/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Sangens originale engelsek titel??
Fra : werter
Vist : 853 gange
500 point
Dato : 06-10-13 08:28

Denne sang er kendt under navnet “Tanti’s Serenade”.

Melodien kan spores tilbage til 1916.

Jussi Björling har sunget den med underteksten “Månstrålar klara”.

På dansk hedder den “Fuldmånen stille sejler/smiler”.
Den var meget kendt i 1950’erne hvor flere sangere lagde stemme til.

Spørgsmålet er: Hvad hed den oprindeligt på engelsk og hvem synger?

LYT: http://www.cjcjcj.dk/music/maanen.mp3

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 06-10-13 11:03

Citat
The famous Italian song "Tanti Serenade". The recording was made in Berlin 1916 for the record company Beka.

Altså er det ikke en engelsk sang!

Der er Ca. 15.600.000 resultater på en forespørgsel på den sang...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-10-13 21:22

Citat
Altså er det ikke en engelsk sang!

Hvem har påstået dét?
Citat
Spørgsmålet er: Hvad hed den oprindeligt på engelsk og hvem synger?

Citat
The original version in English would in 1937 become Jussi's first recording in ... The title of Tantis serenad (Tanti's Serenade) alludes to the Italian clown and ...
http://www.naxos.com/mainsite/blurbs_reviews.asp?item_code=8.110740&catNum=8110740&filetype=About%20this%20Recording&language=English

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 07-10-13 00:24

Om denne Optagelse
8.110740 - Björling, Jussi: Bjorling Collection, Vol.. 2: Sange i svensk (1929-1937)
English
Jussi Björling: Collection, Vol.. 2

Sange i svensk (1929-1937)

Jussi Björling blev født i februar 1911 (på 5th ifølge jordemoderen register, selvom han fejrede sin fødselsdag den 2. i overensstemmelse med kirken registeret) i den svenske provins Dalarna (Dalarna), nær centrum af, hvad der er i dag byen Borlänge. Stora Tuna, ofte givet som hans fødested, er navnet på den landsby, hvor familien var så levende og som nu er en del af Borlänge. Jussi far David var også en tenor og sang lærer, der underviste sine tre ældste drenge Olle, Jussi og Gösta at synge fra deres tidligste barndom. Han lod dem udføre i det offentlige før Jussi var fem og da Björling Kvartetten turnerede de i udstrakt grad i Sverige, og i årene 1919-1921, også i USA. Jussi mor Ester var allerede døde i 1917, kort efter at have født en fjerde søn. Ikke længe efter David Björling død i 1926, gruppen (nu også omfatter den fjerde bror Karl) opløst, og Jussi indtastet Stockholm Musikkonservatorium i 1928. Her og i Operaen Skole var hans lærer den berømte baryton John Forsell, også leder af Den Kongelige Opera.

I 1930, i en alder af nitten Jussi gjort sin officielle debut på Det Kongelige Opera i Stockholm som Don Ottavio i Mozarts Don Giovanni og i de næste par år sang han et bredt repertoire af roller der. Hans første store gennembrud kom på en betragtning i Tivoli i København i sommeren 1931. Som operasanger, gjorde han sin første solo ture uden for Sverige i 1936 og 1937 stadig synger sine roller i svensk. Han dukkede op i Tjekkoslovakiet og Tyskland, men først og fremmest på Vienna Opera og blev overalt mødt med stor anerkendelse. I efteråret 1937 gav han sin første London betragtning på vej til USA, hvor hans tidsplan omfattede tre General Motors radio koncerter fra Carnegie Hall og operaforestillinger i Chicago i Rigoletto og La Bohème. Jussi Björling succesfulde Metropolitan debut kom i November 1938 som Rodolfo.

I 1939 gjorde Jussi hans Covent Garden debut i Trubaduren i Firenze og i 1940 åbnede han Met sæson for første gang i den nye produktion af Un ballo i maschera hvor han optrådte som kong Gustaf III i Sverige. I løbet af de senere krigsår, primært han forblev i sit hjemland. Hans italienske opera debut dog fandt sted i 1943 i Trubaduren i Firenze.

