/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
bejdse og massiv bøg
Fra : danielmj
Vist : 535 gange
20 point
Dato : 30-09-13 18:32

Hejsa!

Jeg er i gang med at istandsætte et gammel Bølling bakkebord.
Jeg bestemte mig for, at jeg ville give træet en ny farve ved at bruge noget bejdse.

Nu har jeg købt bejdsen, men træet lader ikke til at ville tage imod det. det lægger sig bare i overfladen og kan tørres af uden problemer. Jeg har hørt at bøg, som bordet består af, er rigtig dårligt til at tage imod olier og bejdse.

Hvad siger I? skal jeg behandle træet med noget andet først?
Jeg har i forvejen slebet og givet træet trærens.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-09-13 20:14

Hvis bordet er blevet ordentligt grundolieret, tager det ikke imod vandbejdse. Hvis du absolut vil farve om, er du nødt til at bruge spritbejdse eller lave en laserende olie i den rigtige tone, altså finde et farvestof, som opløses i linolie, ikke bare blandes med.
vh
pbp

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-09-13 20:15

Citat
men træet lader ikke til at ville tage imod det

Har du slebet det ned = under alt det gamle skidt og ? muligvis maling/ shelllak

Bagefter = efter en nedslibning - giver du det ën gang vand og lader det tørre og endnu en omgang med slibning, men lær og bliv klog.

http://www.beckers.dk/tips-og-raad/gor-det-selv/bejdse-og-klarlaker/

Kommentar
Fra : danielmj

Dato : 30-09-13 21:50

Jeg tror ikke bordet har været olieret

Jeg har slebet det en nasse. Det har ikke fået snavset til at forsvinde. Jeg har dig fundet en dyre, som får skidtet til at forsvinde., så nu prøvet jeg det kombineret med noget mere slibning!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-10-13 07:10

du skal have al lakken af og så skal du bruge spritbejdse.

Kommentar
Fra : danielmj

Dato : 01-10-13 08:44

Beklager den dårlige grammatik i min forrige besked. Jeg mås stoppe med at skrive fra min mobil, når jeg er træt! :D

Men jeg må vel bare prøve at slibe endnu mere.

Er der nogen, der ved, om man kan få spritbejdse i nogle spændende farver? Den bejdse jeg forsøgte mig med var i arkitekt grå (smoked oak lig), og jeg kunne rigtig godt tænke mig noget lignende! Men de steder jeg har set på spritbejdse, er det altid nogle kedelige og enkle farver... :)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-10-13 09:15

Bøg erhårdt løvtræ som væsker kun svært trænger ind i .
Hvis der også er rester af tidligere behandling bliver det endnu sværere.
Hvad er der i den r
trærens du har brugt ?

pas på med produkter uden ordentlig deklaration. Trærens , møbelrens, træolie og lignende er fantasinavne, som siger noget om hvad det er tænkt at bruges til, men det kan være hvad som helst og også indholde noget som forsegler overfladen.