/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Garanti/reklamation
Fra : Lincoln1242
Vist : 871 gange
100 point
Dato : 11-10-13 09:51

Jeg har for 5 dage siden købt en brugt bil (5 år gammel).

Ved købet påpegede jeg nogle mangler, som prisen herefter blev reguleret for (bilen skal spores, dæk afbalanceres, undervognsbehandles).

Men både i dag og for to dage siden har jeg været udsat for at den ikke kunne starte :( Ja, årsagen var ligetil; batteriet var så fladt at det kun kunne trække starteren rundt i få sekunder. Første gang satte jeg en lader på natten over, anden gang måtte jeg have starthjælp... Men årsagerne til at batteriet er fladt kan jo være flere; at batteriet er faldet sammen/dårligt, at generatoren ikke lader som den skal (men så burde den være flad for strøm hver gang den skal startes), at den bare står og taber strøm...eller noget helt fjerde...

Mit spørgsmål går dog mere på om jeg kan forlange en garantireparation på det grundlag - eller om batteriet simpelthen er 'stået af' i min ejertid, og det således er gængs vedligeholdelse. Men nu ved jeg jo heller ikke om det er batteriet, eller hvad problemet er...

Rent praktisk er det også noget bøvlet, hvis det ”kun” drejer sig om et nyt batteri, da bilen er købt i den anden ende af landet, og det vil tage én hel dag og koste 1.000 kr. i kørsel og broafgifter at komme frem og tilbage…

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-10-13 10:06

der er stor forskel om det er hos en erhvervsdrivende / bilforhandler,
eller privat du har handlet,

her kan du bla. læse om regler for de første,
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/garanti?tc=A16AD76704FE4C438B3752B408A828ED?SC_itemid=a16ad767-04fe-4c43-8b37-52b408a828ed

http://www.forbrug.dk/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Reklamation

Man,.. JA,.. iflg loven har du ret til et andet brugbart batteri,
i praksis kan det være for besværligt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-10-13 10:07

Har du prøvet at kontakte sælger? Det må være der du begynder.
Så kan du i det mindste finde ud af om det er noget sælger vil deltage i, -eller få at vide om mistanken er et bestemt sted, angående fejlen.
Nu ser det sådant ud, at hvis det er en forhandler/selvstændig du har købt af, så er der ikke diskussion om at det hører under handelsgarantien, men er det privat, er det straks mere kringlet.
Hvis du skal have nyt batteri, så er det også nu du skal købe, for der kører for tiden en masse tilbud.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 11-10-13 10:36

Sorry, det fik jeg ikke nævnt - det er hos en forhandler jeg har købt bilen!

Jeg er udmærket klar over at der ingen garanti eller reklamationsret er ved handel mellem private. (undtaget når det er noget, der kompromitterer bilens sikkerhed)...

Jeg starter med at kontakte forhandleren og se om vi kan finde ud af noget...

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 11-10-13 13:09

mange ordner den slags ved en 50/50 ordning,
dvs. forhandleren giver 50% til et helt NYT batteri,.. i stedet for at give dig et brugbart brugt,
som han (minimum) )er forpligtet til, hvis han vil følge lovgivningen,

det afh. af forhandleren,.. hvor seriøs han er / vil være.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 11-10-13 17:02

Ideen med at købe brugt bil hos en forhandler, er jo præcis at være sikret et brugbart køretøj uden alvorlige fejl.
Ellers kunne man lige så godt kortslutte forhandlerens avance og købe privat.

Forhandlerens avance skal, ud over at give ham brød på bordet, dække uforudsete fejl og mangler ved køretøjet i et lovbestemt fastsat omfang.
Bilen fungerer jo absolut ikke uden et fungerende startbatteri.
Derfor skal forhandleren dække dette problem ud af sin avance.
Han har en vis frihed til at vælge hvordan problemet løses, bl a ved at vælge et brugt startbatteri fra en anden bil han har stående.
Men problemet hænger han på og det skal løses.

Et nyt startbatteri vil jeg regne for petitesser i forbindelse med en bilhandel og det er præcis hvad der kan henregnes til uforudsete problemer.
Det samme havde været tilfældet, hvis starteren eller generatoren fik defekt kort efter købet.

De fleste brugtvognsforhandlere er meget seriøse og ved godt hvad der skal til, for at det rygtes hvor man får en ordentlig behandling ved brugtbilskøb.
Så enkelt er det.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 11-10-13 17:15

Vil lige tilføje, at køber aldrig på eget initiativ må søge problemet løst på andet værksted, eller ved selv at udskifte dele, uden forudgående godkendelse fra sælger.
Det vil normalt stå 100% for købers egen regning, fordi sælger ikke har mulighed for selv at styre omkostningerne ved en sådan løsning.

Men du har lov til at købe et discount batteri til nogle få 100 kr. og selv sætte det i.
Du må bare ikke forvente at få det refunderet, uden en forudgående aftale.
Og det er stadig sælger som bestemmer hvordan probelemet løses og hvor du evt. skal købe et batteri, for at få det refunderet eller udleveret uden udgift for dig.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-10-13 18:58

Her i Thy,får man en ½ års total garanti,ved mærkeforhandler. Jeg fik endda min garanti udvidet til et hel år,fordi det viste sig at bilen var med tandrem,i stedet for kæde.

