/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
flytning af buske/træer
Fra : denevigeuheldige
Vist : 761 gange
100 point
Dato : 10-10-13 10:58

I haven har vi en del småtræer og lidt større buske som skal flyttes. Håndopgravning er umulig så ved I om der findes nogle småmaskiner eller lignende til formålet?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-10-13 12:39

Håndopgravning er aldrig umuligt , men det kan være en størrre opgave for en, som ikke er vant til den slags.

Nogle arter kan kun flyttes sammen med en enorm stor rodklump. Så det er nærmere en kran som kan komme på tale.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-10-13 12:43
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-10-13 15:27

Nogle bruger en stang dynamit.

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 100 point
Dato : 10-10-13 15:41

Hej...

Du får lejet en lille mingraver som er fin til opgaven... Det som kan være vigtig at nævne er at det kan være smart at trække busken/træet op på en presenning ,som samles rundt roden og jordklumpen. Dette for at der ikke drysser for meget jord fra rødderne. En anden ting er at der måske skal beskæres lidt tilbage. Det tager meget kraft fra et træ at sætte stor bladmasse til foråret,og hvis ikke rodnettet er helt intakt vil det slide meget.
Husk at vande jorden godt ned om rødderne når du planter

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 10-10-13 16:01

Tak for svaret sverola. Har kontaktet en maskinhandler nær hvor jeg bor. Leje af minigraver (2 tons) incl. levering og afhentning i en hel uge til 1500 kr. Det var da vist et fund :)

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 10-10-13 16:14

Hei igen...

det må jeg sige var billigt....

Held og lykke med projektet
mvh
Sverola

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 23-10-13 21:28

Takker. Projektet er super veloverstået og uden minigraver var vi aldrig kommet igennem det så hurtig som det er sket. Fordelt 22m3 flis, flytning af over 15 planter, fældning/beskæring af en del træer/buske og opgravning af et 80 år gammel tulipantræ (roden) som gik næsten 2 meter i dybden m/mange kraftige siderødder m.m. (Vi har fået en hel ny have).