/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Nikon SB 910 off camera med IR?
Fra : OdinA
Vist : 554 gange
316 point
Dato : 29-09-13 20:43

Er der nogen der ved om det er muligt at stille sin flash på bordet ved siden af sit kamera (Her et Nikon D90) og skyde "trådløst", uden en flash trigger på kameraet?

Ham jeg købte den af sagde at jeg godt kunne via IR. Men det kan jeg ikke finde nogle steder i manualen.

Så skal jeg have et sync kabel, eller en trigger for at fyre flashen af når den f.eks står på et bord?

Accepteret svar
Fra : gertfthomsen

Modtaget 326 point
Dato : 29-09-13 21:04

Ren infrarød flash affyring med Nikon - det har jeg ikke hørt om.

Du skal bruge den interne flash til at trigge sb910'eren.
Den eksterne bliver så styret via infrarød kommunikation.
Både ekstern flash og flash menuen skal sættes til commander mode.

Du kan i commandermenuen i kameraet nedjustere styrken af den interne flash 3 blændetrin, så det overvejende er den eksterne der giver belysningen.
Specielt hvis du skyder i RAW (NEF) kan du I realiteten øge den forskel ved at opjustere den eksterne flash 1 trin og så nedjustere 1 trin i billedbehandlingen. Du kan muligvis gøre det samme ved at nedjustere flash eksponeringen (+/- knap på venstre side mellem objektiv og indbygget flash - i hvert fald på D70, d300 og d800 som er de kameraer jeg kender).
MVH
Gert

Godkendelse af svar
Fra : OdinA

Dato : 29-09-13 21:28

Tak for svaret gertfthomsen.

Genialt. Det var den interne flash jeg ikke lige vidste skulle være oppe.
Tusind tak.