/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lovligt at tage billeder af bygning?
Fra : ThomasL1988
Vist : 835 gange
100 point
Dato : 03-10-13 14:54

Hej med jer.

Er der nogen der ved om det er lovligt bare at troppe op til et større firma og begynde at tage billeder af deres bygning og logo osv. udefra.

Jeg går ud fra at man skal have en aftale med dem først. Men hvad nu hvis jeg ikke går ind på deres grund?

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 110 point
Dato : 03-10-13 15:07

prøv at google dit spørgsmål,..
http://130.225.180.61/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02425365

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-10-13 15:12

Ja, hvorfor dog ikke, så længe du befinder dig på offentligt område, når du gør det.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-10-13 15:16

Jeg er slet ikke inde i det tørre jura,men...så længe du er på lovligt offentlig territorium,ville jeg gøre det med sindsro. Ellers skal det direkte være skiltet. Som f.eks. ved militære installationer.

Går du ind på deres enemærker,er sagen naturligvis,en hel anden....der vil det nok være klog,med en aftale.

Selv har jeg taget masser af billeder,fra danske herregårde og slotte. Også på deres grund. Men det har hovedsageligt,været hvor de har haft cafe/restaurations drift. Det er jo så også offentlig område.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-13 16:08

Hvis du stiller moster anna i forgrunden så er det jo hende du fotograferer.
Du må ikke benytte billeder kommercielt uden tilladelse.
Du må ikke vise og kommentere private / firma - bygninger uden tilladelse.

Er du journalist, kan du gøre hvad du vil.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-10-13 16:32

Citat
Er du journalist, kan du gøre hvad du vil.

.... så har du åbenbart ikke læst mit link :
http://130.225.180.61/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02425365

(Kilde: Danmarks Journalistforbunds pjece ” Fotografering og privatlivets fred”)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-13 17:03

Dette er skrevet som provokation:
"Er du journalist, kan du gøre hvad du vil"

Og nej - jeg fik ikke læst dit link.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-10-13 20:57

du må bare ikke bruge billederne kommersielt

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 04-10-13 11:50

For at undgå tvivl og diskussion, kunne du vel kontakte firmaet og forklare dit formål og bede om deres OK. Hvis du går rundt uden en aftale, vil det virke mystisk, og du risikerer sammenstød med deres sikkerhedsvagt eller at de ringer til politiet. Så hvis du har et OK formål, så ring til dem eller gå ind i deres reception og spørg.

Godkendelse af svar
Fra : ThomasL1988

Dato : 08-10-13 18:32

Tak for svarene.
Ja jeg har pressekort men det er pinligt at hive det frem med mindre der er en god grund og det er der ikke i det her tilfælde