/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Verdens mest umulige husprojekt
Fra : bjarnefilm
Vist : 794 gange
50 point
Dato : 22-10-13 22:30

Jeg har set en annonce for et hus, der ligger midt i en skov. Sådan et hus har jeg altid godt kunnet tænke mig. Foran huset skal der være tagetes og stedmoderblomster og stokroser. Bagved huset skal der være en voliere med undulater og en indhegning med en ged. Det er alt det gode, der er at sige om huset.

Huset er på 100 m2, grunden er på 2000 m2. Huset ligger på Sydsjælland. Huset er til salg for 'højeste bud'.

Huset ligger i landzone. Fordi det ikke har været beboet i 3 år, skal man have en landzone tilladelse for at flytte ind.

Her er nogle dårlige ting. De dårlige ting gør, at alle jeg snakker med, de siger jeg skal opgive projektet.

Huset har været forladt i 7 år. Der er flere huller i taget. Gulvet i huset har fået fugt og er buet op. Det er det i alle rum. Der er ikke noget køkken. Der er ikke noget toilet og bad. Alle ruder i vinduerne er blevet smadret. Der er to yderdøre. De mangler begge to. Så er spørgsmålet: Kan man sætte det i stand, ved først at ordne taget, lade bygningen tørre ud, og så ordne indvendigt? Hvor meget vil det koste pr m2?

Taget er eternitplader. Sælger ved ikke om de indeholder asbest. Hvis taget er asbest (100 m2), hvor meget vil det koste at få taget ned og kørt væk?

Der er ikke noget strøm i huset. Elmåleren og alle grupper er fjernet. Nu bliver det rigtig indviklet. Fordi huset ligger i landzone, og ikke har været i brug i 3 år, skal man have en landzone tilladelse for at flytte ind. Men man kan ikke flytte ind i et hus uden strøm. Og hvis huset ikke er godkendt til beboelse, kan en installatør ikke lægge strøm ind. Så man er nødt til, først at flytte ind, og så få lavet strøm bagefter. Men det duer ikke. Er der nogen, der kender noget til de regler?

Grunden er en giftgrund. Det hedder V2. Der er et areal på 20 x 20 meter, og 1,5 meter i dybden, der er forurenet. Det giver 20 x 20 x 1,5 = 600 m2 jord, der skal graves op og køres væk. Hvor meget jord kan der være på en lastvogn? Hvor meget koster det at få alle 600 m2 gravet op og kørt væk?

Der er ikke noget vand på grunden. Der var en privat brønd, men den har kommunen lukket pga forureningen. Det nærmeste tappested fra et vandværk er 500 meter væk. Det vil koste 150 000.- at få vand der fra. Kan det ikke gøres billigere?

Huset ligger for enden af en privat vej, der er 500 meter. (Det er de 500 meter, der skal graves op for at trække vandledning). Hvad gør man om vinteren, når man skal ud og køre? Er der nogen, der kender nogen, der har samme problem? Nogen gange om vinteren, kan selv militæret ikke køre, så hvad gør man med 500 meter privat vej.

Alle der kender noget til tingene, er velkommen til at komme med indlæg.

Venlig Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-13 22:47

En 4 hjuls trækker vil være godt.
De 500 meter X 90 cm i dybden kan du leje en rendegraver til, og selv grave.
Du kan flytte ind uden strøm - eller købe en lille generator til alm. brug.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 22-10-13 22:57

Hvis det skal blive til et hus skal du have penge for det. Som udgangspunkt i hvert fald det som det koster at fjerne huset. Så kommer oprydning af giften og lægge vandledning, som også skal betales. Du kan jo give et bud til ejeren, som modregner alle udgifter. Ejeren vil sikkert være glad for at der nogen, der gider handle om huset og grunden, som sikkert ikke er noget særligt værd.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-10-13 22:58

Lyder som et interessant projekt.

Der kan vel være ca. 20 m3 jord på en lastbil.

Hvis du selv kører asbestpladerne til genbrugsstationen, koster det ikke noget at komme af med dem, det gør det, hvis du får nogen til at gøre det for dig.

Det store spørgsmål er om murene, loftet og tagkonstruktionen kan genbruges. Det kan vi ikke vide uden at have set det. Men mit gæt er at du bliver nødt til at vælte det hele og starte forfra. Hvis det havde været muligt at genbruge grundkonstruktionen, var der sikkert nogen der havde gjort det. Problemet er også isoleringen, der er sandsynligvis meget lidt isolering i de nuværende mure.