I efteråret 1945 vendte Jussi Björling til USA for en otte-måneders turné og i resten af ??sit liv, han sang udstrakt der, som en opera kunstner med Metropolitan, San Francisco og Chicago operaer, men endnu mere i betragtning og koncert, ofte på radio og tv i programmer som Ford søndag aften Hour, Voice of Firestone og Standard Hour. Björling altid tilbage til Sverige og tilbragte somrene med sin kone Anna-Lisa og deres tre børn på Siarö i Stockholms skærgård. Han sang også ofte i opera og koncert i Sverige og de øvrige nordiske lande, hvor han nød stor popularitet. Han optrådte to gange i Milano med La Scala selskabet (Rigoletto i 1946, Un ballo i maschera i 1951), men vendte tilbage til Covent Garden kun i 1960 (La Bohème), selvom han blev hørt i betragtning mange gange i Storbritannien i 1950'erne. I 1954 lavede han en omfattende koncertturné til Sydafrika.

Jussi Björling komplette opera og operette repertoire bestod 55 roller, men de fleste af dem blev efterladt på hans vej til verdensberømmelse. Således hans totale opera repertoire efter krigen bestod af tolv roller. Han fortsatte med at synge ti operaer, som han havde lært i Stockholm op til 1936: Aida, Trubaduren, Un ballo i maschera, Rigoletto, La Bohème, Tosca, Cavalleria rusticana og Pagliacci i den italienske repertoire og Gounods Faust og Romeo et Juliette i fransk. I de senere år, tilføjede han Puccinis Manon Lescaut og Verdis Don Carlo, sidstnævnte i den berømte produktion, som i 1950 åbnede Met sæsonen og Rudolf Bing æra som general manager. Jussi Björling var også en fremragende fortolker af lieder og andre kunstsange og på hans koncert-programmer, blev sange af hovedsagelig tyske og skandinaviske oprindelse fremtrædende og værdsat sammen med opera arier.

I sine sidste år, lidt Jussi Björling fra hjertesygdomme. Hans liv blev tidligt endte med et hjerteanfald i sin søvn på hans elskede Siarö på 9 september 1960. Det er nu mere tydeligt end nogensinde, at verden derefter mistede en af ??sine ypperste kunstnere, for eksempel, han i flere meningsmålinger i forskellige lande er blevet valgt som den største sanger i det sidste århundrede. Heldigvis han efterlod et stort optaget output, hvorigennem vi er i stand til at opleve sin kunst. Björling s var en stemme af sjælden skønhed og umiskendelig klang med en karakteristisk svagt sorg i det. Det var endog hele registrere op til den pragtfulde og nemt produceret top noter, blev produceret med en perfekt teknik og stor musikalitet og sans for stil. Hans sang meddeles straks, og han kunne nå store dramatiske intensitet uden at ty til ikke-musikalske effekter.

Jussi Björling begyndte at optage meget tidligt, selv om man ser bort fra de unikke barndom optagelser af ham og hans brødre, hvoraf to er givet eksempler på i slutningen af ??denne optagelse. Den 4. oktober 1929, næsten et år før Jussi debut på Royal Opera i Stockholm han underskrev sin første pladekontrakt med Skandinaviska Grammophon AB, den svenske HMV repræsentant. Inden november 1933, da han begyndte en række opera indspilninger han gjorde omkring tres optagelser på svensk, det store flertal af som tilhørte den lettere repertoire. Denne cd med populære sange omfatter atten svenske HMV optagelser fra denne periode, der begynder med hans første bevarede tenor optagelse, Gondolsång (Torna a Surriento), lavet i december 1929, hvor Jussi var atten. Der er også to optagelser fra 1936 1937, hvor hans internationale karriere var allerede begyndt.

