/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
TV vil ikke starte op hvad gør man.
Fra : EiHaBr
Vist : 805 gange
100 point
Dato : 09-10-13 18:21

Jeg har fået et TV - et Samsung 37 tommer led, fordi den ikke vil tænde, er der nogen der kende problemet.
Stand By lampen lyser, men fjernsynet vil ikke starte op og vise billede, ved nogen hvad der kan være galt, er der noget man selv kan "rode" med.

Mvh EiHa

Kommentar
Fra : Rantheboy

Dato : 09-10-13 18:23

Er det på fjernbetjeningen, eller på selves tv`et du trykker ?

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 110 point
Dato : 09-10-13 18:30

Prøv at checke alle elektrolyt kondensatorer i strømforsyningen. Hvis de er bulede i toppen og ikke flade, så skift dem.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-10-13 18:32

Så vidt jeg læser er det et spritnyt LED TV.

Har du sat batterier i fjernbetjeningen?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-10-13 18:58

Tjek batterierne i fjernbetjeningen, duer det ikke så prøv knapperne på skærmen.

Mit Philips kan finde på at fryse ligesom en computer så intet virker, men det klarer jeg ved at tage strømmen fra det og tilslutte igen, altså idiotmetoden.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-10-13 19:00

Nej der er ikke et nyt fjernsyn, men den er ikke så gammel, jeg har fået den og håber, at få den igang, det er da en ret fin en, at have på mit kontor/pc/hobbyrum.
Det er en samsung Le37a336j1c

Jeg har sat den til strøm, prøvet at tænde den på apparatet, sat nye batterier i fjernbetjeningen, den lyser som beskrevet i stand by lampen, den lille røde lampe, - når jeg prøver med tænd knappen på tvèt blinker lampen, det gør den også når jeg prøver fjernbetjeningen, men andet sker der ikke.

Jeg må så prøve at skille den ad og se om disse elektrolytter er ok som du skriver fun2.

Tak.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-10-13 19:08

fun2 er vist en spøgefugl, jeg ville IKKE begynde at skille nogetsomhelst ad fordi han skriver det!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-10-13 19:19

Du skal tage og støvsuget alle riller bag påtog hvis du har noget elektronik trykluft er det også en god anbefaling.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-10-13 19:20

Har du fået det, fordi det ikke duer? Ellers prøv at kontakte giveren, hvad han/hun gjorde for at tænde det.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-10-13 19:29

Ja det var en jeg måtte få fordi de ikke kunne tænde den længere og har købt en ny. Den er ca. 5 år gammel, den har 2 hdmi stik, 1 scart, og en pc stik, så den burde være tidssvarende, men muligvis holder fladskærme ikke længere fra dengang, jeg ved det ikke.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-10-13 19:33

Hvad er elektronik trykluft, er det en spray dåse, jeg har kompressorer ude i hobbyrummet. Jeg tror nu ikke det hjælper, men jeg kan da prøve.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-10-13 19:38

vagnr, det er ganske rigtigt, jeg kan godt være en spøgefugl. Denne er dog god nok, Samsung skærme har store problemer med elektrolytter.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-10-13 19:38

Så er det altså ikke noget nyt problem.

Få en reparatør til at se på det.

Kandu ka IKKE løse det på denne måde.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-10-13 19:50

Hvis EiHaBr ved noget om elektronik, ved hvordan en elektrolytkondensator ser ud og kan bruge en loddekolbe, så er der en rimelig chance for at han kan fikse TV'et med hjælp herfra. Om ikke andet er det gratis at forsøge.

Hvis ikke EiHaBr ved noget om elektronik, er det nok bedre at sende TVet til reparation eller på genbrugsstationen.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-10-13 19:55

Ja nu må vi se når jeg får kigget på det, det er da ikke sikker jeg lige når* det i aften.
* (får taget mig sammen)

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-10-13 20:26

Jeg har nu skilt den ad.
Der sidder 2 runde blå, hvad jeg tror der er elektrolyt kondnesatorer, er det ikke dem der måles i uf picofarad ? eller sådan noget hedder det vel.

De er runde i bunden, de andre rundt om er ikke.
På disse står der 35 v - 1000uF - 105 grader celsius.
De sidder i den print, hvor strøm går ind i.
ved siden af sidder der en trafo (med hvad der ligner viklinger på) og en letmetals klods med køleribber på.

