/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Arbejds prøvning / Rehabilitering
Fra : Nul7
Vist : 755 gange
100 point
Dato : 27-10-13 16:48

Arbejds prøvning / Rehabilitering, jeg ved godt hvad disse begreber står for.

Men er der nogen der ved hvorfor at man kan modtage en ydelse i forbindelse med at deltage i en rehabilitering, men ikke hvis det er en arbejdsprøvning?

Det drejer sig om at kunne få tildelt en førtidspension.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 27-10-13 17:23

Rehabilitering betyder at personen kan komme i arbejde på fuld til på et eller andet tidspunkt. Arbejdsprøvning betyder, at ikke kan komme på fuld tid og skal godkendes til en eller anden del af fuld tid eller værst, at man må komme på førtidspension.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 27-10-13 17:39

Thyregod8: Tak for dit ellers så gode svar.

MEN!
Arbejds prøvning / Rehabilitering, jeg ved godt hvad disse begreber står for.
Spørgsmålet var:
Men er der nogen der ved hvorfor at man kan modtage en ydelse i forbindelse med at deltage i en rehabilitering, men ikke hvis det er en arbejdsprøvning?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 27-10-13 17:44

Ja jeg klokkede lidt i det. Der er jo forskel på disse begreber. Rehabilitering er man tilsluttet arbejdsmarkedet og opppebærer indkomst den vej. Ved arbejdsprøvning er man faldet ud af arbejdsmarkedet og opppebærer dagpenge eller kontanthjælp.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-10-13 21:21

Citat
Rehabilitering betyder at personen kan komme i arbejde på fuld til på et eller andet tidspunkt. Arbejdsprøvning betyder, at ikke kan komme på fuld tid og skal godkendes til en eller anden del af fuld tid eller værst, at man må komme på førtidspension.

Du er bagefter

De nye tværfaglige teams som jobcentrene har skullet oprette 1. januar i forbindelse med flexjobreformen består af flere medarbejdere som folk kommer i kontakt med samtidig, og ikke bare som hidtil een sagsbehandler der lægger alle sager i bunken og sjældent vender den.
Disse teams skal også arbejde med at få folk på flexjob eller indstille dem til førtidspension, med de tiltag om arbejdsprøvning, kurser mv der skal få folk videre, man vil jo væk fra at folk kun har een sagsbehandler.

Jeg kom ind under teamet i juni, men er endnu ikke blevet indkaldt, hvad der nok skyldes at jeg efter 27 måneder stadig ikke har fået en lægefaglig diagnose der kan arbejdes ud fra muuuuuuligvis ved jeg det midt i januar næste år.

Ydelsen som klienterne får vil fortsat være dagpenge, sygedagpenge eller kontanthjælp, dette ændres der ikke på før de har fået anden status, f.eks flexjobber.

Odense kommune kalder det Rehabilitering-Design, en malplacering af navne da man jo normalt forbinder rehabilitering med kriminalforsorgen..........og "Design" er nok en formning af personen efter kommunens ønsker

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 28-10-13 10:50

Hej, jeg skylder jer at sige, at personen det drejer sig om i dette tilfælde er min hustru på 58 år, hun har ikke været tilknyttet arbejdmarkedet i ca. 20 år, bortset fra 3 timer en gang om ugen, vi har altid kunne klare os med min indtægt som førtidspensionist, men på grund af sygdom hos os begge gør at medicinen samt forskellige behandlinger gør det vanskeligt for os.
Lægen samt psykologen har anbefalet hende at søge pension.

Vi har ikke via google kunne finde nogle konkrete svar på vore spørgsmål, så vi er glade for at I vil hjælpe.
Sagsbehandleren oplyste, at der ikke kunne modtages ydelser for arbejds prøvning.

vh. 07

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-10-13 09:14

Man må sige at I har været temmelig nøjsommelige i de 20 år og ikke på nogen måde kan beskyldes for at nasse

Citat
Lægen samt psykologen har anbefalet hende at søge pension.

Disses udtalelser og diagnoser skal tillægges ressourceprofilen som skal ligge til grund for det videre forløb, man kan ikke i princippet få folkepension før man bliver 65, så der skal jo sættes en proces i gang med det formål at få anden støtte hvadenten det er kontanthjælp, førtidspension eller revalidering........alle 3 medfører en del forpligtelser og afprøvninger.

Jeg skal ikke udtale mig mere da mit forløb har været "normalt", altså fyring, på kontanthjælp i 2 år, derefter syg i 2 år hvor jeg stadig sidder, dog økonomisk fint og som ungkarl.

Prøv også at skrive på www.k10.dk

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 100 point
Dato : 29-10-13 09:56

Du efterlyser forklaring på hvorfor din kone ikke kan få nogen ydelse til arbejdsprøvning. Jeg tror, det er fordi, hun ikke har nogen særlig tilknytning til arbejdsmarkedet (3 timer skriver du). I dag har man sygeliigt focus på ikke at give førtidspension, men i stedet flexjobsydelse. Det indebærer arbejdsprøvning. Men da din kone ikke har nogen særlig fortid på arbejdsmarkedet kan hun kun få kontanthjælp. Kontanthjælp gives kun til personer, hvis husstandsindkomsten er meget lav, har under 10.000 kr i formue og ikke har fast ejendom. Din indkomst er måske over niveuaet. Det er nok derfor socialvejlederen siger hun ikke kan få nogen ydelse under arbejdsprøvningen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-10-13 11:01

Citat
Men da din kone ikke har nogen særlig fortid på arbejdsmarkedet kan hun kun få kontanthjælp. Kontanthjælp gives kun til personer, hvis husstandsindkomsten er meget lav, har under 10.000 kr i formue og ikke har fast ejendom. Din indkomst er måske over niveuaet. Det er nok derfor socialvejlederen siger hun ikke kan få nogen ydelse under arbejdsprøvningen.

En førtidspension som der her er tale om ligger under beløbet for forsørgerpligten, de nøjagtige satser kan jeg ikke lige finde.

Så mere kan jeg desværre ikke bidrage med.

En bemærkning til sagsbehandleren om at man aldrig har ligget samfundet til last bider overhovedet ikke på

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 30-10-13 11:41

Tak for svaret Thyregod8.