/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
I gang med nyt gulv
Fra : ganga
Vist : 613 gange
100 point
Dato : 29-09-13 19:18

Hej..
Er i gang med at skulle sætte en gasbeton væg op, og derefter sætte nyt beton gulv.
Først er jeg i gang med at banke gulvet op, da der jo skal sættes isolering osv. i gulvet.
Er gået i gang i et af rummene, og kan se at jeg er kommet frem til, noget der minder om sand.
Jeg er startet i ca. midten, og når jeg graver, skrider det fra siden. Jeg er dog nervøs for, når jeg kommer hen langs væggene, at det der er under vægen også skrider.
Kan man ikke starte henne langs væggen, og støbe noget, som gør at det holder.., og ikke skrider.?

Er der nogen der har erfaring på dette område.., må i meget gerne melde tilbage.., alle svar er velkommen..!!

På forhånd tak..!!

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 29-09-13 19:22

Skal lige siges, at der hvor jeg er gået i gang, er der vægge i forvejen.., og disse skal være der..!! - der er først andre steder, at der skal sættes vægge op.., men det har egentligt ikke noget med sagen at gøre nu.., det er mere hvordan jeg undgå at det skrider for mig..

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 29-09-13 19:25

Kan du fortælle lidt om fundamenter i nærheden ? Hvor langt går det ned ?

Hvor langt ned skal du før du finder sand?

Er der noget isolering / lecca ?

Er det et gammelt hus ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-09-13 19:26

Du kan jo prøve at banke en lang stålstang ind i sandet og se om det møder modstand ved de vægge du er bange for.
Hvis de går forbi væggen - ville jeg ikke gå videre.

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 29-09-13 19:47

Hmm., ved ikke rigtig hvordan fundamentet er i nærheden.., jeg har banket det øverste beton lag af.., dvs. ca. 15-20cm.., derefter fremkommer sandet. Beton laget ligger under hvor lecca lå. Huset er fra 1966

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 110 point
Dato : 29-09-13 20:09
Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-09-13 20:28

En tung væg - det er også gasbeton, skal absolut stå på et stabilt fundament.

Man har måske kunne stille en væg , og kunne få den til at blive stående, på sand, som har ligget der urørt fra arilds tid. Men du kan være næstemnsikker på at en tung væg i et hus under 100 år står på et fundament, og ikke direkte på sand.
før man byggede gulv op kan man have lagt sand, som et kapilarbrydende lag. Det vil sige noget som ikke kan suge jordfugten op fra dybere lag.

Hvis du graver sandet væg, skal du på anden måde sørge for at lægge noget, som ikke kan suge fugt.
Husk også på at du skal have et lufttæt lag og tæt mod vægge for at sikre mod radon.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-13 23:04

Hvis der ude langs ydervæggene ikke er sand når du graver ned i samme dybde............så er det sand sikkert brugt som fyld eller kabilarbrydende lag (fugtstop), som dog ikke skal være sand men min. 4mm grus. Altså ikke underlag for nogen vægge.

Men det skal nok lige undersøges nærmere.

Godkendelse af svar
Fra : ganga

Dato : 30-09-13 22:15

Tak for svaret Thomas_Mygind.