De HMV optagelser her blev alle udført af Nils Grevillius. Grevillius, som blev Royal Court Dirigent i 1930, var næsten altid i spidsen for Jussi Björling opera optagelser i Sverige, men dirigenten havde også interesse i, og en følsom fornemmelse for lettere musik. Han havde allerede været en jazzpianist under studieårene i det andet årti af det tyvende århundrede, og i 1929 indspillede han dansemusik med en speciel studie orkester kaldet Grew Jazz Band. Hans populære optagelser med Jussi Björling er alle tæt holdt sammen med klare konturer og fine koordinering mellem solist og akkompagnement. I samme periode, også Jussi indspillet populær musik med andre ledere og dans og underholdning orkestre. Disse optagelser vil blive præsenteret i en ny udgivelse i den nuværende serie.

De tidlige tenor optagelser viser en forbløffende modenhed i den unge sanger, men det er vigtigt at huske, at Jussi Björling havde sunget offentligt siden en alder af fire og havde lært en lydteknik af sin far. Selvfølgelig fortolkning ville udvikle sig betydeligt over tid, men den perfekte intonation og let åndedræt er der allerede, og der er en særlig charmerende, uskyldig og drømmende kvalitet i ungdommelig stemme. Jussi Björling viser, at han havde evnen til at gøre temmelig trivielt melodier lyd attraktiv.

De fleste af sangene her ikke hører til Jussi Björling koncert repertoire, som på et tidligt tidspunkt antaget en markant alvorlig karakter, men han udførte dem, så vidt vides, kun i grammofonen studiet. De tre undtagelser er Henry E. Geehl er til grave Allén (For You Alone), Ruggero Leoncavallo s Mattinata og Ernesto De Curtis 'Gondolsång (Torna a Surriento).

For You Alone synes at have været en af ??Jussi tidligste favoritter. Han havde allerede sunget det på sin første radio optræden marts 1928, og det var også en af ??de to sange, som han tilbydes på sin optagelsesprøve til konservatoriet samme efterår. Så hans præstation fik den højest mulige mark, 150 point. Den originale version på engelsk ville i 1937 blive Jussi første indspilning på dette sprog. Leoncavallo s Mattinata allerede var blevet sunget af Jussi da han stadig var turné med sine brødre i en alder af femten, og det blev hørt på en af ??hans tidligste radio optrædener i samme år som optagelsen. Da han var blevet en international kunstner, begyndte han at synge både Mattinata og Torna a Surriento på italiensk. Komponisten af ??sidstnævnte sang var Ernesto De Curtis og forfatter til den oprindelige tekst hans ældre bror Giambattista, der selv skrev Carmela, den anden napolitanske sang her inkluderet.

Tre af de nuværende sange er af dansk oprindelse, og det er værd at huske, at Jussi Björling første internationale gennembrud fandt sted i Tivoli i København. "Og pludselig kommer der en tyve-årig svensker hele vejen fra Dalarna og synger så vores hjerter smelter ... en strålende lyrisk tenor med den smukkeste klang ", skrev kritikeren Axel Kjerulf. Hugo Gyldmark charmerende serenade Gitarren klingar (Guitar Sounds) var dedikeret til Jussi af komponisten. Emnet for Michael Handberg-Jørgensens Klownens tango (The Clown s Tango) kan minde lytteren om Vesti la Giubba, senere en af ??Jussi Björling foretrukne arier. Den mest populære af disse danske melodier i Sverige er uden tvivl Mogens Schrader s serenade Sommarnatt (Summer Night), som hauntingly fanger stemningen i "den afdæmpede lyset af midsommer nætter. Jussi indspillet denne sang to gange, og den første version er medtaget her - i en blidere humør end hans ofte genudgivet version fra 1936 - er en virkelig sjældenhed.

