/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Datavalidering med opslag
Fra : ObelSand
Vist : 379 gange
80 point
Dato : 07-11-13 19:36

Min mand skriver sine kuglepenne (ca. 10.000 stk) ind i Excel.
Firmanavnet står i en kolonne, som der jo nok skal laves en datavalidering på.

Hans problem er bare, at det er mange rækker at rulle ned igennem hver gang han bliver i tvivl om, hvorvidt han har skrevet kuglepennen ind en gang før eller ej (de bliver ikke skrevet ind i alfabetisk orden). Til en vis grad kan han bruge Excel's autofuldførelse - men ikke altid.

Derfor søger jeg en løsning. hvor han kan begynde at skrive... og så bliver listen mindre og mindre.

F.eks. hvis han skriver A - så vises kun de firmanavne med A og så videre...

Kan nogen hjælpe mig med det?

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 07-11-13 23:37

Hvilken version af Excel?
Hvis du har Excel 2007 eller derover, kan du bruge autofilter funktionen.
http://office.microsoft.com/en-us/excel-help/quick-start-filter-data-by-using-an-autofilter-HA010370616.aspx

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 08-11-13 12:33

Brug
Autocomplete
eller LIKE.
Denne "like" (ligesom) fanger mange "penol":

like(*p*e*n*o*l*)

Kommentar
Fra : ObelSand

Dato : 09-11-13 19:04

Tak for tips. Men det er ikke lige det, jeg er ude efter.

Jeg har brug for, at når der skrives f.eks. Esso i feltet, så kommer den med alle dem, hvor Esso indgår i teksten - eks. Esso - Esso Varme i Holstebro - m.fl.

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 09-11-13 19:39

Hvilken version af excel bruger du?
Jvf mit svar, så får du præcis den ønskede funktion!!!

Kommentar
Fra : ObelSand

Dato : 09-11-13 22:32

Jeg bruger Microsoft Excel 2010.

Kommentar
Fra : ObelSand

Dato : 09-11-13 22:34

CADmageren: Jeg har prøvet at gøre som du skrev. Men kan ikke få det til at virke.

Kommentar
Fra : ObelSand

Dato : 14-11-13 13:12

CADmageren: Kan jeg få dig til at skrive, hvad jeg skal gøre? Jeg forstår nemlig ikke helt, hvad jeg skal gøre jfr. dit link længere oppe.
Det kan godt være, at jeg er lidt "fatsvag" - det beklager jeg