/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Ny i flokken
Fra : syllemus
Vist : 796 gange
200 point
Dato : 12-10-13 18:36

Hej

Er kommet i en meget kedelig situation med en af vores katte.

Jeg har 3 katte 2 brødre på 8 år og en en anden han på 15 år.
Der er kommet en ny kat i flokken en hankilling på 5 måneder som vi fik for 12 dage siden. De 2 af kattene den ene bror og den gamle han har taget vældig godt i mod den nye, stort set problemfrit. Problemet er den 3 hankat som går og hvæser og knurre, og er ikke interesseret i at være inde mere. Han har ikke angrebet den nye, ser mere ud som om at han føler den som en trussel, og er derfor meget interesseret i at komme ud af huset. Er længere tid ude en han plejer. Når han er inde lægger vi selvfølgelig alt vores opmærksomhed på ham så han ikke skal føle at vi har sviget ham pågrund af den nye beboer.
Er der nogen her som har erfaring fra lignende tilfælde, og om hvad man skal gøre i denne situation? Man skal måske bare have lidt tålmodighed? Eller kan man risikere at han aldrig vil acceptere den nye beboer? Måske det hjælper når den nye bliver kastreret?

Den nye som vi kalder Pingo, har levet med sin mor som var en herreløs kat, som nu er blevet aflivet.
Vi fik dem begge indfanget, og vi har så taget killingen til os. Han startede med at bo i et rum for sig selv, og er kommet ud for nogle dage siden, men er der stadig om natten, men er ude i hele huset om dagen når vi er hjemme. Han var meget sky i starten, men det er gået over alt forventning, nu leger han, og jeg kunne røre og kæle med ham rigtigt for første gang idag. I starten kunne man kun røre ham i forbindelse med mad.
Så der skal nok blive en god kat ud af ham, trods han er født som vildkat.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-10-13 19:21

Citat
trods han er født som vildkat.

Så vil jeg tvivle på at du overhovedet har katten i din stue? de er ikke til at fange eller sé, da de er total menneske sky, og kommer aldrig i nærheden af et hus - medmindre de er total syge osv.
Har selv haft problemet, dog en ældre hankat og 2 ny/e hunkatter - ikke lang tid imellem de kom hjem til mig, og det problem ´løste´ sig aldrig, dog gik den gamle hankat en tur?? og kom aldrig tilbage mere - og hankatten var særdeles hidsig (over for mig) - hunnerne HVÆSTE den bare af og kom de tæt på, fik de en pote = men aldrig voldsomt = når de bed/ legede med halen på den. Og som du selv skriver? følte den gamle sig mere truet end den var voldsom.

Så tror dæleme du skal være tålmodig og ellers håbe på det bedste.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-10-13 19:24

NB: er de kastrerede, min gamle hankat var ikke, men jeg har oplevet at ældre og ikke kastrerede hanner, tager sig særdeles pænt af nye unger i ´stuen´ men ikke i NATUREN, så bliver de ´nakket´ især hvis der er kønsmodne hun-katter i nærheden.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 12-10-13 19:58

De er alle kastrerede.
Som jeg skrev har de 2 andre hanner taget godt i mod den lille ny, men problemet er den 3 hankat. Vi vil prøve at holde ham inde i et stykke tid.
Uheldigt med din hankat som aldrig kom tilbage, frygter det også lidt med ham her, men sulten får ham vel altid til at vende hjem igen. Vi prøver med en månedstid og så må vi tage det op til overvejelse om vi skal skille os af med killingen hvis der ikke er sket nogen forandring

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 12-10-13 20:43

Jeg har selv 3 katte en hun på 16 og 2 hanner, 1 på 5 og en på knap 2, og jeg har ind imellem killinger i pleje til de kan komme til et blivende hjem. Og har ingen problemer haft. Selvfølgelig reagerer de "gamle" jo, når der dumper sådan en lille fyr op, og de har da også både hvæset og snerret af flere af dem. Men efter en tid, så er de blevet accepteret.

Jeg syntes helt bestemt du lige skal se tiden an, så tror jeg det hele ordner sig.

Med hensyn til at det er en vildkat, så har det ikke noget at sige, de 2 hanner jeg har er også begge vildkatte og det mærker jeg intet til i dag. Der skal bare kærlighed og en smule tålmodighed til.

Og alle mine katte er neutraliserede. Ved ikke om det har noget at sige, men nok en god ide alligevel, især hvis den på et tidspunkt skal være udekat... Så laver han da ikke ulykker

Held og lykke med det

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 12-10-13 20:45

UPS......Så ikke lige du havde skrevet de alle er kastrerede

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-10-13 20:52

Citat
frygter det også lidt med ham her, men sulten får ham vel altid til at vende hjem igen.