Du skal have en traktor til at rydde sne, eller en god aftale med en nabo. Du bliver nødt til at leve med at der er dage hvor du ikke kan komme på arbejde.

Det gode er at du sikkert kan få huset for stort set ingenting, og resultatet kan blive en drøm.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-10-13 23:01

500 meter vandrør nedpløjer Plovtec for 25000 - 30000,- Dertil så lidt VVS arbejde. Gl asbestplader kan afleveres i mindre mængder gratis på de fleste genbrugsstationer Er der hele, så lad være at skifte dem. Dem gamle med asbest er faktisk de bedste.

Allerførst er det nok en god ting at tage et møde med teknisk forvaltning og få oplistet alle de krav der måtte være. Så går du hjem og laver en paln og clearer så denne med teknisk igen. Så begynder du at indhente priser.

Men det lyder dyrt det du har gang.....

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 22-10-13 23:05

Det er en god ide at grave 500 meter rende selv. Så kan vvs manden ordne vandledningen, og så kan jeg selv fylde jord på. Det må gøre det billigere.

20 m2 jord på en lastbil, det er meget. Med 600 m2, så er der 30 ture. Jorden skal deponeres. Kan det passe at det koster ca 3000 kr pr tur?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-10-13 23:08

3000,- pr tur lyder af meget, jeg kender ikke priser, men ville gætte på noget i stil med 1000,- pr time, så det afhænger også meget af hvor langt der skal køres. Den store ubekendte er dog typen på forureningen, det kan koste ganske meget at komme af med forurenet jord. Jeg forstår dog ikke helt hvorfor det er dig som køber der skal rydde op på grunden.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 22-10-13 23:10

Jeg har godt set i fjernsynet, sådan en vandrørs lægge maskine. Oveni kommer ca 15 000 til vvs mand. Det er ca 50 000 kr for vand.

Spørgsmålet er så, om jeg skal bruge pengene på at få renset grunden for giftig jord, og så få genåbnet den lokale brønd, eller lade gift være gift og få lagt vand ind.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-10-13 23:18

Det lyder som ugens tilbud fra Naturstyrelsen!

Altså set fra deres side.

Jeg gætter på de påtager sig NUL ansvar, så hvad der end viser sig af problemer bagefter hænger du på??? Forureningen går længere ned, fx?

Jeg ville kigge mig om efter noget andet landligt, med en stor grund og ejerskifteforsikring (ikke fordi jeg tror man er sikker med så'n en, men dog langt bedre stillet end ved en auktion).

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 22-10-13 23:18

Sælger har sat grunden til salg, og vil ikke have mere med den at gøre. Jeg har været dernede og kigge. Han har været i gang med noget renovering, og er så gået i stå. Tilsyneladende er der gået ca 10 år, fra forureningen er blevet opdaget til kommunen har lukket vandboringen. Det er nok noget med, at forureningen har bredt sig.

Jeg har været på teknisk forvaltning. Men det gav ikke rigtig noget. De kunne godt sige nogle generelle ting, men ellers skal det være en byggesag, og det koster 1500 kroner.

Hvis en tur med en lastvogn koster 1000 kroner, så er det mere overkommeligt. Så vil 30 ture koste 30 000.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-10-13 23:19

Jeg ville få renset grunden og få lagt vand ind. Det er ikke holdbart at leve et sted med forurening og hvordan er vandkvaliteten? Selv om du får renset grunden, er det langt fra sikkert at al forurening er væk, helt ned til grundvandet.

Jeg fortår ikke rigtigt at du bekymrer dig om småpenge til vand og fjernelse af forurening, når det koster i nærheden af en million at få huset gjort beboeligt.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 22-10-13 23:21

Det er rigtig at sælger fraskriver sig alt ansvar. Der står i salgsopstillingen at det er en ruin, der skal rives ned.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-10-13 23:27

Du bliver jo nødt til at få en grundig snak med teknisk forvaltning, og betale det det koster. De kan fortælle dig hvilken forurening det er og hvordan du slipper af med den. De kan fortælle dig om vand, el og afløb. De skal give de nødvendige tilladelser.

Hvis du bliver nødt til at bygge et helt nyt hus, skal du også overveje hvordan du skaffer den million det koster. Banken og kreditforeninger vil næppe låne dig dem alle, højst 60%.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-10-13 23:33

At renovere kan nemt være uoverskueligt. Og man derfor overveje nedrivning. Nogengange er kommunen behjælpeligt med bistand til sådant. Og nyt hus kan opføres for en rimelig fast pris i størrelsesordenen 1,5 mill. Nedrivning kan man også få en fast pris, oftest omkring 50 - 100000. Det der så er jokeren, er at få renset op, få kloak lovliggjort, få vand og få strøm.

