/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Vinteropbevaring af CV
Fra : myg
Vist : 871 gange
100 point
Dato : 07-10-13 00:06

Jeg overvejer kraftigt at have min gamle CV stående ude i vinterhalvåret, men:

Hvad gør I forskellige for at holde fugten væk fra den indeni ???

Er der nogen, der har erfaringer med at anvende solcelledrevne varme-/ventilationsanlæg til det formål?
De kan erhverves i mindre målestok bl.a. beregnet til at holde sommerhuse frostfrie.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-10-13 01:21

Det burde være ganske overflødigtmed mekanisk ventilation.

Husk på der opstår ikke fugtighed indefra i en ubeboet cv. Så al fugt kommer med luften udefra. Det gør du ikke bedre ved at ventillere mekanisk.
Nu er det jo sådan at den absolutte fugt i luften om vinderen er lav.

På gode solrige dage om vinteren kan de betale sig at holde tagventilen lidt åben.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 07-10-13 01:25

Nu er der en "altid-åben" ventil foruden taglugen, så er det nok at den er åben ?
Der er jo også de små ventiler i gulvet, der er åbne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-13 07:56

Vores c-vogn står ude året rundt.

I starten åbnede vi alle låger i skabene, og satte alle hynderne på højkant i vinterhalvåret, men det er slet ikke nødvendigt!!!

Der er rigeligt med cirkulation når der er nogle tagluger og ventiler i gulvet - i vores er der også nogle under magasinerne.

Fordelen ved at have den indenfor, er at du slipper for alle de sorte striber.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-10-13 08:18

Vi gør som Nordsted1, men se hvad FDM siger om det, og sorter selv:
http://www.fdm.dk/ferie-camping/goer-campingvognen-klar-til-vinteropbevaring

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 07-10-13 08:58

Vores CV'er har gennem alle årene fra 1976 og frem til i dag stået ude. Vores nuværende CV har i to vintre haft monteret en soldreven ventilator, monteret oevr taglugen på toiletrummet.

Vi har ikke kunne konstatere nogen forskel på, at der har været mekanisk ventilation eller ej. Vognen skal ikke sættes ind i et hjørne, men stå rimeligt frit, så det kan blæse ind under- og rundt om vognen. Alle låger/døre inde i vognen stå åbent og hynderne er taget ud fra vægene.

Kun ét år oplevede vi lidt fugt i en vogn, der stod den i en krog med en jordvold langs med og bag vognen.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-10-13 09:06

Jeg har samme erfaring som ovenstående. Jeg lader vinduerne stå på klem. så der er en lille sprække så frisk luft kan komme ind. Det er vigtigt, at der er en lille udluftningsmulighed i taget. Der kommer naturlig udluftning gennem skylightet. Hvis der er en udluftningsventil i loftet, skal den stå åben.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-10-13 17:18

jeg har en lille computerblæser monteret i min båd for at give lidt luftcirkulation. blæseren kører døgnet rundt og jeg har 2 solceller som klarer opladning af batterierne . det fungerer helt suverænt.
når jeg tager batterierne ud om vinteren, kører den bare på solcellerne. og det giver tilstrækkelig ventilation til at der ikke kommer mug og dårlig lugt.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 10-10-13 23:13

Nordsted1
Citat
Fordelen ved at have den indenfor, er at du slipper for alle de sorte striber.

Hvilke striber - er det fra viduesgummiet eller hvad ?

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 03-12-13 11:48

Tak for svaret alka og alle i andre!

Dejligt med lidt erfaringsdeling fra jer mere erfarne campister

Jeg har nu vognen til at stå som i beskriver, og eneste ulempe p.t. er de nævnte sorte striber, som jeg tror kommer fra fugemassen, da de er værst, hvor jeg lige har fuget om i år (med den korrekte fugemasse ).

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-12-13 13:19

Selv tak myg.