Bliv min, so are the world min (Be Mine og verden er Mine) engang blev kendt gennem den irske tenor John McCormack. Jussi Björling gjort et enestående bidrag til diskografi den britiske komponist Edward Elgar med Violer, et arrangement af Elgars stykke for violin og klaver Salut d'amour. Denne sammensætning blev hurtigt meget populær og 87 optagelser af forskellige typer er blevet bemærket i løbet af første halvdel af det tyvende århundrede alene, men som teksten i en Elgar antologi siger: måske ingen af ??dem var mere ualmindeligt end versionen med svenske ord sunget af Jussi Björling. Den svenske udgave fortæller om 'duggede duftende små violer' som symboler på trofasthed.

Den italienske Enrico Toselli engang blev verdensberømt gennem sin Serenata, som Elgar sammensætning fordelt i talrige arrangementer. Titlen på Tantis Serenad (Tanti s Serenade) hentyder til den italienske klovn og cirkus direktør Bedini, der tog scenen-name Tanti og tilbragte den sidste del af sit liv i Sverige. Det er blevet antaget, at den charmerende italiensk stil tune ville være identisk med en, der Tanti plejede at synge til sin egen harmonika akkompagnement. Ifølge en note i forlagets arkiv, tekst, 'Er Bright moonbeams skinnende ... ", der forestiller en serenade scene i Venedig, blev skrevet af Arvid Ödmann, en af ??Jussi Björling største forgængere som første tenor på Royal Opera.

Jussi Björling er også hørt her i et par eksempler på svensk populærmusik, typisk for deres tid: Axel Åström s I Lyckans tempelgård (I Sanctuary of Happiness), Folke Törnquist s O Milda Sang (Oh Søde Song) og Min sommarmelodi (My Summer Tune) ved pseudonyme Bickvor. En begavet, men eventyrlystne komponist, også er aktive internationalt var Johnny Bode, der skrev den tango-serenade Min längtan är du (du er min Længsel). Gypsy romantik, så populære internationalt på dette tidspunkt, er repræsenteret af den velkendte Svarta Your Eyes (mørke øjne - den russiske Ochi chernye) og Varför älskar jag (hvorfor jeg elsker). Et internationalt hit var Ninon af Walter Jurmann og Bronislaw Kaper, kendt gennem filmen en sang til dig, hvor det blev sunget af den polske tenor Jan Kiepura.

De to sidste HMV optagelser her medtaget blev registreret langt senere end de andre, i 1936 og 1937 omkring samme tid som Jussi Björling begyndte sin internationale indspilning karriere. Ja, ja, ja, skrevet af den chilenske-fødte komponist Osman Pérez-Freire, er en charmerende eksempel på sydamerikanske musik. Oprindeligt undertitel 'Memories fra Cuyo', kan det være baseret på en folkemusik-tune fra denne del af det vestlige Argentina. Sangen, når især forbundet med tenoren Miguel Fleta tilbyder 25-årige Jussi en glimrende lejlighed til at vise sin sarte pianissimo sang. Enrico Caruso, komponisten til Ungdomsdrömmar (Dreams of længe siden), var selvfølgelig langt mere fejret som en performer end som komponist. Som den mest berømte tenor for sin tid, blev han meget beundret af Jussi, der er ofte blevet sammenlignet med ham, og fra Jussi far David. Caruso havde indspillet denne sang sig selv i 1912.

De afsluttende elementer kommer fra en af ??de tre 78s (de to andre var af religiøs karakter), som drengenes trio Olle, Jussi og Gösta Björling registreret for Columbia Record Company, sandsynligvis i New York i februar 1920. Det var i starten af ??deres succesfulde turné med deres far gennem de svenske indvandrere i USA, der begyndte i november 1919 og varede i halvandet år. Det er bemærkelsesværdigt at have optagelser som lad os høre stemmerne fra Jussi og hans brødre i denne unge alder, og som giver et indtryk af den unikke ensemble David skabte Björling. Bemærkelsesværdig, også er det faktum, at en sanger, der her startede hans indspilning karriere ved at gøre akustiske optagelser gennem et horn ville i løbet af de sidste år af sit liv, gør hi-fi optagelser i stereo.