Jeg ville starte på teknisk forvaltning, istedet for at søge gætterier her. Det koster ikke noget at spørge.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 22-10-13 23:37

Du for ikke lov til at åbne og bruge den lukkede brønd, der kommer nok også krav om tilslutning af kloak de godtager nok ikke en septiktank. når den har været ubeboet i 7 år og forurenet grund vil det ikke undre mig at der skal bruges 1.000.000,- +

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 22-10-13 23:43

Det er meningen at det skal være muligt. Kommunen skal give en landzonetilladelse, der skal være vand og der skal være strøm. At ordne huset, det kan jeg gå og gøre hen af vejen. Slag på tasken, så koster renovering af et hus 10 000 pr m2 med håndværkere. Men hvis jeg tager lidt af gangen, og gør det selv, så er vi nede på materialeprisen, fx 2000 pr m2.

I teorien kan man godt flytte ind uden strøm. Om dagen er der sollys og om aftenen kan man bruge flagermuselamper og læse en bog. Men det kan jeg ikke. Jeg skal have en mikrobølgeovn og et fjernsyn.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 22-10-13 23:48

Husk på at sælger hænger økonomisk på en nedrivning og opgravning af jorden, som kan være det dobbelte. Derudover hænger sælger på at grunden skal være brugbar til byggeri, vand, afløb, el. altså byggemoden.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 22-10-13 23:53

Hvis man søger teknisk forvaltning om byggetilladelse til et nyt hus, så skal man rense grunden op. De giver ikke byggetilladelse til nybyggeri på en giftgrund. Men det er ikke planen at bygge et nyt hus. Det skal være ligesom i 'Grand Design' og 'Unser traum vom haus' hvor jeg går og ordner selv.

Det er et indviklet projekt med mange offentlige myndigheder. Teknisk forvaltning skal give byggetilladelse, kommunen har en afdeling for vand og kloak, landzonetilladelse er en tredje offentlig myndighed, amtet tager sig af forurening, fordi huset ligger i en skov, er der også en myndighed, der tager sig af det. Der er ikke råd til arkitekter og rådgivere, til at ordne alt det.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 22-10-13 23:58

Jeg har godt nok læst, at selvom der står i papirerne, at sælger fralægger sig ansvar, så har sælger ansvar alligevel. Men jeg synes ikke jeg kan bruge det til noget. En retssag tager årevis, den koster en hel bunke penge og man kan tabe sagen.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 23-10-13 00:01

Thyregod8. Sælger hænger ikke på noget i en sådan situation der bliver købt som beset det er landzone.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-13 00:03

Glem 2000,- pr m². Du får ikke tiden til det. Vennerne gider ikke hjælpe dig. Du kan ikke købe ind til ordentlige priser. Alt skrider og bliver noget skrammel. At medregne godt med GDS er da ok, men det her er dødfødt. Og det næste er, du får formentlig stygge problemer med finansieringen.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 23-10-13 00:15

Projektet kan ikke finansieres. Der er ikke en bank i Danmark, der vil finansiere en giftgrund i landzone. Jeg har kigget på statistik over huspriserne i området. Sidste år faldt de 10 procent. Så det går jeg ikke i banken med.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-10-13 00:20

Hvis du absolut vil bevare huset, køber du en skalmur og fundament, der eventuelt kan bruges. Så kan du arbejde med at lægge gerne 300 mm isolering omkring muren, hvilket jeg ikke ved hvad koster. Bad og toilet vil mindst koste 2 - 300.000 kr (afløb og vand). Inderrum kan koste måske 500.000 kr. afhængig af hvad du selv laver og vil have. Vinduer 60 - 70.000 kr. Varme nyrenoveret 80.000 kr. + fyr. Tag 140.000 kr. Så skal du jo regne med at du hænger på giftgrunden, som gør at du har vanskeligheder med at sælge, hvis du en dag ønsker det.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-10-13 00:26

Det koster ca 11.000 kr at få taget taget ned og kørt væk måske lidt mere, da det er aspest, jeg har netop fået lagt ny t tag på.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-10-13 00:30