Kunne ladet handlen gå tilbage,men jeg ville gerne have bilen....se det er redeligt købmandsskab.
At man så måske selv har betalt for garantien,gennem købesummen,er en anden sag.

Men om alle er forpligtiget,til en ½ års garanti,ved jeg ikke.

M.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-10-13 19:49

Citat
Her i Thy,får man en ½ års total garanti,ved mærkeforhandler.

Mosebaek

nu du som bekendt er Opel fan,
ved du så noget om hvordan Opel slap ud af den fadæse med Opel Corsa,
- altså dengang hvor tandremmene sprang som elastikker,
og Forhandler,.. eller var det Importøren,..der nægtede at erstatte de efterfølgende ødelagte motorer,

hvor ejerne selv måtte 'sluge' rep. - regninger på 15 - 30.000 kr.

blev forresten vist i TV
http://www.dr.dk/DR1/kontant/2003/04/29/155601.htm

ps,.. det skal altså ikke opfattes som Opel er specielt ringere end andre mærker,..
bare at den omtalte 'Forhandlersikkerhed',.. ikke nødvendigvis altid er til stede,

her i 'min' by,... havde vi en tvivlsom brugtvognsforhandler, der gjorde meget i VW,
han gav 100% garanti på en frostsprængt motor,..

det skal dog nævnes at det kun gjaldt typen 1200 og 1303,.. også kendt som 'Boblen'
'Hitlerslæden'.. og mange andre tilnavne..

ved du forresten hvor meget 'forhandleravancen' er på en bil i 50.000 kr klassen,. ?
eller om 'man' (måske) er bedre stillet ved at undvære Forhandlersikkerheden,
og købe bilen privat til ca. halv pris.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-10-13 21:05

Citat
nu du som bekendt er Opel fan,

Jeg ved nu ikke om jeg er specielt Opel fan. Det er nok fra gammel tid,med Kadett`erne og Ascona`er.Biler der var nemme at omgås. Og for mit vedkommende,billige i drift.

Men der er da nok andre biler,der er lige så gode.Selvom jeg ikke lige kan komme i tanke om hvilke.
Jeg ved ikke hvordan de slap ud af de tandremme-historier. Har ikke selv prøvet. Jeg så godt udsendelserne på tv. Det var en skidt reklame,for Opel. Som de nok døjer med stadigvæk. Men som jeg skrev,foretrak jeg tandrem,fremfor kædetræk. Motoren er noget mere lydløst,med rem.
Kædetræk er heller ikke vedligeholdelses frit,som nogen tror. Bl.a. Opel,har haft problemer med kædestrammeren på Vectra C`en,som der er udviklet et nyt ombytter til.

Men der er forskel på Opel`s forhandlere. Her i Thy (Thybo-Biler) bruger de ikke nødvendigvis,fastpris ordningen. Men i stedet forbrugt timepris. Det kan jeg godt li`.

Ved f.eks. at forhandleren i Århus,er noget dyrere,end i Thisted.

For en 5-6 år siden,blev Thybo-Biler hyldet af Opel Danmark,for flest solgte Opel biler i DK. Det siger vel lidt om deres ry.
Nej...det er ikke min søn,far,fætter, eller på anden vis "familiert". Men jeg er da på fornavn med chefen......vi er jo Thyboer.

M.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-10-13 22:27

Citat
Jeg ved ikke hvordan de slap ud af de tandremme-historier. Har ikke selv prøvet. Jeg så godt
udsendelserne på tv. Det var en skidt reklame,for Opel.

Ja,.. det var nu ikke for at kritisere Opel,.......
de fleste mærker har nok haft problemer de helst ville 'feje ind under gulvtæppet'
- husker bla. noget med store lak / rustproblemer på Mercedes,
som garantien heller ikke dækkede,..
- og Peugeot som færgeselskaber nægtede adgang pgra. faren for brand. !
bare for at tage et par stykker,... !

Citat
Kædetræk er heller ikke vedligeholdelses frit,som nogen tror.

Nææ,.. bevares,

jeg kan huske dengang tandremme var noget,.. 'forbandet nymodens påfund',..
de var ikke altid lige populære i begyndelsen,

jeg havde en genbo der kørte Taxa i en Engelsk Opel,.. (Vauxhall)
- den var pt. lige begyndt med Tandrem,
desværre var den så uheldig placeret, og dårligt afskærmet,
at skidt og møg fra vejen, satte sig mellem tandrem og remhjul,
så remmen,.. af og til, 'hoppede et par tænder over' ...
det blev til et par dyre reparationer,.. så bilen blev hurtigt udskiftet igen,

på den anden side var kædetrukne knastaksler heller ikke uden problemer,
bla. nogle Lada modeller, sled ligefrem hul i Alu-dækslet, så olien sprøjtede ud,

havde selv på et tidspunkt en Gl. Jaguar mk. IX årg. 1959,
den ver ved at lave samme nummer,..

men det har nok været 'børnesygdomme',.. høres ikke så meget mere,

Citat
Ved f.eks. at forhandleren i Århus,er noget dyrere,end i Thisted.

Jo,.. er det ikke generelt for 'Storbyer',.. ?
Kbh,.. er vel endnu dyrere,.. både huslejen og timelønnen,.. !

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 22-10-13 15:50

Tak for svaret EA_HS. Vi enedes uden problemer om den løsning; jeg købte et helt nyt batteri, og fik refunderet 50%