/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Kan jobcentre hjælp med betaling
Fra : krizz20
Vist : 438 gange
200 point
Dato : 10-10-13 14:46

Kan jobcentre hjælpe en med betaling af psykolog efter henvisning fra lægen???

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-10-13 15:08

Det skal du selv betale..

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-10-13 15:32

jobcentret har intet med sygeforsikring at gøre.
men din egen forsikring kan muligvis betale.
hvis du har et mastercard har du automatisk en sundhedsforsikring der dækker kiropraktor og fysioterapeut. det kunne meget vel være, at den også dækker psykolog.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-10-13 15:42

Citat
mastercard har du automatisk en sundhedsforsikring

Det må være noget du har tegnet privat - jeg kan ikke mindes jeg fik noget ekstra med mit kort, som er et almindeligt uden kredit tilknyttet, men skal da vist lige have dét nærlæst.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-10-13 15:51

Citat
hvis du har et mastercard har du automatisk en sundhedsforsikring der dækker kiropraktor og fysioterapeut. det kunne meget vel være, at den også dækker psykolog.

Lyder interessant - kan du uddybe den påstand...
Hvilket Master Card er der tale om?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-10-13 16:34

Muligvis som enkeltydelse, men Din læge skal også anbefale det.
https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/sociale-ydelser/sociale-ydelser/ydelser/enkeltydelser-hjaelp-i-saerlige-tilfaelde/

Læs det grundigt igennem, selv om man kan være på kontanthjælp skal man alligevel dokumentere at man ikke har råd til det selv.

Jeg stod ved skranken sammen med min pensionerede veninde da hun søgte en enkeltydelse og forelagde sit regnskab......damen bag skranken satte spørgsmålstegn ved en udgiftspost til en forsikring

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-10-13 19:09

Citat
Muligvis som enkeltydelse, men Din læge skal også anbefale det.
https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/sociale-ydelser/sociale-ydelser/ydelser/enkeltydelser-hjaelp-i-saerlige-tilfaelde/

Læs det grundigt igennem, selv om man kan være på kontanthjælp skal man alligevel dokumentere at man ikke har råd til det selv.

Jeg stod ved skranken sammen med min pensionerede veninde da hun søgte en enkeltydelse og forelagde sit regnskab......damen bag skranken satte spørgsmålstegn ved en udgiftspost til en forsikring [Misfornøjet]

Du skal bruge et skema når du skal søge om enkeltydelse, jeg vil tro, at du kan downloade det via din kommunes hjemmeside, ellers ringer du til kommunen og beder dem om, at sende dig sådan et skema, så du kan søge om enkeltydelse.

På skemaet skal du oplyse hvad du søger om hjælp til, og hvorfor, og der skal være anden begrundelse end blot den økonomiske, og det kan f.eks. være, at din læge mener at du har behov for psykolog-hjælp.

Derudover skal du oplyse om dine indtægter og udgifter.
Og her skal du være opmærksom på, at det ikke er alle udgifter de tager med i deres beregning, som LuffeA også er inde på.
Vedr. telefon accepterer de betaling af abonnement, ikke samtalerne, de tager heller ikke udgift til internet med i deres beregning, ej heller afdrag på lån, og den eneste forsikring, de tager med i beregningen er familie-/indboforsikring.
Så det kan godt være, at kommunen kommer frem til, at du selv har råd til, at betale for det, selvom du reelt ikke har.

Jeg synes helt bestemt, at du skal søge, men hvis du får afslag, så skal du anke det (ankevejledning skal være med i afgørelsen), for ofte giver de afslag fordi "går den, så går den". For kommunerne handler det udelukkende om økonomi, intet andet.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-10-13 09:40

Enten ska du selv betale, eller henvises fra din ege læge, andre muligheder har du ikke.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-10-13 10:21

Citat
Enten ska du selv betale, eller henvises fra din ege læge, andre muligheder har du ikke.

En henvisning fra egen læge gør vel ikke behandlingen gratis, der er jo stadig noget egenbetaling.

Og en henvisning fra egen læge er ikke nogen garanti for, at man kommunen bevilger det som enkeltydelse.