/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Frossen skulder
Fra : vivib
Vist : 460 gange
300 point
Dato : 01-10-13 08:27

Hej
Ved ikke lige i hvilken kategori dette spørgsmål hører under, så jeg prøver her.

Jeg fik en Frossen skulder for ca 1 år siden. En forfærdelig sygdom med mange smerter, ingen søvn armen ville ikke ligge, græd meget.
Jeg blev operaret i April måned og kom hurtig til genoptræning 2 mdr. hos fys på hospitalet, hvor jeg blev opereret og videre til kommunen i 2 1/2 måned.
Jeg kan bruge armen og det er rart, men har stadig en ømhed og svien i skulder og snerren ned langs armen, som kommer og går flere gange om dag, men jeg er dog generet af dem, men de forfærdelige smerter har jeg gudskelov ikke mere.
Har nogen her på siden kendskab til denne sygdom, har været igennem dette helvede eller har nogen erfaring med dette, for jeg er så meget i tvivl om det er sådan man har i skulder/arm.
Kunne godt tænke mig at vide, hvad andre har været igennem.

Mvh. Vivi

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-10-13 09:10

Velkommen i klubben

Jeg slæbte rundt på den i 9 måneder hvorefter den gik i sig selv på bare 14 dage, ganske som både læge, fysioterapeut og internettet beskrev, jeg fik et par blokader i begyndelsen, men de gjorde mere ondt end skulderen, hos fysio fik jeg så anvist nogle øvelser der skulle holde musklerne i gang og holde området afslappet.
Det er sjældent de opererer, netop fordi at det hos de fleste går over igen.

Og nej, man kan ikke meget, bare at dreje hovedet koster smerter, jeg arbejdede dog fuldtids på slowdown i hele perioden.

Kommentar
Fra : vivib

Dato : 01-10-13 09:19

Hej Luffe
Tak for dit svar, før operationen blev jeg henvist til fys, og det blev bare værre.
derefter blev jeg henvist til smertelæge, hvor jeg fik blokader som heller ikke hjalp.

Efter 6 måneder blev jeg henvist til Ortopæd, og blev opereret 6 dage efter konsultation på hospitalet t , jeg vil dog sige, at det har jeg aldrig fortrudt.
Det jeg undre mig over er de ubehag jeg stadig har som jeg egentlig ikke kalder smerter, når man først har prøvet de smerter før operationen. Det er ubehageligt den snerren der er ned langs armen og ømhed og svien i skulderen flere gange om dagen, derfor ville
det være rart at vide om andre i samme situation evt. havde det på samme måde.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 01-10-13 09:34

Har prøvet denne lidelse 3 gange, 2 x i den højre skulder og 1 x i den venstre og jeg havde smerter dag og nat og det var værst om natten.
De første par måneder var værst, efterhånden som skulderen "frøs" til og jeg ikke kunne bevæge armen tog smerterne af. Jeg fik ikke gjort noget ved det da jeg er meget imod behandling med blokade og operation var slet ikke på tale.
En vekslende behandling med ispose og varmepose tog lidt af smerterne.
Efter ca. 3 - 4 måneder klingede smerterne af og langsomt begyndte jeg at kunne bevæge skulderledet igen. En næsten fuld bevægelighed fik jeg først efter ca. 12 måneder.

Kommentar
Fra : vivib

Dato : 01-10-13 09:43

Hej Otnob.
Tak for svaret, jeg kan love dig for at jeg også gjorde det samme som du skriver, jeg gik endda til akupunktur i 2 måneder, som jeg selv måtte betale for at se om det kunne hjælpe inden jeg blev opereret.
Mine smerter var så slemme at jeg endda overvejede at gøre noget ved mig selv, for at blive fri for de smerter, (Gudskelov besindede jeg mig) kunne ingenting med den arm og samtidig påvirkede det også min højre arm, såsom tøj havde jeg svært ved min arm var som klistret til kroppen, tøj måtte ikke veje noget og sidde for tæt til min arm/skulder. Kunne ikke have social samvær jeg snerrede af alle så jeg levede total isoleret indtil operation.

Vivi

Kommentar
Fra : Jesperoghellen

Dato : 01-10-13 13:36

av av av ... Har ikke selv prøvet at have en kold skulder, men min dejlige kone har. og kan fortælle jer, det har været et maridt for hende, gennem de sidste 7 år. Hvor den er vendt tilbage 4 gange. Blev nødt til at tage fri fra arbejde, for at pleje og passe hende. Håber aldrig jeg selv bliver ramt, eller at hun nogensinde igen skal udsættes for den forfærdelige smerte. Søg viden på :
Kode
<a href=http://www.google.dk>google.dk</a>

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 01-10-13 17:55

Hej Vivib

Dette at du blev opereret i skulderen får sikkert forløbet af den frosne skulder til at blive anderledes end uden en operation og måske er det en forklaring på at du efter 1 år stadig har smerter. Ved en sådan ret kompliceret operation kan f.eks. en nerve været kommet i klemme eller andet som forlænger smerterne og varigheden.

Du burde faktisk have røngenfotograferet skulderen for at se om alt er i orden efter operationen.

Du er sikkert også uheldig med at have en ret lav smertetærskel.

På Google kan du få flere resultater om frossen skulder f.eks dette:

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/knogler-muskler-og-led/sygdomme/skulder-og-overarm/frossen-skulder-kapsulit/