/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
spørgsmål omkring cider brygning
Fra : DBG1
Vist : 224 gange
100 point
Dato : 04-10-13 16:12

Hej.. jeg kunne godt tænke mig at lave noget cider ud af mine æbler og derfor har jeg nu skaffet mig en presse, en maskine til at rive æblerne i strimler, 5 spande og 30 1-liters flasker.

ifølge bogen "den nye komplette håndbog i selvforsyning" er dette fremgangsmåden.. men jeg er dog lidt i tvivl om nogle få punkter, så håber i kan hjælpe mig:

#1. kværn æblerne
#2. Pres saften ud i et kar/spand
#3. Stil spanden i en vask i et døgn dækket med ostelærred over for at holde edikkefluer væk.
#4. Hæld indholdet fra spanden over i en ny ren spand gennem en si, og lad kun bundfaldet blive tilbage i den gamle spand.
#5. Nu er der 20-25 liter ren æblesaft. Her kan der evt. tilføjes et par skefulde komercielt gær. Tilsæt ½-1 kg sukker (33,33 gram sukker pr liter æblesaft). sukkeret tilføjes ved at blande det med et par liter kogende vand og så hælde sukker-vands blandingen over i æblesaften.
#6. Læg et tætsluttende låg på gærkarret, og hold det varmt.
#7. Det er færdiggærret når det ikke længere er sødt, og væsken begynder at blive klar og der ligger brunt gærskum langs kanterne (tager 10 dage til 3 uger)
#8. Stil gærkarret et køligt sted i et døgn
#9. Hæld det på flasker på samme måde som hvis det havde været øl.
#10. tilsæt evt. lidt ekstra sukker for den sekundære gærring.

her er mine spørgsmål:
- til punkt 3:
det første døgn skal det stå i vasken med ostelærred over.. er det ikke fint nok med et viskestykke? hvis ikke hvor køber man så ostelærred?

- til punkt 5:
Han skriver at man kan gøre det uden noget gær men er det noget i ville anbefale? hvis ikke hvor kan man så købe gæren hvis man skal ha fat i noget hurtigt (imorgen)? er det rigtigt man kan bruge alm. brødgær (dog økologisk) til dette formål?
Tror i 33,33 gram sukker pr. liter æblesaft er udemærket eller ville i have gjort det anderledes? og ville i også ha puttet 1-2 liter vand i sammen med sukkeret?

- til punkt 6:
han skriver der skal et tætsluttende låg på gærkkaret.. de spande jeg bruger er af metal og har intet låg til, tror i de duer alligevel hvis jeg evt. putter et viskestykke over eller noget film henover? skal det være helt lufttæt og er det nødvendigt med en gærlås?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-10-13 22:30

Citat
:~

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-10-13 22:31

Annuller spørgsmålet
Fra : DBG1

Dato : 04-10-13 23:20

jeg har fået et svar i den anden tråd jeg lavede