/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilken plante er det?
Fra : vith
Vist : 1024 gange
200 point
Dato : 05-11-13 10:48

Er der nogen, der ved, hvilken plante dette kan være?

Den er kommet helt af sig selv og er ca. 1 meter høj.

http://peecee.dk/upload/view/425073

Kommentar
Fra : vith

Dato : 05-11-13 10:52

Her er et nærbillede

http://peecee.dk/upload/view/425074

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-11-13 10:59

Det eneste, der kommer af sig selv, er - ifølge Storm P. - sult og lommeuld :)

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 05-11-13 12:00

Det er en hjulkrone.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 200 point
Dato : 05-11-13 12:17
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-11-13 12:21
Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 05-11-13 12:28

Ja undskyld, jeg MENTE faktisk kantbæger og ikke hjulkrone, som jeg skrev
så smuller 54 har helt ret

Godkendelse af svar
Fra : vith

Dato : 05-11-13 12:41

1000 tak for svaret smuller54.

Det er da lige sådan en det er

Jeg havde planer om at så til næste år, hvis den satte frø, men det lader til, at den kan brede sig voldsomt, så nu vil jeg lige overveje, om det er en god ide.

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-11-13 16:38

Citat
Jeg havde planer om at så til næste år, hvis den satte frø, men det lader til, at den kan brede sig voldsomt, så nu vil jeg lige overveje, om det er en god ide.

Jeg har sådan en i min have, fik et skud fra en bruger herinde sidste år, og den smed frø.
Jeg har fjernet en hel del frøkapsler og lader nogle enkelte sidde, og så er jeg forberedt på, at skal fjerne nogle små planter til foråret.

Den er giftig, men kan vist også bruges som euforiserende, eller noget i den stil.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 05-11-13 21:42

Måske kan man pille frøkapslerne af inden de smider frøene, så man selv kan bestemme, hvor og hvor mange planter, man vil have i haven?

Jeg fandt i øvrigt denne artikel

http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/sommerblomster/925.html

hvor der står, at landbruget i Brasilien og USA har store problemer med planten, og at alm. ukrudtsmiddel ikke virker så godt på den.

Jeg har ikke lige fundet noget om euforiserende virkning men iflg. ovennævnte artikel kan man lave en fluegift af den.

Men flot er den

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-11-13 22:06

Citat
Måske kan man pille frøkapslerne af inden de smider frøene, så man selv kan bestemme, hvor og hvor mange planter, man vil have i haven?

Det er det jeg gør. :)

Citat
Jeg har ikke lige fundet noget om euforiserende virkning [Blink]

Jeg læste det engang på www.psychedelia.dk , men den eksisterer vist ikke mere.
Der stod ellers mange interessante ting om mange planter.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 05-11-13 23:17

Hmm ... spændende side, som jeg fandt gemt i waybackmachine her

http://web.archive.org/web/*/psychedelia.dk

Jeg fandt dog ikke lige den plante, men andre planter fra natskyggefamilien er nævnt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-11-13 06:58

Citat
Hmm ... spændende side, som jeg fandt gemt i waybackmachine her

Ja, selvom jeg ikke er til rusmidler, så synes jeg, at det er sjovt at læse om noget af det.

I sommers sad jeg og googlede på "pragtsnerle", og da dukkede siden også op.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 06-11-13 16:16

Ja, der er da heldigvis ingen regel, der siger, at fordi man synes, at noget er sjovt og spændende at læse om, at så skal man selv føre det ud i livet