/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Børnebidrag og skattefradrag
Fra : CharlotteS
Vist : 468 gange
20 point
Dato : 06-11-13 17:42

Hej
Min mand betaler børnebidrag til sin ekskone. Et højere beløb end satsen. Sidenhen har barnet fået en 50/50 ordning, men hun sørger stadig for stort set alle ting til barnet, bortset fra hverdagstøj, som vi godt kan lide selv at købe. Nu er barnet startet på en ny fritidsaktivitet som er ret dyr og derfor beder hun om at de skulle deles om den merudgift. Min mand har opstillet et budget hvor det viser sig at hans børnebidrag alene dækker stort set alle udgifter, men hans ekskone argumenterer at han jo skal regne skattefordelen med ind i budgettet, forstået på den måde at så bliver hans reele beløb lavere. Kan man gøre det sådan? Er det ikke den som betaler børnebidraget der er den ENESTE der har ret over det fradrag? Hvorfor skal hun både modtage børnebidrag og drage fordel af det skattemæssige fradrag?
Har forsøgt Statsforvaltningen, men der er 3 måneders ventetid på et skriftligt svar og 1 1/2 times ventetid i telefonen. Og kan ikke finde noget på Skats hjemmeside.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-11-13 17:52

Det er jo ikke hende, der får skattefordelen, men den, der yder bidraget.

Hendes argument er jo også at hun mener han skal regne sin egen skattefordel ind i beregningen.

Så du blander lidt tingene sammen.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 06-11-13 18:06

Det er kun den der betaler bidraget, der får fradrag for det. Tror du ikke at hun mener, at når han får fradraget, burde han betale lidt mere, da han jo "ikke" selv betaler det fulde beløb ??? (han får refunderet lidt i skat)

Kig ind til: www.familieadvokaten.dk, under brevkasse, kan du læse mange spørgsmål og svar på nogenlunde det, du søger. Du kan også selv stille et spørgsmål til advokaterne, mod et gebyr.

MVH

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-11-13 18:32

Han har fradraget og det skal han ha' så hun må indregne at hun ikke betaler skat af beløbet, så går det lige op

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-11-13 19:28

Ekskonen skal også tænke på at normalbidraget er skattefrit.

Citat
For barnet:
Et børnebidrag bliver beskattet hos det barn, der får bidraget. Normalbidraget er dog skattefri indkomst for børn under 18 år. Bidrag ud over normalbidraget bliver beskattet hos barnet, men vil ofte være skattefrit på grund af personfradragets størrelse.

http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=4665

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-11-13 19:29

Hun er smålig og vil desuden ikke kunne finde nogen lov der støtter hende.

Det ville jo være det samme hvis man købte en ny bil og sælger sagde at den altså koster 25.000 mere grundet rentefradrag på billånet

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-11-13 21:27

Citat
Min mand har opstillet et budget hvor det viser sig at hans børnebidrag alene dækker stort set alle udgifter,

Som udgangspunkt går jeg ud fra, at din man betaler et højere bidrag fordi har en god indtægt.

I stedet for, at gå så højt op i hvad ekskonen betaler eller ikke betaler, så fokusér på, at det kommer barnet til gode.