Märta Karn, en fætter af drengene der undertiden hjalp David med husarbejde, har husket, hvordan hun engang skete for at indføre den muntre melodi Sommarglädje (Summer Joy) til familien. En sjov detalje i optagelsen er den blide latter i slutningen, da en af ??drengene - ifølge Märta, formentlig Gösta - ikke længere kunne dy sig.

Melodien og originale tekst Barndomshemmet (My Childhood Home) blev skrevet af den amerikanske Paul Dresser (bror til den berømte forfatter Theodore Dreiser). På bredden af ??den Wabash, langt væk som den velkendte original kaldes, blev vedtaget i 1913, da staten Song of Indiana. I sit svenske udgave blev sangen en favorit blandt svensk-amerikanere. Teksten holdt nostalgiske indstilling af originalen, men barndomshjemmet, som opstår der blev beskrevet som en "rød lille hytte", og i den nye indstilling gammel svensk indvandrer lader sine tanker løber fra 'det land i Vesten', hjemme til "kære gamle Sverige nu og da" med nostalgi for sine forældre - 'kæreste Mary' er ikke længere involveret.

Harald Henrysson

Producer note

Vores intention med dette remastering var at genskabe så meget som muligt af Jussi Björling unikke stemme og rige spektrum af overtoner. Derfor har vi taget stor omhu ikke at anvende al den støjreduktion, at dagens fineste udstyr kan opnå. Ideen var, at lytteren skal have mulighed for at opleve atmosfæren og følelsen af ??nostalgi, at disse 78rpm shellak diske fra 1920'erne og 1930'erne kan tilbyde. Deltagelsen af ??medlemmer af Jussi Björling Society tjente som lytter reference.

Denne skive er dedikeret til mindet om den afdøde Lars 'Bampe' Karlsson, der arbejdede på grammofonen arkiv af den svenske Broadcasting Corporation fra 1970 og frem. Bampe kreative og innovative evner i overførslen af ??ældre indspilninger har været en ledestjerne for alle os, der arbejder med overførsel af 78s og voks.

Stefan Lindström

Stefan Lindström har arbejdet inden for optagelse teknikker og lydgengivelse siden 1970'erne, og har gjort mange grammofon optagelser af alt fra pop og jazz til kammermusik. På et tidligt tidspunkt begyndte han at fungere som konsulent på restaurering af gamle optagelser til forskellige arkiver og institutioner. I løbet af de seneste årtier har han arbejdet med lyd restaurering og arkivering og har genoprettet et stort antal genudgivelser af gammelt materiale fra voks cylindre, wire optagere og shellak går tilbage til den tidligste barndom optagelse teknologi.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 07-10-13 20:35

Den italienske Enrico Toselli engang blev verdensberømt gennem sin Serenata, som Elgar sammensætning fordelt i talrige arrangementer. Titlen på Tantis Serenad (Tanti s Serenade) hentyder til den italienske klovn og cirkus direktør Bedini, der tog scenen-name Tanti og tilbragte den sidste del af sit liv i Sverige. Det er blevet antaget, at den charmerende italiensk stil tune ville være identisk med en, der Tanti plejede at synge til sin egen harmonika akkompagnement. Ifølge en note i forlagets arkiv, tekst, 'Er Bright moonbeams skinnende ... ", der forestiller en serenade scene i Venedig, blev skrevet af Arvid Ödmann, en af ??Jussi Björling største forgængere som første tenor på Royal Opera.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-10-13 20:38

Citat
The original version in English would in 1937 become Jussi's first recording in ... The title of Tantis serenad (Tanti's Serenade) alludes to the Italian clown and ...

http://www.naxos.com/mainsite/blurbs_reviews.asp?item_code=8.110740&catNum=8110740&filetype=About%20this%20Recording&language=English

At siden så skulle oversættes, var vel ikke spørgsmålet

Annuller spørgsmålet
Fra : werter

Dato : 06-12-13 23:55

Tak for mange - endda særdeles udtømmende svar. Desværre ikke svar på præcis det, jeg spurgte om: Hvad var den oprindelige engelske titel og hvem synger...