtigt godt.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 12-11-13 18:35

Det afhænger da så sandelig af, hvilken tilstand olien på gearkassen er i.
Hvis du får bilen serviceret på værksted bør vedligeholdelse af gearkassen indgå, og så er der ingen grund til at gøre mere.
Hvis din gearkasse skifter som den skal er den ikke i overhængende fare.
Men selvfølgelig skal oliemængden være korrekt. Som andre allerede har påpeget: Læs instruktionsbogen. Vær omhyggelig, og overfyld under ingen omstændigheder.
Husk, at det kan blive en dyr udskrivning at ville spare, hvis man ikke har helt tjek på de dele.
Filteret i en automatgearkasse er ofte en stor enhed, der er integreret i bunden af gearkassen. Det kræver know-how at adskille og samle korrekt.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-11-13 19:29

det betyder ikke så meget om der kommer lidt ekstra olie på gearkassen, så længe man bare sørger for at det er en god solsikkeolie man bruger. Jeg plejer at fylde den helt op - så larmer den ikke så meget.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 13-11-13 18:17

Bilen runder snart 250000km, jeg har fået skiftet olie og filter på gearkassen på verksted for 4 mdr siden, men den lækker. Ikke så meget men den lækker. Hvis den holder 3 dage på tør betong er der ca en 5cm rund plet med det fineste rosa olie men jeg ville gerne kunne pejle olien? men ved ikke hvordan?. Det er jo noget nemmere at pejle olie på selve motoren, servoen, bremser osv.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 13-11-13 18:18

Den skifter som en drøm, skal lige siges

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 13-11-13 19:02

Der må sidde en "oliepind" til formålet. Hvis det er a la lidt ældre Golf sidder den sandsynligvis i førersiden, eller din højre side når du står foran bilen, enten i umiddelbar nærhed af motorens bagende, eller MÅSKE er den ført over i inderskærmen ?
Men forvent ikke en decideret påfyldningsstuds som på motoren. Man kan muligvis efterfylde via en udluftning, men ellers skal du sandsynligvis have skruet en påfyldningsprop ud et eller andet sted på siden af gearkassen, og det kan godt være noget af en opgave. De sidder meget ofte modbydeligt godt fast og kræver specialværktøj.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 13-11-13 19:21

Du skal absolut forfølge olielækagen.

Noget tyder på, at en pakning eller en O-ring ikke er blevet udskiftet i forbindelse med det service du har fået udført.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-11-13 16:22

Jeg plejer bare at svejse min gearkasse der hvor olien kommer ud, så er den helt tæt igen.