/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Kan ikke installere GRUB loaderen
Fra : o.v.n.
Vist : 570 gange
400 point
Dato : 29-09-13 22:09

Hej jeg ville lige opgradere min Linux Mint 15 nyeste distro, det gik fint med at hente og brænde, men det gik galt da jeg ville installere systemet ovenpå den gamle Mint 13, alt så ud til at gå planmæssig indtil computeren skulle genstartes, så kom der en besked om at Grub ikke kunne installeres på den valgte partion og jeg blev bedt om at vælge en anden placering, men lige meget hvad jeg forsøgte så vil Grub ikke installeres, jeg afbrød installationen og forsøgte igen - samme besked om at Grub ikke kan installeres på den valgte enhed.
Der er en Windows 8 med Dokumenter på den første harddisk, opgraderet fra XP i efteråret 2012
På den anden harddisk er Linux med tilhørende mapper
Det er gået fint alle de andre gange jeg har nyinstalleret Linux, hvad mon der er galt nu?
Hvis ikke det lykkes med hjælp fra jeg, så står jeg med en computer der ikke kan starte

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-13 22:42

Citat
Hvis ikke det lykkes med hjælp fra jeg, så står jeg med en computer der ikke kan starte.

Der er jo ubuntudanmark.dk som sikkert vil hjælpe selvom det er Mint.

Jeg prøvede selv at ny-installere Mint 15 på en 16 GB pen (via min gamle Zepto) - det blev ikke så godt, så jeg kører med Mint 14 i stedet for på den pen.
En anden pen med Mint 14 bruges til bankbesøg.

Jeg har bøvlet for meget med grub og dual-boot, så nu er det kun min gamle stationær med XP som kører dual-boot via windows partitionen og de forskellige Linux har grub på egen partition.
Den hedder http://boot-us.com/

Vil det sige at du ikke kan komme forbi win 8 og køre Mint Live

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-13 22:44

Hvis din computer er af ældre dato og ikke har den grimme win 8 bios-lås............så kan det måske hjælpe at vælge genstart fra win 8 nedlukning.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-09-13 23:14

Som jeg skrev i spørgsmålet så er det en gammel XP computer som blev opgraderet, du havde et tip engang om hvordan man installerer Linux på en Windows 8 computer, den har jeg i beghovedet til engang det bliver aktuelt, jeg har endnu ikke set en fabriksny Windows 8 computer.
En ubrugelig computer er overdreven, jeg har lige brugt System og Reparations CDen og nu kan Windows 8 starte, den står faktisk og er lige startet her ved siden af mig, men den nyinstallerede Linux Mint kan ikke startes.
Er der nogen mulighed for en frisk Linux installation sammen af Windows 8?
De skal være på hver sin fastmonterede harddisk, jeg går nemlig ind for flere styresystemer på samme computer
Citat
Vil det sige at du ikke kan komme forbi win 8 og køre Mint Live
jow ingen problemer der og jeg kan også vælge at installere, det gør jeg så ved at vælge "Noget andet" og så selv bestemme på hvilken partion Linux og Home skal ligge, ingen problemer der før installationen er næsten færdig, så komme beskeden om at Grub ikke kunne installeres på den valgte enhed, først valgte jeg at have Grub på samme harddisk som Linux, så forsøgte jeg at lade systemet bestemme at den skulle ligge på første harddisk, den som Windows ligger, det gik heller ikke, hvad gør jeg for at få Mint eller Ubuntu ind igen?
Filer som er gemt på Ext partionerne kan reddes ud med live CD ikke noget problem der, det er kun fordi jeg ikke er færdig med Linux endnu, jeg kan nemlig godt lide at bruge Linux som jeg bruger til bank og meget andet

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 400 point
Dato : 29-09-13 23:30

Forstår jeg det ret, at du har Win 8 på een harddisk og Linux på en anden Harddisk. Og at de begge sidder i maskinen.
Jeg ved ikke om boot-us bootvælgeren kan køre på win 8

Hvis de installeres hver for sig med den anden Harddisk ude / koblet fra (husk begge kabler) - så kan det jo nemt styres via bootvalg i opstarten med F...et eller andet.

Hos mig trykker jeg bare F12 i starten og vælger USB med min pen der er Mint 14 på.

Med 2 harddiske vil den ene stå som auto bootable og der skal bootvælgeren installeres.
Om grub kan starte/vælge win 8 ved jeg ikke.

Lukker for i dag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-13 23:36

På min XP kan jeg vælge:
XP
ubuntu
Mint
Zorin (som dog ikke bruges mere)

Bootloader lægges på tilsvarende partition som Linux udgaven ligger.
Swap er fælles på en udvidet partition.
jeg trækker ikke home ud på en partition (selvom jeg burde gøre det)

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-10-13 11:11

Tak for svaret Eyvind. desværre ingen løsning på problemet, det lød ellers som et godt forslag at trykke på F9 og selv vælge opstartsdisk, men Mint kan ikke starte, den skal vist bruge grub ligesom Windows har boot.ini til at starte systemet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-10-13 11:52

Når jeg installerer linux på en partition eller pendrive, tager jeg enten den indbyggede harddisk ud eller sørger for at grub lægges på den partition som linux lægges på. Inden jeg blev modig tog jeg altid harddisken ud under operationen. Når du vælger "noget andet" har du en linie i det billede hvor du laver partitioner og med pilen kan du bestemme hvor grub skal ligge.

Min computer er så gammel at der kun fantes XP og Vista. Jeg købte en tom bærbar computer, og fik drivere med til XP og Vista......................samtidig med at den stod til at kunne køre ubuntu.
Nu kører den med win 7 og 8 på hver sin harddisk. Mint 14 køres fra 2 pendrive, hvor den ene kun er til bankbesøg.