Lyder det ikke rigtig fun2

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-10-13 20:31

Du kan læse denne tråd, og finde link til youtube

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-10-13 20:31
Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-10-13 20:32

Det lyder rigtigt. Hvis ikke de er flade i bunden/toppen, så tag dem ud og sæt nogle andre i. De andre skal være helt mangen til, dvs. samme volt, uF og temperatur. I nogle tilfælde er der en sikring der skal skiftes også. Det behøver ikke være en glassikring, det kan være en dims der ligner en modstand, den kan i så fald være meget grøn.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-10-13 20:40

Jo der sidder en sikring det er en 6,3 A 250v, men den fejler ikke noget.
Så er næste ting, jeg har en nabo der har radio og tv butik skal jeg købe elektrolyt der, er de meget dyre, eller er der nogen steder det er bedre.
Eller skal han bare "svejse" sådan nogen i for mig.

Mange tak fun2, det her er da spændende, og interessant.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-10-13 20:44

De er ikke ret dyre, 10-50 kr. stk. Hvis din nabo har et værksted, så få ham til at lodde dem i.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-10-13 21:00

Hel nøjagtig står der:

XC
35 V
1000µF
105 grader C (M)
VDA
PET

PS. jeg kan ikke lige finde grader tegnet på tastaturet.

Jeg har set nogen på nettet de hedder aluminiums kondensatorer, er det de rigtige, de ser billige ud. 15,95 kr.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-10-13 21:08

15,95 lyder rimeligt. XC. VDA og PET betyder ikke noget i denne sammenhæng. Huset er af aluminium. Bemærk at de fleste elektrolytter er til 85 grader, men det er åbenbart ikke nok her. Spændingen på den der sættes i må godt være større, men så bliver kondensatoren også større og så kan det være svært at få dem til at passe.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-10-13 21:18

Super mange tak jeg tror jeg klarer det en af dagene.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-10-13 21:47

Fejlen kan være så meget. Defekt elektrolyt er kun en mulighed.

Hvis du skifter så kræver det erfaring i lodning, af elektronik og det rigtige loddegrej .Ellers er det dømt til at mislykkes. Det er også sværere at lodde de gamle ud uden at ødelægge pladen, end at sætte nye i.

Med elektrolytkondensatorer , skal man vende plus og minuspolen korrekt, ellers går det galt.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-10-13 21:55

Jo men kan en tekniker så måle om de er gode nok, det ville jo være rart.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-10-13 21:56

Enig med transor. Har dog set en del defekte elektrolytter i Samsung skærme, og jeg har fået flere skærme op og køre ingen, ved at skifte elektrolytter.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-10-13 22:15

Igen støvsug det mit Samsung tv kan godt gøre det samme og efter en støvsugning starter det igen normalt

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-10-13 22:19

En teknikker kan ikke rigtigt måle om de er gode nok, det er lettere at skifte dem, hvis man er i tvivl.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-10-13 22:29

Det ser ikke ud til der er ret meget skidt i den men det er da nemt gjort, at puste den ud og støvsuge den.
Ja når de ikke er dyrere som så, kan man jo nemt prøve at udskifte dem.

Jeg syntes jo bare den var for ny at smide ud, så kan jeg jo lege lidt med at få den til at virke, og det er jo hel interessant, når der er sådan specialister der hjælper som jer.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 11-10-13 23:16

Hej.
Tak for jeres hjælp, især fun2, nu virker fjernsynet.
Jeg tog printpladen ud og henvendte mig til vores Radio og Tv mand, fik dem til at lodde 2 elektrolytter i til 100 kr. alt inclusiv.
Hjem at samle og den virkede.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-10-13 01:07

Godt at høre at det kom til at virke.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 12-10-13 11:11

Ja det er rart med venner.

Men samsung 5-6 år gammel kan ikke sammenlignes med vores TV i stuen, højst 2 år gammel Grundig 42 tommer, det er en helt anden billede og lyd, selv om den kun kostede 4000 kr. Alt står super skarp på den, nå det var et sidespring.

Godkendelse af svar
Fra : EiHaBr

Dato : 13-10-13 08:46

Tak for svaret fun2.
Det var bare fantastisk.