/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Fast overtid i fodboldkampe ?????
Fra : Eyvind
Vist : 797 gange
100 point
Dato : 15-10-13 09:18

Hej
Jeg er selv gammel fodbolddommer, og har nu en kone som påstår at der er fast overtid i internationale fodboldkampe.

Jeg mener at dommeren kan tillægge tid i forbindelse med særlige stop i kampen.
Min påstand er, at det er journalist-snak som siger "den faste overtid".

Ps. Det er kun skriftligt bevis som jeg kan bruge.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-10-13 09:53

Jeg mener at dommeren kan tillægge tid i forbindelse med særlige stop i kampen.

Det kaldes tillægstid

Citat
Den tillagte tid kaldes for tillægstid og bestemmes alene af dommeren.

Citat
I ligaer kan fodboldkampe ende uafgjort, men i nogle elimineringsturneringer (vind-eller-forsvind-konkurrencer) lægger man to halvlege på 15 minutter til, hvis stillingen ender uafgjort.

http://da.wikipedia.org/wiki/Fodbold

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-10-13 09:56

Det må være de 15 minutter, som din kone tænker på

Citat
I ligaer kan fodboldkampe ende uafgjort, men i nogle elimineringsturneringer (vind-eller-forsvind-konkurrencer) lægger man to halvlege på 15 minutter til, hvis stillingen ender uafgjort.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-13 10:02

Foreløbig ligner det en "sejr" til mig. Vender tilbage senere på dagen. TAK

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-10-13 10:51

Tillægstid - eller overtid, kært barn har mange navne.

Tillægstiden i internationale fodboldkampe vurderes udfra den tid der er gået når spillerne "filmer" - eller på andet måde trækker tiden i forbindelse med skader når der bliver dømt frispark/straffe.

Tillægstiden/overtiden i internationale kampe bliver vurderet og bestemt af repræsentanter fra FIFA, som altid er stede ved internationale kampe. Det er således ikke dommertrioen der bestemmer om der skal være overtid/tillægstid - eller længden af evt. tillægstid/overtid.
Det har garanteret også reddet livet for mangen en dommer, at han/hun ikke har indflydelse på den del af gamet.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-13 12:04

Er du sikker på det Tommy.....................det er jo suverænt kamplederen /dommeren som bestemmer på grønsværden.
De internationale tuneringsreler kender jeg dog ikke.

Men det var nærmest spørgsmålet om en fast "overtid"

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-10-13 15:28

Ja, det er jeg ganske sikker på.
FIFA's official's styrer tiden, udskiftninger, samt spillernes reglementerede påklædning - herunder lovlige fodboldstøvler (knopperne - osv..) div. smykker på spillerne...osv.......OG idømmer disciplinære karantæner - F.eks. Da Bendtner åbnede for herlighederne, så den indbyggede reklame på underbukserne kunne ses af gud og hver mand/kvinde - samt da Bendtner i sidste kamp mod Italien, smed spillertrøjen i forbindelse med en scoring.

Vedr. "Golden Goal" - det hold som først scorer et mål vinder kampen. Her gælder der ganske særlige regler - og har intet med overtid/tillægstid at gøre.
"Golden Goal" er en "slags stedfortræder" for straffesparkskonkurrence.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-13 16:36

Men det var nærmest spørgsmålet om en fast "overtid"

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-10-13 17:06

Jamen, der er ikke noget der hedder, fast overtid.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-13 19:16

Altså når nu konen hører de rare fodboldkommentatorer sige i TV:" så går vi over til den faste overtid", så kan det ikke nytte noget, at jeg som gammel dommer og du Tommy bare siger:" Det er der ikke noget der hedder"

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-10-13 19:55

Citat
så går vi over til den faste overtid"
Sætningen skal ses som "fyldord". Kommentatoren kunne ligeså godt ha' sagt; I traditionen tro, går vi over til....osv.

Der er intet - absolut intet, der hedder fast overtid i fodboldterminologien

Hvis nu vi forudsætter at hele fodboldkampen forløb således, at ingen trak tiden ud ved at "filme" i og omkring frispark/straffespark situationer - og målmanden heller ikke trak tiden - kort sagt, det hele forløb som beskrevet, så blev fodboldkampens varighed 2 x 45 min - og der blev heller ikke lagt de obligatoriske 1 - 4 min. til...... som overtid....som er forlænget spilletid, fordi, spillerne trækker tiden.

"Fast overtid" findes ikke!!

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-10-13 19:55

Citat
Tommy bare siger:" Det er der ikke noget der hedder"

Men Tommy har nu ret--Noget andet er så, at der vist ikke er nogen, der mere kan huske, en tillægstid på 2 min. mærkeligt at det altid er 3 min. deraf kommer formodentligt "den faste overtid".
De 3 min. er efterhånden så normale, at man ligeså godt kan lægge dem til den faste spilletid

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 100 point
Dato : 15-10-13 21:17

Citat
De 3 min. er efterhånden så normale, at man ligeså godt kan lægge dem til den faste spilletid
Det ik' engang løwn. Eller gør som i ishockey-boksning, sæt uret i stå når dommerens fløjte lyder, f.eks. ved frispark..etc...

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-10-13 22:13

Citat
sæt uret i stå når dommerens fløjte lyder, f.eks. ved frispark..etc...

Så kunne en kamp jo tage en hel dag, de gange jeg ser fus-bold er der ikke andet end frispark og samtaler/ skænderi med dommeren, samt det tager en evighed for spillerne at eksekvere et enkelt spark = frem og tilbage for at rette på bolden - og så kommer dommeren selvfølgelig også for at rette på dén..

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-13 22:19

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.
Citat
De 3 min. er efterhånden så normale, at man ligeså godt kan lægge dem til den faste spilletid

Denne gjorde udslaget..............................damen gav sig, til en uafgjort.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-10-13 22:29

Tak for point, Eyvind.
Så du fodbold her til aften - Danmark vs Malta..?
Denne kamp var et klokkeklart eksempel på det vi taler om - kampen blev fløjtet af ved nøjagtig 90 min.
Og vi husker på, at det var en international kamp.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-10-13 23:13

Som jeg sagde:
Citat
De 3 min. er efterhånden så normale, at man ligeså godt kan lægge dem til den faste spilletid

og så fløjter han sgu' kampen af til tiden, for at gøre mine ord til skamme
sådan en bandit

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-13 10:35

Ok det er nemt nok at dømme en af de store kampe........................når det er miniputte osv. er der ca. 40 uenige forældre som ved meget bedre.

dabj - nu vinder jeg måske alligevel den middag på Noma eller et andet dyrt sted.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-10-13 15:18

Hvis det bliver Noma, så husk at spise et par hotdog først, hvis du vil være mæt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-13 10:15

Det blev ikke Noma, men laks pakket ind i grønsager.

Vi havde ikke fået aftalt hvor den middag skulle spises.