/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skifer-plader rensning behandling.
Fra : kai-d
Vist : 1355 gange
300 point
Dato : 15-10-13 22:48

Vi har sorte skifer-plader på begge sider af komfuret, der er nu 10 år gamle og trætte at se på med lette riser og fedtstof.
På nettet er der flere kurer men er der her erfaring med hvad man kan gør rigtigst, og som giver et pænere resultat.
Kan man slibe måske ?
På forhånd mange tak.
Mvh. Kai.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 310 point
Dato : 15-10-13 23:02

Du skal bruge:
Sandpapir (120 og 180 › Rystepudser
Skiferolie
Klude

Fremgangsmåde:

1) Montér sandpapir korn 120 på rystepudseren.

2) Slib skiferpladen ned, så overfladen bliver ensartet og pæn. Skift til sandpapir korn 180 og slib igen.

3) Tør pladen af.

4) Hæld skiferolie på skiferen.

5) Massér olien ned i skiferen med en klud.

6) Tør overskydende olie af

kilde :
http://www.dr.dk/tips-fra-dr/tips-og-raad/goer-det-selv/hus-ude/skiferplade-rengoering.htm

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-10-13 23:03

Hvis du vil have et resultat uden karakter, så slib det bare med en excentersliber eller en rystepudser. For husfredens skyld vil det nok være bedst at afdække gulv og skabssider samt bruge vådslibning. Ellers bliver alt fyldt med gråsort støv.
Bagefter gå op i papirnummer (finere korn) og slut af med noget polermasse og en gang vaselinolie. så ender du med en ensartet silkemat overflade.
vh
pbp

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-10-13 23:07

Du kan slibe den med en excentersliber og så give det noget skiferolie bagefter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-10-13 23:10

Det var vi så enig om, dog ville jeg bruge korn størrelse 200 - 300 som sidste slipning

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-10-13 10:44

Skifer er jo populært sagt forstener ler.
Det er mere eller mindre t porøst afhængig af hvor det stammer fra i verden.

Hvis det har suget fedt op kan slibning bare føre en del fedt med længere ned i pladen.
Derfor bør du fjerne sæ meget fedt som muligt inden.
en måde kan være at smøre med gammeldags brun sæbe i et pænt lag , gøre det lidt vådt og lægge cellofan over, så det ikke tærrer. Efter en dags tid vaskes sæben af med rent vand. fedt og snavs fra overfladelaget fjernes så. Net nye flydende brun sæbe duer ikke til det formål. Kun den gamle har et godt overskud af base, som angriber fedt.

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 16-10-13 14:56

Mange-tak til alle svarene, godt resultat.
Mvh.
Kai.

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 16-10-13 14:57

Tak for svaret EA_HS.
Tak det virker flot.
Mvh.
Kai.