Det skal du ikke være sikker på, hvis der godt vejr og mus på marken og andre ,,miskatter,, - SÅ...

Men tid kan læge ´næsten´ alle sår, det kan jo også bare være én af de katte, der absolut ikke kan lide nye (møj-unger) og dem er der mange af, måske fordi det er en ? udekat.

Kom til at tænke (ikke noget jeg gør hver dag), men katten kunne vel ikke være syg, eller på anden måde have lidt? overlast sin ? barndom = dyr husker til tider bedre end mennesker.

Min sidste kat stod altid og ventede på mig, og den skulle helst have mad - før jeg fik overtøjet af og mit eget mad på bordet, som katten også skulle rode rundt med = og den hadede spaghetti, men den synes bare det sjovt at lege med....
Den ville hellere have en reje-mad - ikke kattemad..

Og håber du får det til at passe med dém alle? svært kan det trods alt være, men du er trods alt ikke en nybegynder? angående dyr, så på dén og håb på det bedste.
Jeg kan ikke give dig bedre råd eller vejledning

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-10-13 20:55

Citat
men sulten får ham vel altid til at vende hjem igen.

Det er ikke usædvanligt, at en kat "flytter hjemmefra", altså finder sig et nyt hjem, hvis forholdene ændres i det oprindelige hjem.

Det ses f.eks. hvor et ungt par har anskaffet en kat, og senere får børn, så kan katten blive så utilfreds, at den finder et nyt logi/pensionat.

Det er heller ikke usædvanligt, at en kat har flere hjem.
Hvis man f.eks. har en kat, som bliver væk i perioder, så har den sandsynligvis min. ét hjem mere.

Sådan er det med katte, de er deres egne.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-10-13 21:00

Citat
Med hensyn til at det er en vildkat

Undskyld lige mig?
Man møder aldrig en vildkat, den kunne aldrig finde på at komme NÆRHEDEN af mennesker eller en Jæger (prøv at spøg under JAGT ), og de kan på ingen måde gøres tamme, og de MIS-forståes, som var det ´bare´ en nabo kat, der ikke har husly/ mad osv = hvad de ikke er, men ren og skær ROVDYR i den Danske natur.

Men ret mig endelig, da jeg aldrig har mødt SÅDAN en tiger i min omgangs kreds.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 12-10-13 23:57

Mig-selv

I den øverste sætning startede jeg også med at skrive
Citat
Den nye som vi kalder Pingo, har levet med sin mor som var en herreløs kat,
ved godt det ikke er en vildkat

Men har var nu sulten da han kom hjem i aftes, spiste næsten en hel dåse tun + tørt. Han spiser i øvrigt også mus, det ser vi engang imellem når vi står op om morgen at der ligger rester af mus på måtten i vores entre.

Han er ikke syg og har hellere ikke lidt nogen overlast i sin barndom. Han er en meget god og kælen og venlig kat, men han er ikke så social som de andre katte jeg har. Han elsker udelivet, hvor imod de andre er meget mere hjemme.

Mone, tror også at det ordner sig, det tager bare lidt tid med ham her.

Troldepige.
Tror dog ikke han kunne finde på at stikke af hjemmefra, han har det sku for godt her

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 14-10-13 14:13

Nej, ingen af dem stikker af hjemmefra, - jeg tror nærmere der kommer nye til

Ingen af dine katte lider nød, og de skal have tid til hinandens dufte og særheder.
De vil helt automatisk sætte hinanden på plads, og det er ikke sikkert de nogensinde bliver bedste venner, men at acceptere hinanden, tror jeg helt sikkert.
Sørg for, at de spiser nogenlunde tæt op af hinanden, det skulle være en god begyndelse, at de kan tåle hinanden i spisesituationer.

Ellers er det en god ide med en hylde eller et skab, din "gamle" kat kan ligge oppe på. Den vil føle sig mere rolig, tryg og sikker, hvis den ser verden oppefra, så kan den selv bestemme, om den vil deltage i sådan en killings tosserier

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-10-13 21:09

Citat
Ellers er det en god ide med en hylde eller et skab, din "gamle" kat kan ligge oppe på.

Alle katte bør altid have mulighed for, at komme i højden.

Der står lidt om det her: http://www.dyrepsykologen.dk/index.php?menu_id=172

Godkendelse af svar
Fra : syllemus

Dato : 15-10-13 09:56

Tak for svaret katekismus og alle i andre som har svaret på mit indlæg.

Nu er mine udekatte, så der er rigelig mulighed for at komme i højden, bor i øvrigt ved en skov.
Tror sku hellere ikke katte stikker af hjemmefra, der skal nok mere til end en møjirriterende killing