Trelleborg Huse påstår, de bygger på færdigstøbt grund fra 3000/kv.meter

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 23-10-13 00:31

Der er 2 muligheder. Den ene er at rive huset ned, rense grunden og bygge et nyt hus. Men hvorfor skulle man gøre det på en giftgrund? Det er billigere at gøre det på en 'ren' grund. Så den kan vi udelukke. Den er helt død. Den anden mulighed er at renovere huset. Og det er et pokkers godt spørgsmål, om det er smart at renovere et hus på en giftgrund. Det lyder som en bedre ide, at købe et hus på en giftfri grund, med 10 meter til et vandværk. Så er de 2 største problemer væk, dvs giften og vandet.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 23-10-13 00:33

Det lyder meget billigt, det med Trelleborg. Mon det er et færdig hus? Det lyder mere som et råhus.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-10-13 00:35

Man kan ikke bygge for under 10.000 kr/kvm

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 23-10-13 00:39

Den eneste grund til overhovedet at kikke på huset er vel beliggenheden? Der findes masser af faldefærdige rønner man kan få til ingen penge, som ligger mere centralt og hvor der ikke er gift på grunden.

For mig at se har du to muligheder, starte forfra eller renovere. Hvis du starter forfra skal du bruge rigtig mange penge, mindst en halv million, uanset hvor meget du og dine venner selv kan lave. Alternativet er at renovere, det kan du selv gøre lidt hen af vejen, efterhånden som du får tid og kommer til penge. Hertil kommer oprensning af grund, vand, el, kloak, osv. Hvad der bedst kan betale sig afhænger meget af hvilken stand det nuværende hus har. Men hvis du vil ende op med et hus der er en god investering, er der i mine øjne ikke nogen tvivl om at du skal starte helt forfra.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-10-13 00:42

Ja, og husk du skal have penge for at overtage grunden!!

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-10-13 09:31

Citat
Thyregod8. Sælger hænger ikke på noget i en sådan situation der bliver købt som beset det er landzone.

Sælgeren ejer jo dårlighederne, forurening, vand, m.m. som jo må regnes ind i salgsprisen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-13 10:14

Ved salg af dødsbo hænger sælger ikke på noget som helst, med mindre arving har overtaget ejendommen.
En lukket brønd grundet forurening bliver ikke åbnet igen. Hvis ikke brønden er lukket og fyldt op efter forskrifterne, kan ejeren komme til at betale for at aut. brønborer foretager lukningen.

Prisen for tilslutning til forsynings ledning på 150.000 Kr. er ikke usædvanligt, og især ikke med den afstand. Det er jo ikke bare graveriet og ledningen, men også prisen for at blive part hos vandværket.

Spørgsmålet er jo hvem sælger den grund med "håndværkertilbudshuset"

Hvis huset rives ned til soklen, er det en istandsættelse og ikke nybyggeri.
Men hør lige Teknisk forvaltning først.

Går du i gang med projektet, sammen med din partner så vær parat til flere kriser undervejs.
Det tager længere tid end i regner med.
Det bliver dyrere.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 50 point
Dato : 23-10-13 10:38

Som forhenv. murer,vil jeg blot sige: Skræl lige den "romantiske" lag af (beliggenhed),og kig så på "herligheden" igen. Kold og kynisk. Så vil du opdage,at det er en dødssejler. Der er så mange uforudsigelige momenter,at det er ren kviksand,du bevæger dig ud i.

Er derfor helt enig i:
Citat
Den eneste grund til overhovedet at kikke på huset er vel beliggenheden? Der findes masser af faldefærdige rønner man kan få til ingen penge, som ligger mere centralt og hvor der ikke er gift på grunden.

M.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 23-10-13 23:55

Jeg har skrevet til ejendomsmægleren og budt på ejendommen.
Buddet er et symbolsk beløb.
Det er meget spændende, hvad han siger til det.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 24-10-13 10:40

Når støvet har lagt sig, vil jeg gerne fortælle hvor meget jeg har budt.

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefilm

Dato : 29-10-13 16:35

Tak til alle, der har brugt tid på mit spørgsmål.
Mosebaek får pointene.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 29-10-13 17:45

Citat
Når støvet har lagt sig, vil jeg gerne fortælle hvor meget jeg har budt.

Hvornår er det så??

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-10-13 15:33

Citat
Mosebaek får pointene.

Tak for det,bjarnefilm. Selvfølgeligt er det vanskeligt,at vurdere sådan et "tilbud" gennem Kandu.
Men jeg ville løbe skrigende bort. Synes det virke alt for uoverskueligt.

Vh. M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-10-13 15:51

I skal bare være tålmodige partnere.
Min kone og jeg har ombygget på vores hus i over 40 år.
Vi bliver nok snart færdige.