/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Tobak dræber/ næsten
Fra : mig-selv
Vist : 825 gange
10 point
Dato : 12-10-13 23:13

Nu ved alle jo? næsten at tobak er godt for visse mennesker, MEN

Når man ser på forskellige pakker tobak, så DRÆBER tobak
MENS man på ´naboéns` mærke, KUN kan læse at TOBAK kan dræbe/ muligvis KUN sunhedsfarligt osv
tror ikke sidst nævnte MÅ bruges mere, da alle ved at en smøg er til glæde for visse mennesker?
(samt der skal betales arve afgift til Staten)
eller skulle der/ VED LOV? også stå? alle de skadelige stoffer? fabrikanterne smider i tobak og gør os/mig afhængige af deres produkt = naturlig tobak indeholder ikke negotin - eller flere hundrede andre aroma/tilsætning´s et eller andet, som omgivelserne giver ´ryge folket skylden for´..

Er det en måde at sige/ slrive at vedkommendes Tobak er sundere énd?
Eller bliver VI nu IGEN ført bag mennesker´s VELMENDENDE reklame-jungle.

Brok jer over SKATTERNE, men lad os ryger - dampe en smøg = uden SKAT/ ekstra indhold.

Accepteret svar
Fra : skytten49

Modtaget 20 point
Dato : 12-10-13 23:39

Det der undrer mig mest er, at der kan laves en lov der påbyder advarsler på cigaretpakkerne, men ikke en lov der påbyder tobaksfirmaerne, at skrive på pakkerne hvilke tilsætningsstoffer der i cigaretterne.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 12-10-13 23:46

Citat
naturlig tobak indeholder ikke negotin
Nikotin bliver dannet i tobakplantens rødder og siden koncentreres i bladene, udgør ca. tre procent af tobaksplantens tørvægt.

Men nikotin er ikke kræftfremkaldende.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 12-10-13 23:52

ja det er ikke nikotin der er farligt, det er det tjære og andre ukendte stoffer der tilsættes tobak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-10-13 23:53

Citat
naturlig tobak indeholder ikke negotin
Hvor har du fra?
Jo bortset fra stavefejlen så indeholder naturlig tobak nikotin, det er et stof som tobaksplanten gennem tiderne har udviklet og som holder skadedyrene væk, eller næsten væk, der findes et insekt som kan angribe tobaksplanter
https://da.wikipedia.org/wiki/Nikotin
ved fermentering kommer der mange forskellige tilsætningsstoffer i tobakken som giver smag og måske øger afhængdigheden, det kan vel ikke diskuteres at tobaksrygning er usund, det bliver dog overdrevet i den grad i pressen, en gang imellem kan man læse om bare lugten af tobaksrøg som kan trænge gennem gulvbrædder eller sprækken ved en dørkarm slår folk ihjel, det er det rene vanvid at trykke som noget ævl
Har du gemmen de senere år læst noget som helst om eventuel uskadelig tobaksbrug? Nej vel og så tror nogle at vi har en fri og uafhængdig presse, nej censuren trives i bedste velgående, i samme presse skrives der om fri hash, er det ikke dobbeltmoral?
http://dengulenegl.dk/blog/?p=3825
http://www.180grader.dk/Politik/public-health-er-de-forskere-eller-praester

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 13-10-13 00:13

jeg kan fortælle, at jeg har røget i 47 år og at da jeg fik røngtenfotograferet mine lunger, kunne de ikke se at jeg havde røget. De sagde jeg havde meget fine lunger. En 70 årig bekendt fik lungerne røngtenfotograferet. Lægen spurgte hende om hun røg og hun sagde nej, hvorefter lægen sagde: det kan man også godt se for de ser fine ud. Men, hun har røget i 55 år

Kommentar
Fra : poten

Dato : 13-10-13 00:59

Nogle kan jo være heldige - dem hører vi jo nok sjældent om...

Dog tror jeg ikke det er særligt sundt at ryge.
Jeg er ihvertfald glad for at jeg fik stoppet for 4 år siden, det forbedrede mit helbred.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 13-10-13 01:24

der var en forsker der var og sige, at dem der fik rygerlunger= kol har en genfejl og at det var ca 5% af befolkningen. Men han fik hurtigt mundkurv på. Og der er mange der får kol uden at have røget.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 13-10-13 09:03

Er der nogen der har arbejdet på en kræft afdeling, ville det jo være rart at høre lidt fra deres side angående tobakken.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-10-13 09:18

Citat
men ikke en lov der påbyder tobaksfirmaerne, at skrive på pakkerne hvilke tilsætningsstoffer der i cigaretterne.

Og det kan jo undre når fødevarer skal være mærket.
Så vidt jeg husker (vedr. fødevarer), så skal det fremgå af varedeklarationen hvis der er over en vis % af "stoffet" i varen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-13 10:00

Ja det er hyklerisk at bremse rygningen, men endelig ikke tobakfabrikanternes brug af afhængigheds stoffer i produkterne.................har vi sammenfaldende interesser hos politikerne.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-10-13 11:16

Citat
ja det er ikke nikotin der er farligt, det er det tjære og andre ukendte stoffer der tilsættes tobak

Nikotin er altså dødeligt giftigt i en til formålet passende dosis.

Hvis tobaksplanten indeholder naturlig olie kan det jo også give tjære ved afbrændingen, selvfølgelig er det blandet med små sodpartikler fra afbrænding af selve planten.
Jeg ryger ikke mere, men kan da huske at når jeg røg en smøg helt ud lagde jeg ikke mærke til noget, tændte jeg et skod på 2 cm efter ikke at have røget en halv time kunne jeg tydeligt smage og mærke alt det junk der havde ophobet sig i den ende.

Lidt historie: Før filtercigaretter bredte sig var de russiske cigaretter pr. regeringslov forsynet med en farvet ring på det sted hvor det anbefaledes at skodde for ikke at få ekstra meget shit i lungerne.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-10-13 11:51

Det undrer mig lidt,ingen kommer ind på,HVAD man ryger.

Måske er jeg barnlig naiv. Selv ryger jeg (næsten) kun pibe. Tror på at det meste giftige stads,bliver siddende i piben. Bevis: Bare se på en brugt piberenser.

Husker godt "prøven",fra mine unge dage,hvor man inhalerede en Blå North State,og blæste ud gennem et hvidt lommetørklæde. Man kunne tydeligt se de sorte partikler. Dem mener jeg man til dels undgår ved piberygning.

Men jeg har aldrig hørt om et "videnskabeligt" undersøgelse,desangående. Så jeg lever lykkeligt,i min tro.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-10-13 13:05

Citat
Måske er jeg barnlig naiv. Selv ryger jeg (næsten) kun pibe. Tror på at det meste giftige stads,bliver siddende i piben. Bevis: Bare se på en brugt piberenser.

Er det Dig selv eller piben der gurgler halsen i sovs ?

Jeg var også inkarneret piberyger i ca. 10 år, jeg havde sjældent problemer idet jeg brugte en pibe om dagen og derefter lod den lufte i nogle dage, det er jo lidt en kunst at få det fulde tørre udbytte af en pibe.
Udendørs i blæsevejr gik den altid varm, men der brugte man heller ikke sine favoritpiber.
Nå, tilbage til cigaretterne igen, jeg prøvede så et par gange at bruge pibe igen, men opgav da jeg røg dem varme eller fik dem til at snøvle.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 15-11-13 19:16

Tak for svaret skytten49.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 15-11-13 20:28

selv tak