/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
penicillin allergi
Fra : olarsen
Vist : 953 gange
100 point
Dato : 15-10-13 17:35

Er der nogen som kender til sammenhæng mellem penicillin allergi og allergisk reaktion for blåskimmelost?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-10-13 17:45

Ud over at begge dele er baseret på skimmelsvamp er der ikke megen sammenhæng. Det er helt forskellige arter og den penicillin man indtager som piller er kemisk modificeret for at kunne tåle mavens syre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-10-13 07:22

Der behøver nødvendigvis ikke være en sammenhæng, du kan sagtens være allergisk overfor flere ting, men ellers så må du prøve med antibiotika næste gang du har behov, og se om du så kan tåle det i stedet.

Kommentar
Fra : Thomasvedtofte

Dato : 27-10-13 18:21

Umiddelbart er der ingen sammenhæng. Det er dog vigtigt at slå fast at der er mangen forvirring omkring allergier. I medicinsk forstand er det en allergi hvis man reagerer anafylaktisk dvs. At man efter eksposition for stoffet for hurtigt indsættende kløe og blodtryksfald - dette er en livstruende tilstand som kræver hurtig behandling. Meget ofte opstår der forvirring over et udslet efter penicilin behandling der meget ofte er udtryk for en bivirkning og altså ikke (nødvendigvis) en allergi.
En opgørerlse over penicilinallergikere viste at kun 1% havde en egentlig allergi - resten var grader af intollerens
Det korte af det lange er derfor om det er samme slags sygdom oplevede du de samme symptomer efter ost som efter penicilin kan der være noget i begge dele du reagerer overfor men det er ikke særlig sansynligt at det er samme stof - man kan sagtens have intollerens for flere stoffer

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 03-11-13 11:16

Thomasvedtoft, det jeg kan udlede af dit svar er at jeg muligvis/nødvendigvis ikke har penicillin allergi? Kan man blive testet for dette med en 'simpel' blodprøve? Jeg fik en decloxilin (husker ikke helt stavemåden!) kur p.gr.a. en byld, på 8. dagen fik jeg voldsomme røde, kløende udslæt, det startede om morgene med lidt klør og udviklede sig så i løbet af dagen, mest de steder på kroppen som blev holdt varme af beklædning, vi kørte i bil en hel dag, med aircondition tændt. Om aftenen fik jeg så to besvimelses anfald, men 'vågnede' dog efter få sekunder igen (i flg. min kones udsagn), jeg søgte læge og fik så en behandling. Ca 14 dage efter dette anfald spiste jeg så blåskimmelost og fik nogle lignende symptomer, ganske vist meget svage, med få røde pletter og kløe, jeg har nu, ca 1 måned efter, spist blåskimmelost uden at have udslæt.

Accepteret svar
Fra : Thomasvedtofte

Modtaget 50 point
Dato : 05-11-13 14:40

ud fra hvad du beskriver så mener jeg ikke at det er en penicilinallergi. De rigtige allergier kommer pludseligt efter man bliver eksponeret for stoffet ikke undervejs i behandlingen - det lyder mest af alt som en bivirkning.
Hvis du havde krydsreageret overfor osten ville du have reageret igen da du en måned efter spiste den - med mindre du havde taget antihistamin (allergipiller)
Det er muligt at blive testet for penicilin allergi ved en blodprøve, via egen læge.
Den egentlige strestest er dog at man bliver eksponeret for stoffet - under behørigt sundhedsfagligt backup.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 06-11-13 19:57

Tak for svaret Thomasvedtofte.

Tak for dine svar, det har givet lidt at tænke over. Jeg må nok prøve at få en test, hvis min læge vil det, for at få vished - 'viden er bedre en tro'.

/ole